دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
یک رابطه دوطرفه
صلة رحم در میان خانواده ما، حداکثر سالی دو بار انجام میشود. ما چندین بار سعی کردیم روابط را نگه داریم؛ ولی همیشه یک طرفه بوده است و نمیدانیم الان تکلیفمان چیست؛ ظاهراً بعضی بستگان فقط دوست دارند ما به خانه آنها برویم و آنها به هیچ عنوان حاضر نیستند این رابطه را دو طرفه کنند؛ چه کار کنیم؟
مقصود از صلة رحم که اسلام فرموده، آن است که انسان از حال خویشان مطلع باشد و اگر مشکلی دارند، در حد توان، حل کند و لازمة این کار، این نیست که حتما به خانة افراد بروند؛ بلکه اگر به وسیلة تلفن و نامه هم از حال آنها با خبر شوند، کافی است. در حدیثی نقل شده که «صله رحم کنید ولو با یک سلام کردن تنها باشد». بنابراین، باید سعی کرد از حال هم مطلع و صلة رحم را گرچه در همین حدی که گفته شد، حتما انجام داد و در صورت امکان و به مناسبتهای مختلف، هدیهای هر چند از نظر مالی کمارزش، تهیه کرده، هنگام دید و بازدید، تقدیم نمود؛ تا از طریق آن، جلب محبت انجام گیرد.
در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «حق رحم را هیچ چیزی قطع نمیکند»۱. همچنین آمده است که قطع رحم، باعث مرگ زودهنگام میشود و صلة رحم، اجل آدمی را به تأخیر میاندازد و موجب طول عمر انسان میشود. امام صادقعلیهالسلام در این زمینه فرمود: «یکی از گناهانی که باعث مرگ زودهنگام میشود، قطع رحم است»۲. امام باقر علیهالسلام فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاکیزه میکند و اموال را فراوانی میبخشد و بلا را دفع میکند و اجل را به فراموشی میاندازد.»۳.
گاهی رفت و آمدها ممکن است زود به زود و با حضور در منزل خویشان و به صورت طولانی و با برخی تشریفات و خرجهای غیرضروری صورت گیرد که در این صورت، نه تنها باعث شادی و خرسندی نمیشود، بلکه باعث تحمیل هزینههایی غیر قابل تحمل است. بنابراین، اگر به دید و بازدید کوتاهمدت، با فاصلة زمانی بیشتر، بدون تشریفات و با ارائة هدیهای (هر چند اندک) اکتفا شود، دیگران نیز علاقهمند میشوند و احساس راحتی میکنند. نکتة دیگر آن که فلسفة صله رحم، در واقع، همان زنده نگهداشتن روح محبت و دوستی و انسجام اخلاقی و اجتماعی میان خویشان است که یک نیاز اساسی است و به عبارت دیگر، «صلة رحم» در حقیقت برای خوشبینی و تقویت روح خیرخواهی در انسان، نسبت به خویشان است که طبعاً کدورتها، سؤظنها و کینهها را که در بستر بیارتباطی و فاصله با خویشان پدید میآیند، از بین میبرد. علاوه بر این، صلة رحم، سبب شادی روانی و نشاط اخلاقی انسان میشود و این موضوع از نظر روانشناسی، مهم ارزیابی میشود و علاوه بر این، صله رحم در اسلام، نوعی پاسخ به حقوق خویشان، به ویژه پدر، مادر و برادر و خواهر است که در زندگی و پیشرفت ما، نقش ایفا کردهاند.
● اثرات صلة رحم
۱) رشد و نمو اعمال؛ رسیدگی و نیکی به خویشاوندان، موجب تصفیه و پاکیزگی اعمال و رشد کردار آدمی میگردد. وقتی انسان به شاخ و برگ درخت زندگی خود که همان خویشان او باشند، رسیدگی و از خشکیدن حتی برگی از برگهای این درخت، جلوگیری کرد، احساس آرامش و صفای باطنی خواهد کرد و این، عاملی برای تصفیه و رشد اعمال نیک است. وقتی شخص چنین صفای باطنی را در نفس خود مشاهده کرد، به تدریج در صدد برمیآید تا به وسیلة نیکیهای دیگر، بر این صفا و روحانیت دل بیفزاید و به این وسیله، کردار او خالصتر و اعمال نیک او بیشتر میشود.
۲) رشد و افزایش اموال؛ صلة رحم، عاملی برای رشد و افزایش مال است؛ افزایش چه از نظر ارزیابی ذهنی و چه از نظر عینی و در خارج از ذهن. اگر روح انسانی به این جا رسید که ایثار و گذشت را سرلوحة زندگی قرار داد و درصدد رفع نیاز دوستان ونزدیکان خود برآمد، یک ریال زیادتر از مؤونه زندگی خود را هم زیاد ارزیابی کرده، افزونی به حساب میآورد و درصدد است حتی این مقدار کم را هم صرف غیر کند. از نظر عینی و محیط بیرون از محدودة ذهن هم مال او فزونی مییابد. کسی که به دستور خداوند متعال عمل کرده، نیکی میکند، خداوند، راههایی را برای توسعة اموال او میگشاید؛ راههایی که قبل از این نیکی، به روی او باز نبود؛ راههایی که اموال حلال، از آن طریق به دست میآید و دیگر لازم نیست برای جمع مال، به کارهای حرام روی آورد و علاوه بر این، از نظر روانی، وقتی احساس کرد که شاخ و برگ خاندان و وابستگان او، با طراوت و شادابی به زندگی ادامه میدهند، خودش نیز با فکر و اندیشهای باز، در تمام امور و از جمله کسب مال، تلاش میکند و با روشنایی تفکر آزاد، روزهایی را مییابد که قبل از این اعمال نیک، نمییافت؛ زیرا تاکنون تاریکی خودپسندی و حبس مال، اجازة روشنایی و یافتن آن روزنه را نمیداد.
۳) برطرف شدن بلاها و گرفتاریها؛ اموری که آنها را بلا و گرفتاری مینامیم، عوامل مختلف و گوناگونی دارد که مهمترین آنها، جمع ثروت است، جمع مال عاملی برای بلاها و حوادث است. اختلالات روانی، پراکندگی ذهنی و افکار درهم ریخته که از افزایش مال بروز میکند، عواملی برای خودکشیها، تصادفات، نزاعها، کشمکشها و دشمنیهاست. اکثر این پیشامدها را باید در توجه بیش از حد به ثروت و انقطاع عاطفی نسبت به خویشاوندان جستوجو کرد؛ یعنی بیتوجهی به کسانی که همچون بازوهای کارسازی میتوانند در هر لحظه و برهة زمانی، یار و یاور و مددکار مفیدی باشند. ایجاد حوادث، معلول طبیعی و منطقی جمع ثروت است؛ زیرا هر چه اموال بر هم انباشته گردد، به همان نسبت، فکر انسان در زندان محاسبات، محبوس و زندانی میگردد و انسان حتی در خواب هم فکر آزادی ندارد و همواره مشغول محاسبه در مورد ثروت و راههای ازدیاد و حفظ آن است. این حوادث و بلاها را انسان خودش آفریده است و مسلماً خداوندی که عالم به همة امور ظاهری و باطنی است، وقتی مشاهده کند که بندهای در راستای اطاعت از فرامین او به بیچارهای رسیدگی کرد، در وقت بیچارگی و گرفتاری و بلاهایی را که از ناحیة غیر او به او متوجه میشود، آن بلاها را از او دفع میکند. پیامبرش فرمود: «خلق همه به منزلة خاندان خدایند؛ محبوبترین مردم در نزد خداوند، سودمندترین مردم به خلق او میباشد».
۴) آسان شدن حساب در روز قیامت؛ آسان گرفتن بر خلق خدا که عیال او محسوب میشوند و به ویژه آسان گرفتن بر نزدیکان و کمک کردن بر آنها، مسلماً آسانی در آخرت را به دنبال دارد. زندگی و حیاتی که بر محور آگاهی و معرفت دور زده و در آن، هر فردی جلوهای از جلوههای الهی به حساب میآید و هر کمکی به فردی بر مبنای چنین دیدی انجام میپذیرد، حیاتی معقول خواهد بود و چنین حیات معقولی، معلولی به نام آسانی حساب را به دنبال دارد. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله زمانی که پسر و دختر حاتم طائی در جنگ اسیر شدند، با آنها مانند اسیران جنگی رفتار نکرد؛ بلکه به آنها احترام گذاشت و وقتی از او سؤال شد که چرا آنها را مورد احترام قرار دادی، با اینکه کافر هستند، فرمود: پدر آنها دارای خصلت نیکویی بود که خدا آن را دوست دارد. او دارای صفت پسندیدة سخاوت بود. وقتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به خاطر آسان گرفتن و کمک حاتم به مردم، حتی به فرزندان او آسان میگیرد، چگونه خداوند متعال با خود افرادی که متصف به چنین صفت نیکی هستند، در دنیا و آخرت، آسان نگیرد.
۵) زیادی طول عمر و تأخیر افتادن مرگ؛ چنانکه در خصوصیت سوم اشاره شد، بسیاری از مرگهای زودرس، معلول اختلالات روانی، اندوهها، غمها و نگرانیهایی است که به علت درد و رنج همنوع، برای وجدان انسان پیش میآید. وقتی عضوی از پیکرة جامعه در حال درد و غم به سر برد، تأثیری عمیق در تمامی اجزای جامعه میگذارد و اگر این مسئله برای ما روشن شد که تمامی انسانها اعضای یک پیکرند و فشار در عضوی، مانند فشار به دیگر اعضاست و درد و رنج فرد، درد و رنج اجتماع است، همه تلاش میکنند تا درد و رنج فرد را اصلاح کنند؛ تا وجدان آنها آرام گیرد. سعدی میگوید:
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
اگر چنان کردیم که اصلاً بار فقر بر گُرده فردی از افراد جامعه سنگینی نکرد و یا اگر نشانهای از آن ظاهر گردید، به طور سریع برای رفع آن کوشش کردیم، دیگر مرگهای ناشی از این احساس درد و اندوه، مرتفع خواهد شد و انسانها بیشتر عمر کرده، بهتر به زندگی خود ادامه میدهند. گذشته از این، خداوند متعال برحسب مقتضای حکمت خود، هر چه و هر کس را که نافعتر برای جامعه باشد، در صورت عدم وجود مانعی، بیشتر عمر میدهد؛ تا هر چه زیادتر، مردم از شمع وجودی او نور و حرارت بگیرند. قرآن مجید میفرماید: «وَامّا ما یَنْفَعُ النّاسَ فَیَمْکُثُ فی الْارْض؛۵ و امّا آن چه نفع میرساند به مردم، در زمین باقی میماند».
۶) آبادی شهرها؛ انفاق به محرومان و ناتوانان، اگر به طور فراگیر بر تمام خانهها و بر فرد فرد جامعه، سایه بگستراند و از جامعه، فقر به کلی ریشهکن گردد، قهری است که شهرها نیز آباد میشود. آری، جامعه همچون درختی است که ثروت باید به صورت مواد غذایی از آوندها و مجاری تغذیة آن بالا رفته، به تمامی سلولها، حتی سلولهایی که در زوایای یک برگ لمیدهاند برسد وگرنه، به تدریج، شاخههای آن رو به زردی گراییده، تمام درخت نابود میشود.
پینوشت:
۱. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۴، ص۱۳۱.
۲. همان، ص ۹۴.
۳. همان، ص ۱۱۱.
۴. محمد تقی جعفری، شرح نهج البلاغه، ج ۵، ص ۸۷.
۵. رعد، آیة ۱۷.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست