شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
فضای مجازی و تبلیغات دینی
![فضای مجازی و تبلیغات دینی](/web/imgs/16/152/k9wr31.jpeg)
امروزه گستره و حیطه ی نفوذ روزافزون و فراگیر فن آوریهای نوین ارتباطاتی، در ابعاد مختلف ، همه ی حوزه های گوناگون زندگی اجتماعی جوامع بشری را با تحولات و تغییرات مداوم و جدی مواجه ساخته و از این منظر ، حیات اجتماعی و آرامش روحی انسان با چالش ها و تغییرات روبه رو شده است. گسترش و دامنه ی فزاینده و روز افزون شبکه ی فراگیر اینترنت در همه ی شئون زندگی انسان ، به ویژه نفوذ و حضور فعال این شبکه در درون خانه ها که با تحت تاثیر قرار دادن افکار و اذهان ساکنان آن ها به روشنی دیده می شود ، موجب شده است تا زمینه ی مشارکت مردم در بهره گیری از تجربه و ظرفیت های گروه های مختلف اجتماعی فراهم آید. دامنه ی فراگیر اینترنت در دو حوزه ی سخت افزاری ارتباطات، با گسترش روز افزون سایت ها و فن آوری های مرتبط با آن ، و نیز در حوزه ی نرم افزاری که با ارائه ی برنامه ها و نرم افزارهای متنوع و غیر قابل تصور، روز به روز با عرضه ی محتوا و مطالب جدید در حال گسترش است ، سبب شده تا شاهد نشانه های حضور و نفوذ آن در همه ی جنبه های زندگی بشری باشیم.
در این میان ، مفاهیم و مبانی دینی نیز از تحولات شگرف اینترنت مستثنی نبوده و از آثار و پی آمدهای متأثر از آن مصون نمانده است. با وجود اینکه حوزه ی ادیان و مذاهب از وسعت و پیچیده گی بسیار فراوانی برخوردار است ، طرح مباحثی در ارتباط با آن در این شبکه ی جهانی ، بخش قابل توجهی از فکر و ذهن کاربران را به خود اختصاص داده است. بنابر این در دنیای امروز ، با پیچیدگیها وجستارهای خاصی در حوزه ی ارتباطات رو به رو هستیم . اینترنت، اینترانت، ماهواره، رادیو، تلویزیون و دیگر فن آوری های نوین، همگی تنها بخشی از این پیچیده گی ها هستند.
ما در حال حاضر پس از عبور از عصر اطلاعات و ارتباطات وارد دنیای مجازی شده ایم. در این عصر ، فضای مجازی به عنوان یکی از جدیدترین ابزار تبلیغ دینی در یک محیط پر مخاطب ومملو از کاربران جست وجوگر مدرن ، امکان انتقال آموزه ها و مفاهیم دینی را فراهم ساخته است. این فضا به گونه ای است که امکان ارسال و انتقال پیام های دینی را از روش و سبک سنتی به شیوه های نوین و پیش رفته ی ارتباطی فراهم کرده است.
اینترنت موقعیت و عرصه ای را برای عرضه و تقاضا ، ارتباطات دوسویه ی اطلاعات و برقراری ارتباط به وجود آورده است که در این میان، هر کشوری از فن آوری برتر ارتباطات و نیز محتوای غنی و انبوه برخوردارباشد ، بیشتر می تواند به عنوان کشوری قدرتمند در فضای مجازی تأثیر گذار گردد. به همین دلیل برای حضور قوی و فعال در این فضا باید هم در دست یابی و سهل الوصول کردن فن آوریهای ارتباطی گام های جدی برداشت ، و هم با برنامه ریزی اصولی و کارآمد از راه غنا بخشی به محتویات و مفاهیم دینی ، و نیز انبوه سازی آن ها در قالب های متفاوت، نوین و جذاب ، برای حضور پررنگ تر و تأثیرگذارتر بر مخاطبان و کاربران ، اقداماتی شایسته انجام داد. فضای مجازی بستری است که در آن نه تنها ذخیره، نگهداری و نقل و انتقال این اطلاعات و داده ها بسیار ارزان تر و ساده تر انجام می شود ، بلکه دامنه و وسعت فراگیری و بهره مند سازی کاربران از سلائق و عقاید متکثر و اقوام و ملل مختلف در گستره ی جهانی نیز بسیار فراگیرتر و وسیع تر است به همین دلیل با توجه به آمار نسبتاً مناسب کاربرانی که به دنبال اطلاعات معنوی و مذهبی هستند ، رشد روز افزون فن آوری اطلاعات ، زمینه ی بسیار خوبی را فراهم کرده که در قالب آن ، کاربران و جست جوگران در حوزه ی دین پژوهی دسترسی آسان تر و سریع تری به اطلاعات خواهند داشت.
امروزه اینترنت، فضا و موقعیتی را در عرصه فن آوری و اطلاعات در جهان کنونی ایجاد نموده، که به هیچ عنوان توجیهی برای چشم پوشی و نادیده انگاشتن آن وجود ندارد. گسترش روز افزون و همه جانبه و نیز حضور بسیار فراگیر آن در تمام زوایای پنهان و آشکار جوامع انسانی موجب شده ، تا از آن برای تبادل اطلاعات و انتقال مفاهیم و محتوای هدفمند ، بهره گیری شود. توسعه لحظه به لحظه حوزه نفوذ آن در تمام ابعاد جامعه بشری و افزایش کمی تعداد کاربران آن در مقیاس وسیع ، موجب شده است ، تا عصر حاضر را عصر مجازی بنامند. انباشت اطلاعات در اینترنت که به مرحله انفجار نزدیک شده است و وجود محتوا و مطالب برای هر سلیقه و ذوقی از هر قشر و صنف ، در مقاطع سنی مختلف از کودک گرفته ، تا افراد مسن و نیز سهل الوصول بودن و دسترسی آسان به اطلاعات و ارزانی و سادگی در برقراری
ارتباط با کاربران از هر فکر و عقیده و مذهب و ... موجب شده تا نوع جدیدی از مفاهیم ارتباط و تعامل بین اقوام و جوامع مختلف بشری در این فضای مجازی شکل گیرد.
اگر نیم نگاهی به تعداد کاربران و ارائه کنندگان مفاهیم و محتوای سایتها و وبلاگها و .. در فضای مجازی بیندازیم، در می یابیم که جهان غرب با تمام توان و ابزار مختلف در حال بسط و گسترش فرهنگ خود برای غالب شدن بر دیگر اندیشه ها و افکار کشورهای مشرق زمین، بویژه جهان اسلام می باشد. به همین خاطر لازم است که ما در درجه اول ، حضوری پررنگ ، بسیارفعال و قوی در عرصه فضای مجازی ، برای مقابله با این تبادل اطلاعات یکسویه وبعضاً ضد ارزشی و منفی داشته باشیم و در درجه دوم با حضور گسترده خود در تمام قالبهای موجود در فضای مجازی ، محتوای غنی اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی را برای توجه و آشنایی بیشتر کاربران جویای حق و تشنه آموزه های ناب اسلامی و فرهنگ غنی دینی وملی مشرق زمین و ایران اسلامی ، عرضه نماییم . به هر میزان که دچار کم کاری شویم و یا ورود و حضور پررنگ در فضای سایبر را جدی نگیریم و یا تعلل و غیبت در تمام صحنه ها و زمینه ها و بسترهای قابل بهره گیری در این فضا داشته باشیم ، مطمئناً لطمات و صدمات جبران ناپذیرتری در آینده در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج خواهیم داشت و این فرصت بسیار ارزشمند ، با بی توجهی ما ، تبدیل به تهدید خواهد شد. لذا شایسته است در این فضای چالشی با هدف تبدیل تهدید و تحدید زمان و مکان تبلیغ وترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی ، به فرصت ، یا برای کاهش تهدیدها ، در مقابل فرصتها بسیار زیرکانه و مسئولانه به بهره گیری از تمام توان و ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری در این حوزه ، وارد عرصه تولید و انتقال مفاهیم ، محتوا و اطلاعات شویم.
همواره باید این نکته اساسی را مدّ نظر قرار دهیم که فضای مجازی، یک فضای رقابتی و عرضه و تقاضا بوده و تولید اطلاعات مربوط به دین و دیگر اطلاعاتی را که ضدیت و مخالفت آشکار با ادیان دارد،بعنوان یک ابزار دو سویه یکجا با هم عرضه می کند. این جاست که کاربران با آزادی عمل و اختیار کامل به انتخاب و گزینش محتویات و اطلاعات می پردازند.
در نتیجه کاربر اطلاعاتی را برمیگزیند که قرابت یا نزدیکی بیشتری با نظرات و سلائق او دارد. در این فضا صرف انبوه سازی اطلاعات کاربردی ندارد، بلکه اطلاعاتی که با در نظر گرفتن سلیقه کاربر و با برنامه ریزی صحیح بر اساس اصول علمی و مخاطب شناسی در نظر گرفته می شود و از قوت استدلال علمی و عقلی و نیز جاذبه های مناسب روز برخوردارمی باشد ، می تواند تا حدی موجب رضایت مخاطبان را فراهم آورده و تأثیر بسزایی بر آنها داشته باشد.
ارتباطات بشرامروز ، همزمان با آغاز قرن بیست ویکم ، به شکل نوین و بسیار پیچیده ای آغاز شده است. گسترش روزافزون ارتباطات در محیط مجازی در عرصه ارتباطی جدید و ظهور اشکال سه بعدی در انتقال مفاهیم و ارتباطات ، زمینه هایی هستند که نگاه جدیدی را در این خصوص می طلبد. امروزه با کوهی از اطلاعات مواجه هستیم. از طرفی اشکال نوین ارتباطی با عناوین وب ۲ و ۳ و ۴ در پیش روی ماست که در این فضای مجازی بیش از آنچه که کاربر بخواهد و انتظار و ظرفیت آن را داشته باشد، اطلاعات در اختیار اوست. این اطلاعات ، شامل دانش و آگاهی معادل توانایی انسان و بزرگترین سرمایه سازگاری او با دنیای جدید است. در حال حاضر وجود میلیون ها سایت و وبلاگ ها و.. در فضای مجازی که به مثابه درگاههای ارائه اطلاعات و پایگاهای آموزشی فرهنگی اجتماعی و.. در محیط اینترنت هستند، مانند یک مرکزآموزش و ارائه کننده خدمات اطلاعات مجازی ، مخاطبان وکاربران اینترنت را با انواع و اقسام نیازها ، تغذیه و تأمین می کنند. در این محیط این امکان و فرصت برای آنها وجود دارد که بتوانند به تمام اطلاعات مورد نیاز در تمامی جنبه ها و زمینه هایی که فکر بشرتوان شناخت و دریافت آن را دارد ، در هر زمان ممکن و در هر کجا و به هر قدر و میزانی که تمایل داشته باشد ، دست یافته و آن را کسب نمایند. به همین خاطر، اینترنت تأثیر گذارترین و پر مخاطب ترین رسانه ای است که در میان سایر رسانه ها ، نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی ، در سطح جوامع دارد.
جالب است بدانیم بیشترین کاربران و مخاطبان اینترنت را نوجوانان و جوانان تشکیل داده و آنها بخشی از اوقات روزانه خویش را به این محیط اختصاص می دهند . با توجه به اینکه آنها در مرحله ای از زندگی خویش به سر می برند که بیش از سایر اقشار در معرض تأثیرپذیری فرهنگی قرار دارند و عمدتاً نیزاز استفاده کنندگان این پدیده هستند ، این ارتباط می تواند در نگاهی مثبت ، زمینه تعالی و افزایش آگاهی ها و نیز رشد مهارت های مختلف آنها را فراهم سازد و در نگاه منفی نیز زمینه ساز فساد ، انحراف و در نهایت سقوط آنها گردد ؛ بنابراین اینترنت از یک طرف این امکان را برای نوجوان و جوان ایجاد می کند ، تا تحول و دگرگونی مثبت و اساسی در ساختار هویت و شخصیت او ایجاد شود و او را در مسیر کمال و دانایی و ارزشمداری سوق دهد و از سوی دیگر هم می تواند او را درگیر گروهها و افراد ناهنجار و ضد ارزش و ضد دین که به وفور در فضای اینترنت حضوری فعال دارند ، نماید و رفته رفته او را از فطرت و هویت اصیل خویش دور ساخته و به فردی ناهنجار و منحرف تبدیل نماید. با توجه به حضور گسترده و وسیع نوجوانان و جوانان در محیط اینترنت ، لازم است در برنامه ریزیها و فعالیتهای هدفمند در حوزه تکنولوژی ارتباطی، به ویژه فضای سایبر ومجازی، جایگاه و نگاه ویژه ای نسبت به آن داشته باشیم.
جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه جزو اولین کشور هایی بود که به اینترنت دست یافت . دسترسی به اینترنت در ایران از سال ۱۳۷۲ بیشتر برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی امکان پذیر بود که به تدریج این پدیده به دیگر مراکز علمی ،فرهنگی اجتماعی و اقتصادی گسترش یافت. به همین خاطر با عنایت به نقش محوری جمهوری اسلامی در تولید علم و دانش در میان کشورهای اسلامی و نیز تأکید فراوان مسئولان نظام مبنی بر ایجاد جنبش نرم افزاری ، لزوم توجه بیش از پیش به بهره گیری و استفاده از اینترنت و فضای مجازی آشکار می گردد .
با توجه به اینکه در حال حاضر نگرش فرهنگی و اجتماعی وسیاسی کاربران بیش تر از دیگر زمینه هاست و کارکرد اقتصادی و تجارت الکترونیک کمتر از کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مد نظر می باشد، به همین خاطر به دلیل مهیا بودن شرایط و لوازم کار فرهنگی و دینی در فضای اینترنت ، نسبت به دیگر امور زندگی بشری به خصوص برای کاربران ایرانی در درجه اول و در مراحل بعدی برای مخاطبان در سایر کشورها ، ضروری است ابتدا شناختی دقیق ازظرفیتها و پتانسیل محیط اینترنت و فضای مجازی در توسعه فرهنگ دینی صورت پذیرد و در گام بعدی برنامه ریزی های راهبردی مدون و اصولی و کاربردی برای حضور فعال در فضای اینترنت با هدف نفوذ وتأثیرگذاری مناسب در میان مخاطبان و کاربران مختلف انجام شود و نهایتاً با ایجاد پایگاههای ارتباطی و اطلاعاتی با شیوه های نوین و پر مخاطب، تعاملی دوسویه ، در جهت گسترش تبادل اطلاعات و محتوا و تعاملات اجتماعی و فرهنگی بوجود آید.
محمد علی موظف رستمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست