جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
گذرگاه عشق
عشق نفسانی از انواع عشق مجازی است که در بررسی انواع عشق از نظر ملاصدرا بدان اشاره شد.
اگر چه ملاصدرا عشق نفسانی را میستاید و آن را از جمله فضایل میداند لکن معتقد است که از نوع فضایلی است که بین فضایل عقل مفارق محض و نفس حیوانی قرار دارد و لذا این نوع فضیلت بطور مطلق در هر وقت و در هر مکان و بر هر حال ممدوح نیست بلکه لازم است که این عشق در اواسط سلوک عرفانی و در حال توفیق نفس و بیدار شدن از خواب غفلت به کار گرفته شود و هنگامی که از این پل گذشت و قدم در راه حقیقت گذاشت دیگر توسل بدان جایز نیست و از رذایل به حساب میآید.
این عشق گذرگاه و پلی است برای رهایی از دام عشقهای شهوانی و ظلمانی و رسیدن به عشق حقیقی که همان محبت به خدا و صفات و افعال اوست.
بر همین اساس اگر عشق و محبت به زیبا رویان به منظور تربیت، تعلیم و تهذیب باشد از جمله فضایل است که دلها را رقیق، ذهنها را تیز و نفسها را بر ادراک امور شریفه بیدار میکند و باید این عشق را عشق عفیف دانست که سبب تلطیف نفس و تنویر قلب است و در روایات است که "من عشق فعف ثم مات، مات شهیدا"(۱)؛ کسی که عاشق شود و عفت و پاکدامنی پیشه کند سپس بمیرد همانند شهید از دنیا رفته است. (۲) زیرا سبب می شود انسان به جمال و کمال الهی توجه کند. آن چنان که در حدیث داریم:"إن الله جمیل و یحب الجمال (۳)؛ خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. و زیبا رویان مظهر جمال الهی اند و زیباییهای ظاهر حکایت از زیباییهای معنوی دارد و انسانها با توجه به آن مظاهر زیبا مشتاق زیباییهای معنوی میشوند.
یعنی عاشق سعی میکند به معشوق خود علم و آداب حمیده و اشعار زیبا و صنعتهای دقیق و داستانها و حکایات و احادیث خوب بیاموزد.(۴) ملاصدرا میگوید " ما خود شاهد این گونه آثار و فواید بودهایم و قسم به جان خودم که این گونه عشقها انسان را از تمام همّ و غم و گرفتاریها فارغ و خلاص میکند و فقط همّ او یک همّ میشود و آن همّ ، رؤیت زیبایی است که مظهر جمال و آثار رحمت حق است که فرمود: "لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم"(۵) ؛ به تحقیق انسان را در زیباترین شکل آن آفریدیم. و " فتبارک الله احسن الخالقین"(۶) ؛ پس آفرین بر خداوندی که نیکوترین آفریدگاران است.
در روایات است که "من عشق فعف ثم مات، مات شهیدا"؛ کسی که عاشق شود و عفت و پاکدامنی پیشه کند سپس بمیرد همانند شهید از دنیا رفته است.
اما اگر این عشق با شهوات حیوانی آمیخته شود قطعاً سبب سقوط و گمراهی نفس می شود.
در واقع این مرحله چون برزخی است که سقوط و صعود عاشق در آن امری طبیعی است. هم میتواند به مرحلهی حس و امور جسمانی سقوط کند و هم میتواند از این وادی نیز بگذرد و از این مرحله چون نردبانی برای تعالی بیشتر مدد جوید و لذا میتوان گفت این عشق گذرگاه و پلی است برای رهایی از دام عشقهای شهوانی و ظلمانی و رسیدن به عشق حقیقی که همان محبت به خدا و صفات و افعال اوست.
رضا ساعی شاهی
پی نوشت ها:
۱- ابن حسامالدین هندی، کنزالعمال فیسنن الأقوال و الأفعال، ۶۹۹۹.
۲- محمدبنابراهیم صدرالدین شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه،به تصحیح مقصود محمدی، ج۷ ، ص۲۳۲.
۳- ابن حسام الدین هندی، کنزالعمال، ۱۷۱۶۶.
۴- محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، به تصحیح مقصود محمدی،ج۷ ، ص۲۳۱.
۵- سوره مبارکه تین آیه۴.
۶- سوره مبارکه مؤمنون آیه۱۴.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا بارش باران آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی