جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فمینیست و جایگاه زن در اسلام سید محمد شفیعی مازندرانی
پیش از فتح مکه، ابوسفیان که پیمان نامه حدیبیه را نقض کرده بود به مدینه آمد تا مساله را به نفع خود حل وفصل کند. از این رو به دیدار بزرگان مدینه رفت تا اماننامه دریافت کند و از رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم وعده دیدار گیرد،این کار عملی نشد. راوی میگوید:
«فالتجا الی فاطمهعلیها السلام فلم ینفعه»
به دیدار فاطمهعلیها السلام شتافت ولی مقصود وی حاصل نگشت.(۱)
از این فراز از تاریخ به دست میآید که فاطمهعلیها السلام در امور اجتماعی و سیاسی، دخالت داشت، از این روابوسفیان به او مراجعه کرد ولی آن حضرت وساطت او را قبول نکرد.
در سال فتح مکه، حارث بن هشام به ام هانی دختر ابوطالب پناهنده شد و او، وی را امان داد. امیرالمؤمنینعلیه السلامبه خانه وی داخل شده خواست او را مجازات کند. ام هانی شمشیر او را گرفت و رها نمیکرد پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم واردشد و چون ام هانی را غضبناک دید فرمود:
لا تغضبی علیا فان الله یغضب لغضبه
و سپس فرمود:به هر کس که تو امان بدهی ما را قبول است و سپس تبسم کرده و فرمود: اگر ابوطالب یک جهان فرزند داشتهمه، در شجاعت، بینظیر بودند.(۲)
ابن اثیر در النهایة در بحث «لمم» درباره استیضاح ابوبکر توسط فاطمه زهراعلیها السلام مینویسد:
و خرجت فی لمة من نسائها یتوطئی زیلها علی ابی بکر فعاتبته;
با هیئتی از زنان بنی هاشم در حجاب اکمل به مجلس ابوبکر وارد شد و او را استیضاح کرد.
از این چند گزارش که در منابع معتبر اهل سنت آمده و ما نیز آن را قبول داریم به دست میآید:
الف) زنان شایسته در مهمترین کارهای سیاسی- اجتماعی کشور حق رای دارند.
ب) پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به دیدگاه زنان توجه داشت و اگر آنان به کسی امان میدادند قبول میفرمود.
ج) به رغم آن که در جهان دمکراسی، توجه به حق نظر و رای زن سابقه چندانی ندارد، اسلام رای زن را از آغازپیدایش این دین، محترم شمرده است.
● جواز حضور زن در جامعه و حرمت فسادانگیزی
در منطقه سبع مساجد، در مدینه، منطقهای که جنگ احزاب در آن واقع شده است. پایینتر ازمسجد علیعلیه السلام، مسجد فاطمهعلیها السلام است. این مساجد جایگاه عبادت حاضران در آن میدان وسنگرداران جنگ خندق بود. و گواهی تاریخی برای حضور زن در اجتماع از دیدگاه اسلام است.
بنابراین، رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم حضور زن در صحنه اجتماعی، سیاسی را تایید کرده است و فقط ازحضوری که تحریکات و تمایلات نفسانی دیگران را در پی دارد، نهی فرموده است.
پس از احداث مسجدالنبی، مردان در داخل به امامت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و زنان در خارج آن به امامتیکی از صحابه، نماز جماعت را برپا میکردند.
عبدالله بن عمر نقل میکند که رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
لا تمنعوا نسائکم المساجد و بیوتهن خیرلهن.(۳) و نیز میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در بابولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن.
فرمود: لا خلخال ولا شنف ولا قرط ولا قلادة.
و در باره:
الا ما ظهر منها.
قال: الثیاب(۴)
حضرت درباره آیه فرمود:مراد از زینت عبارت است از: خلخال، دستبند، گوشواره، گردنبند و... آشکار نسازند مگر آنچهکه در عرف زندگی مؤمنات، بهطور معمولی آشکار میباشد. که از آن جمله است لباس روئین.
ابوموسی اشعری میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
ایما امرئة استعطرت فمرت علی قوم لیجدوا ریحها فهی زانیة.(۵)
هر زنی، به منظور جلب نظر نامحرمان، خود را معطر سازد و قدم از خانه بیرون نهد تا دیگران را جلبکند او اهل فحشا است.
دقت در احادیث فوق، بیانگر این حقیقت است که حضور مخرب، ممنوع است نه حضورسازنده و هدفمند.
در روزگاری که پدر، از داشتن دختر ناخشنود بود رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
البنات حسنات(۶)
دختران در خانه پدران، حسنه الهیاند.
در جامعهای که برای زنان چندان ارج و بهایی قایل نبودند پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم میفرمود:
زن، بوی خوش و نماز، در مکتب من محبوباند.(۷)
پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم در سفرها حتی برخی از جنگها بعضی از زنان را که توانایی کاری در استایخدمتبه پیشرفت عملیات جهاد را داشتند، همراه خویش میبرده است. در جنگ احد، نسیبهدر برابر دیدگان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم شمشیر به دست گرفت و مقاتله کرد و آن حضرت در حق او فرمود:
لمقام نسیبه بنت کعب افضل من مقام فلان و فلان.(۸)
● فمینیسم (زن گرایی)
یکی از شعارهای فریبنده، که در افق فکری اومانیسم خودنمایی بیشتری دارد «حقوق زن» وحمایت از آن است. حمایت از زن اگر جدی و به دور از فریب کاری باشد، ارجمند است. زیرا درمکتب دین به ویژه اسلام زن جایگاه ویژهای دارد ولی متاسفانه آنچه در مجامع غیر دینی استچیزی دیگر است.
زن گرایی افراطی، باعث تضییع حقوق اساسی زن است. زن گرایان به بهانه احیای حقوق زن ازهویت و ارزش زن کاستند. بدیهی است که زن گرایی هدایت نشده جز این، نتیجهای ندارد. گرچهاین تفکر (زن گرایی) عکسالعمل طبیعی نادیده گرفته شدن زن و حقوق او، در تاریخ است ولی،چاره درد، را نباید در فمینیسم جویا شد. آری: در ادوار مختلف (جز در میان پیروان راستینانبیا) به زن، ستم رفته است. البته تفکر زن گرایی ریشه در اومانیسم دارد و دارای سابقه تاریخینیست.
● خاستگاه فمینیسم
اندیشه برابری زن و مرد به قرن هفدم باز میگردد. حرکتی که از قرن هفدهم میلادی به نامحقوق فطری و طبیعی بشر آغاز شد و در قرن هجدهم، در فرانسه به ثمر نشست.
بنیانگذاران حقوق بشر، زنان را به دیده تحقیر مینگریستند. چنانکه «مونتسکیو» نویسندهشهیر فرانسوی و از بنیانگذاران انقلاب کبیر فرانسه در کتاب روحالقوانین (۱۷۴۸) زنان را موجوداتیبا روحهای کوچک و دارای ضعف دماغی، متکبر و خودخواه معرفی میکند. در اعلامیه حقوقبشر هم که در سال ۱۷۸۹ در فرانسه به تصویب رسید، از برابری حقوق زن و مرد سخنی به میاننیامده است و در حقیقتباید آن را اعلامیه حقوق مردان دانست.
نهضت زنان، در قرن نوزدهم در فرانسه گسترش یافت و نام فرانسوی فمینیسم (ذژخذخذحب)به خود گرفت. جنبش فمینیستی در واقع نوعی اعتراض به مردسالاری آشکار حاکم بر اعلامیهحقوق بشر فرانسه بود.(۹)
دستیابی به حق رای برای زنان انگلیس در سال ۱۹۱۸ یکی از جلوههای پیروزی فمینیسم بودو پس از آن فروکش کرد. برخی، دو دهه اول قرن بیستم را سالهای خیزش موج اول فمینیسممینامند.
پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵، نظریه برابری زن و مرد طرفداران بسیاری یافت وسرانجام برای اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر، که از طرف سازمان ملل متحد در سال۱۹۴۸ میلادی منتشر شد، تساوی حقوق زن و مرد به روشنی و در سطح جامعه ملل مطرح شد.
با این حال، اعلامیه حقوق بشر که بر حقوق طبیعی و فطری تاکید میکرد، فاقد اعتبار حقوقی وضمانت اجرایی بود. این امر موجب شد که از آن پس، معاهدات بینالمللی که از اعتبار حقوقیبیشتری برخوردارند و مشخصتر به مسایل زنان توجه دارند، در دستور کار سازمان ملل قرارگیرند. از جمله این معاهدات میتوان به کنوانسیون «حقوق سیاسی زنان» (۱۹۵۲)، کنوانسیون«رضایتبرای ازدواج» (۱۹۶۲) و کنوانسیون «محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» (۱۹۷۹) اشارهکرد. همچنین سازمان ملل سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۵ را به عنوان دهه زنان نامگذاری کرد.
● افول فمینیسم
در دهه هفتاد، یک زن فمینیست از وضع ظاهرش و موهای کوتاه مردانه و کفش بدون پاشنه وکت و شلوار زمخت و چهره بدون آرایش، به راحتی از دیگران تشخیص داده میشد. در این دههفمینیستها با رد کلیت ازدواج و تاکید بر تجرد و حرفه اقتصادی، آرمانهای خود را مطرحمیکردند. شعار «زنان بدون مردان و یا رفتارهای مردانه» مربوط به همین دوره است.
پس از آن حرکتهای فمینیستی تند، رو به اعتدال نهاد و آثار سوء زیادهروی در حرکتهای زنمدارانه، که بیش از همه دامان خود زنان را میگرفت، آشکار شد. خشونت روزافزون در محیطخانواده و در محیط کار و عدم امنیت جنسی از دست آوردهای این دوره بود.
پس از آن، جهان غرب به نقشهای سنتی و نهاد خانواده رویکردی دوباره داشته است. «دانیللژه» و «برنزان هارویو» در بررسی اجتماع چالشی جدید مشاهده کردند; شکل قدیمیتر خانوادهو آرمانگرایی مجددا بر صحنه ظاهر شده بود و مردم برای خود پدربزرگ و مادربزرگ ابداعمیکردند تا خانوادهها بتوانند سه نسل را در بر گیرند، وضعیتی که احتمالا هیچ گاه در گذشتهوجود نداشته است. تقسیم سنتی نقشها به سرعتباز گشته و اقتدار پدرسالارانه نیرومندترمیشد. (۱۰) سازمان ملل متحد هم سال ۱۹۹۴ را به عنوان سال خانواده اعلام کرد. و از آن پس زنان مدرندر دهههای اخیر سعی میکنند با ظاهری زنانه و رفتاری ظریف تمایز خود را از مردان به نمایشبگذارند.
● زنگرایی افراطی آزاد
بعضی از فمینیستها، ریشه ستم بر زنان را در فقدان حقوقی مدنی و فرصتهای برابرآموزشی میدانند.
بعضی از افراد، جنسیت فرد را تعیین کننده حقوق او نمیدانند و معتقدند که سرشت زنانه ومردانه کاملا یکسان است و تنها «انسان» وجود دارد، نه جنسیت. یکی از آرمانهای آنان، تحققجامعه دو جنسی است. اعضای جامعه دو جنسی، از نظر جنسی مذکر یا مؤنثاند، اما ویژگیهایمردانه و زنانه را با اختلافات اغراقآمیز روان شناختی نشان نمیدهند; یعنی در آنها تضاد شدیدمیان ویژگیهای مردانه با ویژگیهای زنانه وجود ندارد. دختران و پسران از امکان آموزشی برابربهرهمند میشوند و ویژگیهای سنتی مردانه و زنانه به آنان القاء نمیشود.
آنان نقشهای جنسیتی را محصول روابط اجتماعی در طول تاریخ میدانند، نه ودیعههایطبیعی و غیرقابل تخلف. آنان نظریه «مورگان» را میپذیرند که معتقد است در ابتدای حیاتبشری مادرسالاری رایجبوده است و پدر سالاری را واقعیتی تلخ میدانند که به تدریجبر جوامعبشری تحمیل شده است. (۱۱)
● زن گرایی مارکسیستی
مکتب مارکسیستی در قرن نوزدهم و بر مبنای نظریه «مورگان» درباره مادرسالار بودن جوامعاولیه بشری، معتقد است که پیدایش مالکیتخصوصی در جوامع سبب اسارت زنان شده است وتا زمانی که نظم بورژوازی، مالکیت و خانواده بورژوایی وجود دارد، این اسارت تداوم خواهدداشت.
سرمایهداری در حفظ کار خانگی به شکل امروزی آن میکوشد و با اجتماعی شدن کار خانگیمخالفت میورزد.
«انگلس» و «مارکس» بر اساس همین تحلیل، دیدگاه حذف خانواده به عنوان کوچکترینواحد اقتصادی جامعه را مطرح کردند. انگلس معتقد بود که خانواده بازتابی از روابط استثماریمرد بر زن و فرزندان است. آنها مدعی بودند که زنان پس از بر افتادن نظام بورژوایی به رهاییخواهند رسید.
از این رو، مبارزات فمینیستی را تابعی از مبارزه طبقاتی میپنداشتند. با توجه به اینکه نظامسرمایهداری، جامعه را به دو عرصه عمومی (بازار) و خصوصی (خانواده) تقسیم کرده است،«انگلس» اولین شرط رهایی زن خانهدار را در آن میبیند که جنس مؤنثبه فعالیت عمومی بازگردانده شود.
مارکسیستها از این راه ضربهای کاری به ارکان خانواده فرود آوردند که بدین زودیها قابلجبران نیست.
زن گرایان افراطی، ازدواج را، از آن جهت که زن را به موجودی «خانهدار»، «فرزندزا» و «خوددیگر بین» و مرد را به «نانآور»، «پدر» و «من اصلی» تبدیل میکند، انکار میکنند. همچنین به ایندلیل که مردان حتی در نزدیکترین روابط خود، زنان را زیر سلطه در میآورند، زنان باید جدا ازمردان زندگی کنند. آنان مردان را دشمن اصلی میدانند. آنان نظریه زوج آزاد را آسانترین راه برایرهایی از بردگی ازدواج به شمار میآوردند.
نظریه زوج آزاد نوعی همزیستی مشترک میان زن و مرد است که بر مبنای آن هیچ مسؤولیتحقوقی بر عهده طرفین نیست و تنها پاسخی به نیازهای جنسی، بدون در نظر گرفتن وجوه عاطفیآن است. در یک دیدگاه افراطیتر، نظریه زوج آزاد تا همجنس گرایی پیش میرود.
● زن گرایی امروز
از دهه هفتاد به بعد گروهی به نام فمینیستهای جدید و متاثر از دیدگاههای پست مدرنیستی ظهور کردند که با تکیه بر روانشناسی رفتارگرایانه بر حفظ ویژگیهای زنانگی تاکید میورزیدند.آنان با تاکید بر اصل تفاوت انسانها، معتقدند که باورهای جهان شمول فمینیستهای رادیکال نه تنها غیر قابل دسترسی است، بلکه میتواند اشکال جدیدی از ستم را بیافریند، زیرا در ایندیدگاهها از تفاوت شرایط جوامع مختلف و اختلاف فرهنگها غفلتشده است. آنها معتقدندکه زن نیازمند خانواده، همسر و فرزند است.
با وجود اختلافات فراوان در دیدگاههای فمینیستی، میتوان به وجه مشترک تمامی آنها اشاره کرد. آنها یافتههای بشری را منبع و معیار تشریع و قانونگذاری میدانند و همگی فرزندان شایسته نهضت رنسانس و تفکرات اومانیستیاند و خانواده، هستهای که بر سرپرستی مرد استوار است را آماج حملات خود قرار میدهند و خواهان رفع تمام تمایزات جنسیتی در قوانین، آموزش وپرورش، فرصتها و امکاناتاند.
● فمینیسم در ایران
با تهاجم جدید فرهنگ غرب در ایران، در آستانه انقلاب مشروطه، وضعیت زنان نیز همپایسایر اقشار اجتماعی تغییر کرد. از این رو، مشروطیت را باید نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی ایراندانست; زیرا آثار شگرفی در تغییر نگرشها در میان زنان برجای گذاشت و جامعه ایرانی رانادانسته و ناخواسته بر مدار فرهنگ غرب کشاند. گروهی از غرب گرایان داخلی که تحولاتفرهنگی مغرب زمین را با خوشبینی تحلیل میکردند، تنها راه سعادت را الگو برداری از جهان بهاصطلاح متجدد و رهایی از مظاهر سنتی میدانستند.
از این رو در اواخر سلطنت قاجار، جنبشهایی پدید آمد که توسط زنان ایرانی هدایت میشدکه از فرزندان و یا همسران تحصیل کردههای دنیای غرب بودند. حتی برخی از زنان روشنفکر درروزنامههای ایرانی که پیش از مشروطه در خارج از کشور به چاپ میرسید، مقالاتی در ترویجدیدگاههای غرب مینوشتند.(۱۲) نوشتههای این گروه، خود شاهدی بر تاثیرپذیری آنان از تحولاتغرب است.
در دوران سلسله پهلوی فصل جدیدی در تاریخ زنان ایران گشوده شد و غرب زدگی و بیهویتی نیمه پنهان چهره خود را آشکار ساخت. کشف حجاب در سال ۱۳۱۷ که به بهانه آزاد کردننیمی از نیروهای انسانی جامعه انجام شد، نقطه عطفی است که تاثیر به سزایی در شکلگیریبرداشتهای منفی در ذهنیت جامعه مسلمان ایرانی داشت.
● مبانی فمینیسم
مبنای اساسی فمینیسم یا زن گرایی غربی عبارت است از:
۱) نفی کلیسا و نفوذ مسیحیت
۲) مذهب زدایی و دور ساختن دین از خانواده
۳) نفی اصالتهای اخلاقی دینی در باب زن از جمله: حجاب، عفت، پارسایی، وفاداری،حیا و هر گونه ارزش انسانی از منظر دین
۴) شکستن حریم خانواده و تعهدات خانوادگی
۵) مبارزه با هر گونه مظاهر پیوندهای خانوادگی
البته مبانی فوق، بر اساس اومانیسم یا انسانگرایی افراطی بنیان یافته است که نفی تفکر معنویو مبارزه با دین و گرایش به خدا از اصول آن میباشد.
بنابراین، مسلمان باید توجه کند که فاکتورها و دستورالعملهای زن گرایان فمینیست، باچارچوبها و معیارهای اعتقادی الحادی ویژهای شکل گرفتهاند که هرگز سر سازگاری بامعیارهای حیات بخش دین به ویژه اسلام در راستای حمایت از زن و حقوق او ندارند.
پینوشتها:
۱) فخر رازی، تفسیر کبیر.
۲) ر.ک: زمخشری، ربیع الابرار، ج ۱، ص ۸۶۹، چاپ منشورات الشریف الرضی.
۳) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۴) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۵) حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۳۲۷ و ۴۳۰ و ۴۳۱، بیروت، دارالکتب العلمیة.
۶) صدوق، ثواب الاعمال، ص ۴۴۸، رضیالدین طبرسی، مکارم الاخلاق، ص ۲۵۱.
۷) انس میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:حبب الیالنساء والطیب و جعلت قرة عینیالصلوة، حاکم، مستدرک، ج ۲، ص ۱۷۵.
۸) ر.ک: المغازی، ج ۱، ص ۲۶۹، مکتب الاعلام الاسلامی.
۹) ر.ک: جان استوارت میل، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو بیگی، چاپ اول، سال ۷۷.
۱۰) مارتین سگالن، جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، نشر مرکز، چاپ دوم، ۱۳۷۵، ص ۳۳۵.
۱۱) فمینیسم، از منشورات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه.
۱۲) زن در دوره قاجار، ص ۱۱۱.
۱۳) صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۴۸.
۱۴) شرح چهل حدیث، ص ۴۸۶ و ۴۸۷.
۱۵) شرح چهل حدیث، ص ۱۲۶.
۱۶) صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۱۴۳.
۱۷) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۱۹۹.
۱۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۴۶.
۱۹) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۱۹.
۲۰) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۵۷.
۲۱) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۷ و ۲۳۸.
۲۲) صحیفه نور، ج ۹، ص ۱۳۷.
۲۳) صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۳۲.
۲۴) صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۲۱.
۲۵) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۵.
۲۶) صحیفه نور، ج ۱۴، ص ۱۲۹.
۲۷) صحیفه نور، ج ۱۸، ص ۵۷.
۲۸) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۲۲.
۲۹) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۸۵.
۳۰) صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۵.
۳۱) صحیفه نور، ج۱۴، ص ۱۴۲.
۳۲) صحیفه نور، ج ۸، ص ۱۷۹.
۳۳) صحیفه نور، ج ۷، ص ۲۰۵.
۳۴) ر.ک، تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۵) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۵.
۳۶) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۷) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۶.
۳۸) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۹۷.
۳۹) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص۲۶۳.
۴۰) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۴.
۴۱) ر.ک. تبیان، دفتر هفتم، ص ۲۶۵
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت