جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
قوانین و مقررات انتشار نظرسنجی های انتخاباتی در جهان
یک مطالعه درکشورهای مختلف، قوانین و مقررات متفاوتی درخصوص زمان برگزاری و نحوه انتشار نظرسنجیهای انتخاباتی وجود دارد.
ـ اتریش: هیچگونه ممنوعیتی در زمینه انتشار نتایج نظرسنجیهای انتخاباتی وجود ندارد.
ـ بلژیک: هیچگونه ممنوعیت و یا محدودیتی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت بدون تغییر باقی بماند. «در اواخر دهه ۸۰ ممنوعیتهایی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها به تصویب رسید که هرگز به وسیله رسانهها رعایت نشد که در نهایت این ممنوعیتها در سال ۱۹۹۱ لغو گردید. با این وجود هنوز قوانین و کمسیونهایی متشکل از متخصصان جهت نظارت بر کیفیت موسسههای نظرسنجی وجود دارند که در عمل کمتر اعمال میشوند و احتمالاً در آینده لغو خواهند شد.»
ـ بوسنی و هرزگوئین: در این کشور هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت همچنان ادامه یابد.
ـ بلغارستان: انتشار نتایج نظرسنجیها از یک هفته قبل از انتخابات ممنوع میباشد و انتظار میرود که این ممنوعیتها همچنان اعمال شود. البته در مقایسه با سال ۱۹۹۶، ممنوعیتها نسبتاً افزایش یافتهاند. «براساس قوانین انتخابات، هرگونه فعالیت تبلیغاتی که موجب اخلال در فرایند رأیگیری گردد در شب و روز انتخابات ممنوع میباشد».
ـ جمهوری چک: انتشار نتایج نظرسنجیها از یک هفته قبل از انتخابات ممنوع است و انتظار نمیرود که تغییری در این وضعیت صورت گیرد.
ـ کرواسی: انتشار نتایج نظرسنجیها از ۲۴ ساعت قبل از انتخابات ممنوع میباشد و انتظار میرود که این وضعیت همچنان ادامه یابد.
ـ قبرس: در این کشور انتشار نتایج نظرسنجیها در یک هفته قبل از انتخابات ممنوع میباشد. همچنین پیش از انتشار هر گونه نتایجی، باید پرسشنامههای تکمیل شده به همراه جزئیات روششناختی و جمعیت نمونه تحقیق به کمیتهای متشکل از نمایندگان مجلس ارائه گردد. در سال ۱۹۹۶ هیچگونه محدودیتی در مورد نظرسنجیها وجود نداشت.
ـ دانمارک: هیچگونه ممنوعیتی در زمینه انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت تغییر نکند. [زیرا] «اجماع اکثریت نمایندگان مجلس برای ممنوعیت یا اعمال محدودیت بر نظرسنجیها مشکل میباشد.»
ـ استونی: در این کشور ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد. [اما بنابر گفته برخی از کارشناسان] «در پارهای از نظرسنجیها سئوالها جهتدار طراحی شدهاند و عموماً نظرسنجیها غیرحرفهای میباشند».
ـ فنلاند: هیچگونه ممنوعیتی در زمینه انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت تغییر نکند.
ـ فرانسه: در سال ۱۹۷۷ انتشار نتایج نظرسنجیها از هفت روز مانده به انتخابات ممنوع بود. همچنین موسسات تحقیقات بازار برای انجام یا انتشار نتایج نظرسنجیها در ایام انتخابات ملزم بودند تا نام سفارش دهنده، تعداد مصاحبهها و زمان اجرای نظرسنجی را به «هیأت سنجش افکار عمومی» گزارش دهند. علاوه بر این موارد، دستورالعمل و راهنمای فنی، هدف نظرسنجی، شیوه انتخاب پاسخگویان، چارچوب نمونهگیری، شیوه مصاحبه، متن پرسشنامه، نرخ بیپاسخی و حاشیه اطمینان نتایج منتشر شده از دیگر مواردی بود که این موسسات مجبور به ارائه آنها به هیأت مذکور بودند و در صورت ضرورت روش استنتاج نتایج غیرمستقیم نیز آورده میشد. همچنین براساس مصوبه هیأت دولت در جولای ۱۹۹۷، پاسخگویان نباید از هویت سفارش دهنده نظرسنجی مطلع شوند و گزینههای پاسخها نیز باید به گونهای باشد که هویت او فاش نگردد.
اکنون قانون ۱۹۹۷ لغو شده است و براساس مصوبه سال ۲۰۰۲ مدت زمان ممنوعیت انتشار نتایج نظرسنجیها به ۲۴ ساعت قبل از انتخابات کاهش یافته است. در راستای اجرای این مصوبه، موسسات عضو سینتک ـ «انجمن ملی مراکز تحقیقات بازار» ـ موافقت کردهاند که نتایج نظرسنجیها را در روز شنبه قبل از روز انتخابات منتشر نکنند (در فرانسه انتخابات در روز یکشنبه برگزار میشود).
ـ آلمان: ممنوعیت خاصی وجود ندارد و تنها در مورد نظرسنجیهای درون انتخاباتی محدودیتهایی اعمال میشود. بدین صورت که انتشار نتایج نظرسنجیهای درون انتخاباتی فقط پس از پایان یافتن زمان رأیگیری، آزاد میباشد.
ـ یونان: در سال ۱۹۹۶ هیچگونه ممنوعیتی در مورد انتشار و یا انجام نظرسنجیها وجود نداشت. اما در حال حاضر انتشار نتایج نظرسنجیها، به دلیل برخی اعمال فشارهای سیاسی، از ۱۵ روز قبل از انتخابات ممنوع میباشد و هرگونه تخطی از این مقررات، حداقل ۶ ماه زندان و جریمههای سنگین در پی خواهد داشت. البته انجام نظرسنجیهای انتخاباتی در دوره ممنوعیت ۱۵ روزه از سوی احزاب سیاسی، به شرط عدم انتشار نتایج آنها مانعی ندارد. [بنابر اظهارات بعضی از کارشناسان] «اغلب نظرسنجیها توسط گروهها و احزاب سیاسی یا ایستگاههای تلویزیونی و نشریاتی که دارای گرایشهای آشکار سیاسی میباشند، انجام میپذیرد و این گروهها تنها به انتشار نتایجی میپردازند که به نفع گرایشهای سیاسی آنها باشد».
ـ ایسلند: هیچگونه ممنوعیتی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت همچنان ادامه یابد. اما طبق گفته یکی از کارشناسان به دلیل بالا بودن هزینه نظرسنجیهای درون انتخاباتی در مقایسه با نتایج به دست آمده، تمایلی برای انجام این گونه نظرسنجیها وجود ندارد.
ـ ایرلند: هیچ ممنوعیتی در زمینه انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد. اما انتظار میرود که تغییراتی در این مورد صورت گیرد. در جولای ۲۰۰۱، دولت قصد داشت قانونی وضع نماید که براساس آن اجرا و انتشار نتایج نظرسنجیها در یک هفته قبل از انتخابات محلی، ملی، اروپایی و هر گونه رفراندوم ممنوع گردد. اما این مصوبه در مجلس سنا رد شد.
ـ ایتالیا: در سال ۱۹۹۶ انتشار نتایج نظرسنجیها از ۲۸ روز مانده به انتخابات ممنوع بود. در حال حاضر انجام نظرسنجیهای انتخاباتی محدودیتی ندارد، اما انتشار نتایج این نظرسنجیها از ۱۵ روز قبل از انتخابات ممنوع میباشد و در طول این مدت تنها در صورتی اجازه انتشار نتایج نظرسنجی داده میشود که مشخصات و جزئیات مربوط به نظرسنجی به همراه نتایج آن از رسانهها پخش و یا در وب سایت مربوطه ثبت شود. مسئولین حکومتی در این کشور با در دست داشتن کنترل رسانههای اصلی (تلویزیون، نشریات و ...)، نوع اطلاعات منتشره و زمان انتشار آنها را کنترل میکنند.
ـ قزاقستان: هیچگونه ممنوعیتی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد. همچنین محدودیتی در طرح سئوالات یا موضوعات پرسشنامه و انتشار نتایج مربوط به آنها وجود ندارد.
ـ لتونی: ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت همچنان ادامه یابد.
ـ لوکزامبورگ: انتشار نتایج نظرسنجیها از یک ماه قبل از انتخابات ممنوع میباشد و انتظار میرود که این وضعیت تغییر نکند. «تاکنون هیچگونه نظرسنجی درون انتخاباتی انجام نشده است، و هر اقدامی که امکان تداخل با انتخابات، و یا ایجاد اختلال در فرایند آن را داشته باشد ممنوع است، اما قانونی برای مشخص ساختن موارد تداخل یا اختلال وجود ندارد».
ـ مقدونیه: انتشار نتایج نظرسنجیها از ۵ روز قبل از انتخابات ممنوع میباشد. «و با توجه به اصلاح قانون انتخابات در ژوئن ۲۰۰۲ انتظار میرود که وضعیت همچنان ادامه یابد.»
ـ هلند: ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت تغییری نکند.
ـ نروژ: ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که این وضعیت تغییری نکند.
ـ لهستان: در سال ۱۹۹۶، انتشار نتایج نظرسنجیها از ۱۲ روز قبل از انتخابات ممنوع بود که در حال حاضر این ممنوعیت فقط در روز قبل از انتخابات میباشد. «چنانچه تغییری در قوانین صورت گیرد، میتوان انتظار داشت که تغییراتی نیز در این زمینه صورت گیرد.»
ـ پرتغال: انتشار نتایج نظرسنجیها در روز انتخابات و یک روز قبل از آن ممنوع میباشد. و همراه با انتشار نتایج نظرسنجی، انتشار اطلاعاتی چون نام شخص یا موسسه مجری نظرسنجی، محدوده جغرافیایی مشخصات جمعیت نمونه، حاشیه خطا، نرخ بیپاسخی، شیوه مصاحبه (تلفنی، حضوری، از طریق اینترنت)، تاریخ مصاحبهها و جملهبندی سئوالها الزامی میباشد. انجام نظرسنجیهای درون انتخاباتی در بیرون از مراکز رأیگیری مانعی ندارد اما انتشار نتایج آنها باید بعد از اتمام زمان رأیگیری صورت گیرد. این نظارتها توسط هیأتی پارلمانی که وظیفه کنترل انتشار نتایج نظرسنجیها را بر عهده دارد، اعمال میشود. همچنین موسسههای تحقیقات بازار موظفند پیش از انتشار نتایج، آنها را به همراه تمامی اطلاعات مربوطه به این هیأت ارسال کنند.
ـ رومانی: انتشار نتایج نظرسنجیها از دو روز قبل از انتخابات ممنوع میباشد. و پیشبینی میشود که این وضعیت همچنان ادامه یابد.
ـ روسیه: هیچ ممنوعیتی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد. اما احتمال میرود که در آینده تغییراتی در این زمینه صورت گیرد.
ـ اسلواکی: انتشار نتایج نظرسنجیها از دو هفته قبل از انتخابات ممنوع است و انتظار میرود که این مدت زمانی تغییر یابد. «لغو این ممنوعیتها از دید سیاستمداران، حرکتی تند و افراطی تعبیر میگردد».
ـ اسلوونی: انتشار و نتایج نظرسنجیها از ۷ روز مانده به انتخابات ممنوع میباشد. این در حالی است که این دوره ممنوعیت در سال ۱۹۹۶ تنها ۲۴ ساعت بود و احتمال میرود این وضعیت تغییر نکند.
ـ اسپانیا: در این کشور نتایج نظرسنجیهای انتخاباتی تنها تا پنج روز قبل از روز انتخابات، حق انتشار دارند و در اجرای آن باید تمامی شرایط و امکانات تکنیکی مطابق با مقررات ایزومار/ واپر در مورد نظرسنجیها، رعایت گردد.
ـ سوئد: هیچ ممنوعیتی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که تغییری در این وضعیت صورت نگیرد.
ـ سوئیس: انتشار نتایج نظرسنجیها از ۱۰ روز قبل از انتخابات ممنوع میباشد که این دوره در سال ۱۹۹۶، ۷ روزه بود و پیشبینی میشود که این وضعیت تغییری نکند.
ـ ترکیه: انتشار نتایج نظرسنجیها از یک هفته قبل از انتخابات ممنوع میباشد. این در حالیست که طول دوره ممنوعیت در سال ۱۹۹۶ یکماه بود. «مطابق قانون ترکیه، مجوز موسسات مطالعاتی برای انجام فعالیتهای خود، میبایست از سوی «موسسه ملی آمار» صادر گردد. با این وجود مجازات خاصی برای تخطی از این قانون در نظر گرفته نشده است».
ـ اوکراین: ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود این وضعیت همچنان ادامه یابد. «رسانهها میتوانند نتایج نظرسنجیها (از جمله نظرسنجیهای دورن انتخاباتی) را پس از پایان زمان رأیگیری، منتشر نمایند». [براساس اظهارات پاسخگویان]، «در این کشور در ایام انتخابات برخی شرکتها و موسسات ناشناخته مبادرت به انجام نظرسنجیهای جهتدار میکنند و در پارهای از مواقع حتی بدون انجام پیمایش، اقدام به انتشار نتایج میکنند.»
ـ انگلستان: ممنوعیت خاصی در مورد انتشار نتایج نظرسنجیها وجود ندارد و انتظار میرود که تغییر خاصی در این مورد صورت نگیرد.
[۱]- Opinions Polls Commission
[۲]- Confidence Limits
[۳]- Syntec, the national association of market research agencies
[۴]- Margin of Error
*قلم نیوز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست