یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
روزنـامـهنـگـاری بـاشـخـصـیـت!
تحریریه را که همه روزنامهنگاران، خبرنگاران و حتی دانشجویان علوم ارتباطات میدانند؛ کجاست؟ در روزنامه، خبرگزاری، صداوسیما یا یک سایت؟ اما تفاوتی که بر سر شخصیت داشتن تحریریه رسانههاست کمی غیرقابل تصور به نظر میرسد. تمام ما آدمها فکر میکنیم که شخصیت داشتن، ویژگی انسانی است و این روزنامهنگاران هستند که شخصیت دارند، اما حالا باید بحث کنیم که خود تحریریهها هم به نوعی به انواع باشخصیت و بیشخصیت قابل تقسیم هستند!
مساله شخصیت، اساسیترین موضوع علم روانشناسی و محور اساسی بحث در زمینههای یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است. تعریف شخصیت بستگی به نوع تئوری یا نظریه هر دانشمند دارد؛ چنانکه شخصیت در کتب ما عبارت است از مجموعهای سازمان یافته و واحدی متشکل از خصوصیات نسبتا پایدار و مداوم که فرد را از سایر افراد متمایز میکند. حالا همین ویژگی را برای تحریریه در نظر بگیرید.
تحریریه باشخصیت، تحریریهای است که براساس نظر و تئوری مدیرمسوول یا صاحب امتیاز آن، روزنامهنگاران یا کارمندان آن رسانه باید خصوصیات و ویژگیهایی منسجم و سازمانیافته داشته باشند؛ مثلا همه کارمندان و خبرنگاران چنین رسانهای، نسبت به رفت و آمد به محل اداره یک نوع نگرش دارند، درباره شخصیت مدیرمسوول و حامیان او یک گونه مینگرند و سرانجام تقریبا به یک شکل پول میگیرند یا نمیگیرند. چیزی که در تحریریههای باشخصیت به هویت روزنامهنگار، تعالی میبخشد، همین است که اساسا مدیرعامل یا صاحب امتیاز، پرسنل متبوع خود را مایملک پدری نمیپندارد و جدا از وجود عرف حرفهای، دامنه را بر رشد کارمندانش تنگ نمیکند. در چنین تحریریهای، شخصیت یعنی رفتار واحد و منسجم روزنامهنگاری که از الف تا ی خبرنویسی را بر مبنای توجیهی که از ابتدا برای همه صورت گرفته، عادلانه اجرا میکند.
اما تحریریه بیشخصیت، جایی است که عدهای کارمند یا خبرنویس دور هم جمع شدهاند تا نشریه دربیاورند یا سایتداری نمایند. ویژگی تحریریه بیشخصیت آن است که در چنین تحریریهای، هیچ خصوصیت یا ویژگی منسجم و سازمان یافتهای اعم از انسانی و غیرانسانی نمیتوان برای افراد حاضر در آن در نظر گرفت. در تحریریه بیشخصیت، خبرنگاران یا کارمندان براساس قوانین و فرامین نانوشتهای فعالیت میکنند که نه خودشان و نه مالک یا صاحب امتیاز آن رسانه هم نمیداند چیست؟ بلکه هدف فقط اجرای قواعد آمره بوده، همگان برای اجرای اوامر به معروف و نواهی از منکر مجبور هستند، حتی اگر خودشان نمیدانند.
به نظر میرسد در تحریریههای بیشخصیت، کارمندان خیلی جای رشد و پیشرفت دارند، تا جایی که میتوانند در یکی از دستگاهها یا نزد یکی از مدیران که از رفقای مدیرمسوول یا سردبیر آن روزنامه هست و مدام مطالبش با پاراف "چاپ شود" به نشر میرسد استخدام شوند؛ این یعنی روزنامهنگاری بیشخصیت!
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی دولت سیزدهم
ایران زلزله تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران فضای مجازی سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات مسکن
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان لیگ قهرمانان اروپا باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
رشد جهان ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اپل ناسا گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
استرس مغز چاقی فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی