سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
درون دنیای مردسالار
![درون دنیای مردسالار](/web/imgs/16/96/kzjf81.jpeg)
چه کسی میتواند ادعا کند سینما را دوست دارد اما فیلم «پدر خوانده» را بارها ندیده است؟ من فکر میکنم «پدرخوانده» بخش عظیمی از سینمای جهان است و باید آن را هر بار مرور کرد و به خاطر همین بدون هیچ مقدمهچینی از شما میخواهم حتما این فیلم را با دقت ببینید.
فیلم از روی داستانی عامهپسند اقتباس شد که به همین نام توسط حبیبالله شهبازی به فارسی ترجمه شده است. چالش میان باندهای مافیایی برای تصاحب هرچه بیشتر قدرت در همه زمینهها، حتی عرصه فرهنگ و هنر، تم اصلی داستان را تشکیل میدهد. این کشمکش هزینههای گزافی را برای هر یک از بازیگران به دنبال دارد. کشتن و یا قربانی کردن اطرافیان و در قبال آن قربانی شدن خود و فرزندان، نتیجه بازی در این جبهه است. فیلم پدرخوانده اثری است با رویکردی کاملا مرد محور که دنیای زنان را تحت سیطره و بازیهای قدرتمدارانه خود، تحتالشعاع قرار داده است.
زنان یا وسیله و بهانه دعوای مردان هستند (کتک خوردن دختر دون توسط شوهر و کشته شدن سانی در راه خانه خواهر)، یا قربانی مطامع کوتاهمدت مردان میشوند (کشته شدن همسر مایکل، آپولونیا دختر سیسیلی)، و یا خانهدار و آشپز قابلی هستند در دنیای هراسآلود و آکنده از دروغ آفریده مردان، که حق اعتراض و پرسش نداشته و تنها باید سکوت اختیار کنند (کِی، زن مایکل در آخرین سکانس با دروغ مسلم مایکل آرام میگیرد). رنگ قالب صحنهها تیره و قهوهای سوخته است که تداعیکننده سبک معماری و ترکیب رنگ مکتب گوتیک میباشد.
مردان در اتاقهای تاریک و پنجرههای پوشیده به رتق و فتق امور میپردازند و توطئهچینیها و تعاملاتشان را شکل میدهند. موسیقی متن فیلم که از ترانههای قدیمی ایتالیایی سرچشمه میگیرد در برخی صحنهها وظیفه دراماتیزه کردن حوادث را عهدهدار است و در برخی صحنهها پوشش ریاکارانه عملکرد سرشار از خشونت کاراکترها را، کنار میزند و ما را به عمق دنائت خفته در زیر آن رهنمون میسازد. پدر خوانده فیلمی درباره قدرت است دستگاهی که ممکن است در هر کشور، شهر، روستا و حتی یک خانه در اشل کوچک و کوچکتر شکل بگیرد. فیلم شاید به ظاهر مناسبات قدرت در دستگاه سیاسی آمریکا را به طور اخص مد نظر قرار داده است، اما نوع نگاه به موضوع آنقدر کلی و همهجانبه است که بهراحتی در هر زمان و مکانی ، قابل بسط و تعمیم است همین نگاه کلی است که فیلم را از یک اثر معمولی که شاید به دستگاه فرد، سیستم یا جامعهای خاص میپردازد خارج میکند و به آن جنبهای فرا زمانی میبخشد.
برزو ارجمند
بازیگر
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران حرم شاهچراغ دولت چهاردهم عزاداری دولت ترور انتخابات رئیس جمهور سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
شاهچراغ تیراندازی شیراز تهران شهرداری تهران هواشناسی پشه آئدس تب دنگی شورای شهر تهران وزارت بهداشت بازنشستگان پلیس راهور
قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو ایران خودرو ترافیک سایپا خودرو قیمت دلار حقوق بازنشستگان دولت سیزدهم برق قیمت
کربلا امام حسین لیلی رشیدی مهران غفوریان مداحی مختارنامه تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر
فناوری دانش بنیان فضا
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین ترور ترامپ جنگ غزه اسرائیل روسیه جو بایدن ایالات متحده آمریکا حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت دیابت هوش مصنوعی کد مورس ایلان ماسک ناسا اپل اقتصاد دیجیتال
رژیم غذایی واکسن کرونا تخم مرغ مغز گرمازدگی طول عمر