شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

رابطه عشق و هورمون ها


رابطه عشق و هورمون ها

افراد در همه جوامع و فرهنگ ها عاشق می شوند خصوصیات شایع عشق شامل احساس بودن در یك حالت ذهنی تغییر یافته, اشتغال خاطر با افكار و تصاویر معشوق و تغییرات در رفتار با هدف به دست آوردن پاسخ متقابل از معشوق است

افراد در همه جوامع و فرهنگ ها عاشق می شوند. خصوصیات شایع عشق شامل احساس بودن در یك حالت ذهنی تغییر یافته، اشتغال خاطر با افكار و تصاویر معشوق و تغییرات در رفتار با هدف به دست آوردن پاسخ متقابل از معشوق است.

این پدیده زیر و رو كننده آنچنان همه گیر و جهانشمول است كه برخی از محققان می گویند ممكن است فرآیند تكامل درون ما برنامه ریزی شده باشد. نظریه این است كه فرزندان در صورت مراقبت بهتر والدین از آنها با احتمال بیشتری به طور سالم رشد می كنند و به مرحله تولید مثل می رسند و عاشق هم شدن احتمال به وجود آمدن چنین خانواده ای را بیشتر می كند.

البته این امر هم درست است كه عشق می تواند زودگذر باشد و به روابط پایدار و به وجود آوردن فرزندان و مراقبت مهربانانه از آنان نینجامد. در هر صورت این نظریه دگرگونی ظریفی در نظرات معمول ما درباره بقای اصلح پدید می آورد.

فرضیه های متعددی در مورد اساس زیستی عاشق شدن وجود دارد. برخی می گویند كه عشق نتیجه اوج گیری میزان ماده فنیل اتیلامین، مولكولی پیام دهنده در مغز كه ساختمان شیمیایی مشابه آ مفتامین دارد، است. دوستداران و عرضه كنندگان شكلات این نظریه را دوست دارند زیرا شكلات حاوی فنیل اتیلامین است. برخی دیگر افكار ناخوانده عشق را به كاهش یافتن سیستم های سروتونین- یك ماده شیمیایی پیام رسان دیگر در مغز- نسبت می دهند.

اما داناتلا مارازیتی و دومنیكوكاناله، دو پژوهشگر از دانشگاه پیزا در ایتالیا، استدلال می كنند كه عاشق شدن عاطفه ای است كه با اضطراب و ترس مربوط است. آنها معتقدند كه افراد اغلب در شرایط ترس آفرین پیوندهای قوی عاطفی و صمیمی برقرار می كنند. مارازیتی و كاناله برای آزمودن نظراتشان در یك بررسی به مقایسه ۲۴ فرد جوان كه به تازگی عاشق شده بودند با ۲۴ فرد دیگر كه عاشق نبودند به عنوان آزمودنی های شاهد پرداختند.

معیارها برای افراد گروه عاشقان شامل فكر كردن به معشوق دست كم چهار ساعت در روز و رابطه داشتن با او برای كمتر از شش ماه بود، پژوهشگران در هر كدام از اشخاص میزان هشت هورمون مختلف را در خون اندازه گرفتند.

یافته اصلی آنها این بود كه میزان كورتیزول، یكی از هورمون های اصلی كه در هنگام استرس در بدن ترشح می شود، در گروه افراد عاشق بالاتر است، این پژوهشگران ایتالیایی اعتقاد دارند كه یافته های نشانه وجود استرس و برانگیختگی در مراحل اولیه یك رابطه عاشقانه است. جالب توجه اینكه مردان درگیر عشق میزان های تستوسترون، هورمون جنسی كه مسئول ایجاد میل جنسی رفتار پرخاشگرانه در هر دو جنس مرد و زن است، كمتر از مردان غیرعاشق بود، اما در زنان عاشق شدن میزان تستوسترون را افزایش داده بود. این یافته باعث شگفتی دانشمندان شد، اما آنها این فرض را مطرح كردند كه شاید عاشق شدن تا حدی تفاوت های میان دو جنس را از بین می برد یعنی مردان را ملایم تر و زنان را مهاجم تر می كند.

پژوهش های قبلی به وسیله مارازیتی و همكارانش نشان داده بود كه احساس عاشق بودن معمولا تا مدت معینی حدود ۱۸ماه تا ۳سال ادامه پیدا می كند.

بنابراین او و كاناله میزان هورمون ها را اندازه گیری كردند، یعنی ۱۸ نفر از گروه عاشقان ۱۲ تا ۲۸ ماه بعد، یعنی در زمانی كه هنوز رابطه شان با معشوق را حفظ كرده بودند اما گزارش می كردند كه آرامتر شده اند و دیگر با او اشتغال خاطر ندارند. در این هنگام میزان هورمون های آنها به سطح عادی بازگشته بود.

●چرا شبیه ها جذب هم می شوند؟

حتی شباهت های ظاهراً بی معنا ممكن است ما را به سوی خود جذب كنند. روزهای تولد مشابه، نام خانوادگی مشابه و حتی مشابهت حرف اول نام كوچك ممكن است افراد را برای یكدیگر جذابتر كند. روان شناسان این امر را به خود پسندی پنهانی نسبت می دهند. ما به طور خودكار در مورد اشیاء، مكان ها و افرادی كه خودمان را به یاد ما می آورد، حتی اگر این یادآور چیزی بسیار جزئی و گذرا باشد، به نحوی مثبت فكر می كنیم. جان تی جونز، روانشناس در آكادمی نظامی آمریكا و همكارانش در مقاله ای كه در سال ۲۰۰۴ نشریه روانشناسی شخصیت و اجتماعی به چاپ رساندند هفت تحقیق را جمع بندی كردند كه در بررسی نقش این خودپسندی پنهانی در روابط میان فردی به عمل آورده بودند.

آنها از سوابق اجدادی و سایر انواع اسناد استفاده كردند تا نشان دهند افراد با احتمال بیشتری با كسی ازدواج می كنند كه اسم كوچك یا اسم خانوادگی اش با مال خود آنها مشابه باشد.

برای مثال تجزیه و تحلیل فهرست شماره های تلفن نشان داد كه مردان با نام چارلز(Charles) با احتمال بیشتری از حد شانس و اقبال با زنانی كه نام شارلوت(Charlotte) دارند ازدواج می كنند. همین امر در مورد مردان با نام رابرت و زنان با نام رابرتا، پل و پائولا و غیره هم صدق می كرد، شباهت های نام كوچك و نام خانوادگی ممكن است صرفاً بیانگر آن باشد كه افراد درون گروه های نژادی و مذهبی خود ازدواج می كنند، اما جونز و همكارانش سعی كرده بودند كه این امكان را در نتایج شان در نظر بگیرند و تصحیح كنند.

آنها همچنین از روان شناسی تجربی برای كاوش در تأثیرات ارتباطات مثبت سطحی كه ما درونمان به وجود می آوریم استفاده كرده اند. در یك بررسی آزمودنی ها افراد را در صورتی جذابتر می یافتند كه شماره رمز ادعایی روی فرم نظرخواهی درباره زنها عدد روز تولد آنها تطبیق می كرد.در یك بررسی دیگر مشاركت كنندگان افرادی را در آگهی های شخصی گیراتر می یافتند كه نام قلابی داده شده به آنها در این آگهی ها مشابه نام خودشان بود.

Havard Health letter,feb.۲۰۰۵