سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

اندیشه های رهبر HP


اندیشه های رهبر HP

شركت HP درحال حاضر از سونی و كداك جلو افتاده است خـــانم كارلی فیورینا ۴۸سالـــه رئیس هیئت مــدیره و مدیرعامل شركت عظیم هیولت پكارد HP است

شركت HP درحال حاضر از سونی و كداك جلو افتاده است. خـــانم كارلی فیورینا ۴۸سالـــه رئیس هیئت مــدیره و مدیرعامل شركت عظیم هیولت - پكارد (HP) است. رشته تحصیلی او در دانشگاه استنفورد فلسفه و تاریخ قرون وسطی بوده است. اما هوش و زكاوت و تجربه موفق كاری او را اكنون در رأس یكی از بزرگترین و باسابقه ترین شركتهای مبتنی بر فناوری در جهان قرار داده است. او همچنین از دانشگاه MIT فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرفته است. قبل از پیوستن به HP ، نزدیك ۲۰ سال در شركتهای AT&T وLUCENT TECHNOLOGIES در پستهای مدیریت ارشد كار كرده است.

درخشش مدیریت او درشركت اخیر باعث شد از سال ۱۹۹۹ میلادی هدایت سكان HP را به دست بگیرد. او سه سال است قدرتمنــــــدترین زن در جهان در حیطه كسب و كار است و در فهرست مجله FORTUNE درصدر قرار دارد. HP با ۱۴۰ هزار نفر پرسنل و بازار ۶۲ میلیارد دلاری یكی از قدرتهای اصلی صنعت رایانه دردنیاست. در این مدت HP تحت هدایت و در مسیر نوآوری و ابداع شتاب گرفت. در سال ۲۰۰۲ میلادی، فیورینا در اقدامی متهورانه به منظور شتاب بخشیـــدن به راهبری HP ، تقویت و رشد چشم اندازفناوری و افزایش بلندمدت سهم و ارزش شركت تصمیم به ادغام شركت با شركت كمپك (COMPAQ) گرفت. او اكنون یك شركت ۸۱ میلیارد دلاری را رهبری می كند. شركت جدید تحت مدیریت او كه با همان نام HP فعالیت دارد و ۶۴ درصد سهام آن متعلق به HP و۳۶ درصد آن متعلق به كمپك است رقیب جدی IBM تلقی می شود و در شرف تبدیل شدن به بزرگترین تولیدكننده رایانه های شخصی در دنیاست.

نظریات او در زمینه های كسب و كار، فناوری، تغییرات عصر جدید و مدیریت مهم و قابل توجه است. او با وام گیری از محتوای رشته تحصیلی خود یعنی فلسفه و تاریخ قرون وسطی، عصر جدید را آبستن یك رنسانس دیجیتالی می بیند. رنسانسی كه در آن ماهیت شركتها و رهبران دگرگون خواهدشد. او از خدمات الكترونیكی سخن می گوید و بر زیرســــاختهای اینترنتی همیشه فعال تاكید می ورزد. فناوری را وسیله می داند نه هدف. بر پركردن شكاف دیجیتالی پای می فشرد و توجه به اصول و ارزشهای جاودان بویژه صداقت را در جلوگیری از بروز رسوائیهای مالی شركتها گوشزد می كند. در سخنرانی مهم خود در جمع استادان دانشگاه MITبعداز حادثه ۱۱ سپتامبر از درسهای آن واقعــــه سخن می گوید و تاكید می كند كه مسیرجهانی شدن و فناوری اطلاعات كه موفقیت و پیشرفت را برای میلیونها نفر به ارمغان آورده است پایدار نخواهدماند اگر میلیاردها نفر دیگر احساس كنند كه اصلاً در آن سهمی ندارند و در همانجا بر عظمت پیشینه تمدن اسلامی تاكید و آن را می ستاید.

● HP چگونه شركتی است؟

▪ كارلی فیورینا: ما یك شركت جهانی هستیم با كاركنانی در ۱۶۰ كشوركه كسب و كارمان را با بیش از ۱۰۰ زبان انجام می دهیم. بیش از نیمی از كسب و كـــار ما در خارج از آمریكا انجام می گیرد. ما یك شركت مبتنی بر فناوری هستیم كه در كار انواع چاپگر، انواع دوربینهای عكاسی، انواع ماشینهای حساب و دستگاههای الكترونیكی و شبكه وخدمات رسانی فعالیت می كنیم. در سال ۲۰۰۱ میلادی، تنها در بخش چاپگر و دوربینهای عكاسی، تحقیق و توسعه ما ۲۵۰۰ تست كاربردی داشته است. ما اولین شركتی بودیم كه اسكنرهای رنگی را عرضه كردیم. ما چند سال جزء سه شركت برتر در فروش دوربینهای دیجیتالی در آمریكا بودیم و درحال حاضر از سونی و كداك جلو افتاده ایم.

ما مرزهای آنچه در فضای دوربینهای دیجیتالی امكان پذیر است را جلو برده ایم. ما برای مشتریانمان بین دنیای فیزیكی و دنیای دیجیتالی پل زده ایم. شما خیلی ساده می توانید عكس بگیرید، آن را ذخیره و سپس چاپ كنید. جهت گیری شركت ما در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی بر روی سیستم های باز، سیستم UNIX و فناوری (REDUCED INSTRUCTION SET COMPUTING) RISC متمركز بود. ما شركت را برای سرمایه گذاری در این جهات حركت دادیم و امروز حقیقتاً HP قهرمان سیستم های باز، رهبر UNIX و یكی از ابداع كنندگان فناوری RISC است. برای ما در&HP جادوی فناوری آن چیزی نیست كه ما می سازیم، آن چیزی است كه فناوری انجام آن را ممكن می سازد. شخصیت شركت ما به اندازه ظرفیت و توانایی شركت اهمیت دارد. كمك و مساعدت ما به اندازه سوددهی اهمیت دارد.

كمك و مساعدت ما به جامعه به همان اندازه اهمیت دارد كه به سهامداران، مشتریان و كاركنان. ارزشهای ما اصـــول ما هستند. ارزشهایی كه ما تعریف كرده ایم عبارتند از: صداقت، احترام، كارتیمی، اشتراك مساعی و راستی. هریك از این ارزشها به انـــــدازه هر جزء ازفناوری كه ما توسعه می دهیم برای موفقیت آینده شركت ما اهمیت دارد. HP در تاریخ ۶۴ ساله اخیر مركز و محور بسیاری ازتغییرات بوده است. HP در آن موقع پیشتاز ارائه ایده بیانیه ارزشهای شركت بود. الان همه كاركنان ما می فهمند كه نه تنها «چه» انجـــام داده ایم، بلكه «چگونه» آن را انجام داده ایم. «راه HP » بدینگونه متولد شده است. نباید فراموش كنیم كه این راه، یك شبه اتفاق نیفتاده است، بلكه حاصل سالها تجربه در خود شركت و تلاش برای «اجرای» ارزشهای شركت بوده نه تنها «خلق» آنها.

● از بیانیه ارزشها و راه HP سخن گفتید. چه احساسی نسبت به دیوید پكارد و بیل هیولت

بنیانگذاران شركت دارید؟

▪ وقتی شما به عكسهای آن دو نگاه می كنید كه كنارهم در كارگاه یا در جلوی گاراژ خیابان ADDISON ایستاده اند: به نظرتان نمی آید كه موفقیت آن شركت حتمی بوده است. آنها تنها با ۵۳۸ دلار و یك رؤیا بین خود شروع كردند كه جهان را تغییر دهند و این كار را كردند. در ۱۹۴۰ میلادی كه هیچ كس كارخانه الكترونیك ایجاد نكرده بود آنها ایجاد كردند. در ۱۹۴۳ میلادی چنان دستگاههای فركانسی ساختند درحالی كه تجربه قبلی روی آن نداشتند. در ۱۹۷۲ میلادی كه هیچ كس تصور وجود یك ماشین قابل حمل را نمی كرد كه بتواند معادلات ریاضی پیچیده را انجام دهد _(ماشین حساب) ولی آنها جیبی آن را ساختند. در ۱۹۸۴ میلادی كه خواندن و نگهداری مدارك مشكل بود چاپگرهای عالی ساختند.

● هیولت و پكارد فهمیدند كه HP باید راهرو بودن یا راهبربودن را انتخاب كند و آنها راهبر بودن را انتخاب كردند. آنها با نوآوری پیش رفتند. نبوغ «راه HP » به عنوان یك میراث، آن است كه بر نوآوری بنا شده است و ظرفیت پذیرش تغییر و انعطاف برای جذب آن را دارد. هیولت و پكارد متوجه شدند كه راز حقیقی موفقیت آنها طرحها و كارخانجات و محصولاتشان نیست، كاركنانشان است. آنها فهمیدند كه اگر شما كاركنان را باور كنید و در امیدها و رؤیاهایشان شریك شوید و اجازه دهید كه از تمام استعدادشان بهره گیرند، آنها می توانند كاری بس بزرگ انجام دهند. این همواره راز «راه HP» بوده و خواهدبود. اخیراً شاهد ادغام بحث برانگیز شركت شما و شركت كمپك بودیم. با وجود آنكه والترهیولت فرزند بیل هیولت با ادغام شركت مخالف بود و آن را به ضرر HP می دانست، شما چگونه احتجاج می كردید؟

▪ ما باید آینده را بسازیم. میراثی كه به ما رسیده مبتنی بر نوآوری و ارزشهایی است كه بهای آن ابدی است. ما نمی توانیم شركت را درجای خود نگه داریم. ما باید با شهامت و تدبیر شركت را به پیش ببریم. به قول پكارد: «اگر ما در حوزه فناوریهایی كه سریع تغییر می كنند وارد شـــویم برای آنكه ثابت باقی بمانیم، باخته ایم». HP نمی تواند شركتی باشد كه در زمان حال منجمد شود و بایستد. شركتهای مبتنی بر فناوری باید آینده را بسازند. HP یك شركت زنده است با كاركنانی مستعد، بلندهمت و آرزوها و رؤیاهایی برای تحقق. شما اگر به جای فكر بهبود، درصدد توجیه و دفاع از عملكرد خود برآیید، این آغاز مراحل شكست شماست. درمورد تاسیس شركت جدیدی به همان نام HP كه ۶۴ درصد سهم آن متعلق به شما و ۳۶ درصد آن متعلق به كمپك است دو نظر ارائه شده است. برخی معتقدند شما با تركیب مالی ۸۷ میلیارد دلاری به غول جدید تولید رایانه های شخصی تبدیل خواهید شد و به حد سردمدار تجارت فناوری اطلاعات یعنی IBM خواهید رسیـــد.

● اما برخی معتقدند دو بازنده هرگز نمی توانند یك برنده را بسازند. نظر شما چیست؟

▪ یك آرزوی اصلی برای HP آن است كه برای شركت IBM به عنوان رقیبی قدرتمند، برجسته و با ذوق مطرح باشد. ادغام ما با كمپك، ظرفیتهای ما را در حوزه هایی مانند چاپگر، دوربینهای عكاسی، دستگاههای الكترونیكی، شبكه و خدمات رسانی افزایش می دهد.

● این ادغام، آنگونه كه خـود شما هم تصریح كرده اید به سود «لینوكس» تمام شده وخواهد شد. در این میان با «مایكروسافت» چگونه كنار می آیید؟

▪ من فكر می كنم بهتر است به جای جنگیدن با مایكروسافت كه بازار نرم افزارهای DESKTOP را قبضه كرده، بیشتر به جنبه های قدرت لینوكس كه بیشتر در SERVERها نمود دارد تاكید داشته باشیم. درست است كه این صنعت به گونه ای است كه دست اندركاران آن حین رقابت دوست دارند مثل سگ با هم بجنگند اما واقعیت آن است كه اگر انرژی خود را صرف امور بهتری كنیم به نفع ماست. از محاسن لینوكس آن است كه ساخته و پرداخته و انباشته شده تجربیات بسیاری از متخصصان است و به كوششهای انفرادی تكیه ندارد. فراموش نكنید قدرت یك ایــده خوب را هرگز نمی توان دست كم گرفت.

● شما تكیه بسیاری بر حفظ ارزشهای شركت داشته اید. فكر نمی كنید با ادغام این دو شركت بزرگ، ارزشهای HP نیز لطمه می بیند؟

▪ البته یكی از چالشهایی كه دو سال پیش با آن مواجه بودیم چگونگی ادغام این دو سازمان بزرگ بود بدون اینكه ارزشهایی كه باعث موفقیت ما بود فدا شود. لذا قبل از اعلام ادغام، مطالعات فرهنگی بسیاری در دو شركت انجام دادیم برای اینكه ارزشها و انگیزه های كاركنان را بشناسیم و آنچه به آنها تعهد و غرور می دهد. این مطالعه شامل مصاحبه با ۱۲۷ مدیر اجرایی و ۱۳۸ گروه انتخابی بود كه بیش از ۵۰۰ مدیر و كاركنان دو شركت در ۲۲ كشور جهان را دربرمی گرفت. درنهایت ما توانستیم مسائل كلیدی و ارزشهای مشترك HP و كمپك را مشخص كنیم. جالب آنكه ارزشهایی كه از آن كار بیرون آمد همان ارزشهای اولیه HP بود، به اضافه تاكید بر آنچه امروز نیاز است یعنی سرعت.

● شما در دانشگاه، ازجمله فلسفه و تاریخ قرون وسطی خوانده اید. بسیار عجیب است كه از یك شركت عظیم مبتنـــی بر فناوری ســـردرآورده اید. چطور شد آن رشته را انتخاب كردید و چه شد كه به اینجا رسیدید؟

▪ البته ممكن است برای شما عجیب باشد كه چطور كسی كه رشته تحصیلی اش فلسفه و تاریخ بوده از شركتی با فناوری بالا سردربیاورد. آنچه مرا به این رشته كشاند كنجكاوی راجع به این امر بود كه چه عاملی سبب تحول از قرون وسطی به رنسانس بوده است. چرا از تفكر قرون وسطایی به تفكر روشنگری تغییر مسیر دادیم. قرون وسطی یك مرحله جالب در تاریخ بشریت است زیرا بشریت از تاریكی و نومیدی به روشنایی و خوش بینی منتقل شد و عجیب نیست كه من كنجكاوانه بخواهم بدانم ما این تغییر را چگونه انجام دادیم. رنسانس پایان قرون وسطی است. خط جدایش دوره تاریكی و روشنایی است. رنسانس توانست روشنگری بیافریند و انقلاب صنعتی و دموكراسی و آزادی را هدیه آورد.

دلیلی كه من فناوری را دوست دارم تنها خود فناوری نیست بلكه آن چیزی است كه فناوری انجام آن را ممكن می سازد. در رنسانس نیز اولین چیزی كه اتفاق افتاد اختراع ماشین چاپ بود اما به تنهایی اثر نداشت. فناوری «لازم» بود، اما «كافی» نبود. تنها زمانی یادگیری گسترش یافت كه گروهی از پیشروان صنعت چاپ با گروهی از دانش آموختگانی همكاری كردند كه منابع علمی را از منابع دیگر ترجمه می كردند. مردم وقتی جنبه های مثبت و سودمند اختراعات را در زندگی خود دیدند ترس و اضطراب آنها از پذیرش تغییرات جدید ازبین رفت.

● شما از رنسانس دوم سخن گفته اید و آن را «رنسانس دیجیتالی» نامیده اید. منظورتان از این تعبیر چیست؟

▪ من عمیقاً براین باور هستم كه ما در آغاز یك رنسانس دیگر هستیم: رنسانس دیجیتالی. ماهیت و نتــایج این رنسانس عمیق تر و گسترده تر از رنسانس اول است. در رنسانس دیجیتالی توانمندسازی افراد توسط بازكردن قفل از مخــــزن غنی ترین دارایی آنها انجام می شود یعنی ایده های بزرگ و ابداعات بزرگ. می توان گفت رنسانس دیجیتالی، رنسانس اول را كه آغاز شده بود تكمیل می كند و به ما همه ابزارهای لازم را می دهد تا داوینچی و میكل آنژ باشیم. با اینكه «فناوری» و «كسب وكار» در آستانه یك رنسانس دیجیتالی هستند اما رویكرد ما به خط مشی سازی هنوز در دوران صنعتی باقی مانده است.

منابع

۱ - مجموعه ۴۶ سخنرانی كارلی فیورینا در سه سال اخیر و به مناسبتهای مختلف كه در پایگاه اطلاعاتی شركت HP آمده است: www.hp.com

۲ - روزنامه همشهری، ۲۱ شهریور و ۱۹ بهمن ۱۳۸۰ و ۲۶ شهریور و ۱۷ اسفند ۱۳۸۱.

مسعود بینش


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.