پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
نیمه گم شده عشق یا خرافه...
نگاهی به خواستگاه افسانه نیمه گم شده
این روزها دیگر دخترها و پسر ها می گویند تا نیمه ی گم شده ام را پیدا نکنم ازدواج نمی کنم,شاید همین امر باعث شده تا جوانان مشکل پسند و ایده آل گرا شوند و به این راحتی ها تن به ازدواج ندهند.
اما داستان این نیمه ی گم شده چیست و از کجا آمده است؟
افلاطون در یکی از رساله هایش که درباره عشق است و در مجلسی است که سقراط هم در آن حضور دارد از زبان یکی از حاضران مجلس به نام اریستوفاس چنین می گوید:
"آدمیان در آغاز تنها نر و ماده نبودند بلکه سه قسم بودند که سومی هم خواص نری داشت و هم مادگی...دیگر آن که پشت انسان نخستین گرد بود و پشت و پهلوهای او تشکیل دایره ای می داد. چهار دست داشت و چهار پا. یک سر داشت و بر آن چهار گوش بود و دستگاه تناسلی هم دو تا داشت...به کمک چهار پایی که داشت می توانست به هر طرف که می خواست بغلتد و به هر سو برود.انسان سه جنس داشت ,مرد در اصل فرزند خورشید بود و زن فرزند زمین و قسم سوم که می توانیم آنرا نر ماده بخوانیم فرزند ماه بود که از ترکیب خورشید و زمین ساخته شده است.
آدمیان آنقدر قوی شده بودند که به گفته ی هومر که از افیالت و اتوس نقل کرده می خواستند بر آسمان بر آیند و بر خدایان چیره شوند.
اما زئوس -خدای بزرگ یونان باستان- که از این واقعه بر آشفته بود ,دستور داد تا آدمیان را بر دو نیم کنند تا هم از غرور و قدرتشان بکاهد و هم بر تعداد پرستش کنندگان خدایان بیفزاید و خدایان چنین کردند و بر اساس این نظر به همین رو است که آدمیان پیوسته در پی نیمه ی گم شده ی خود هستند" .
افلاطون به این گونه با بیان نقل قولی از زبان اریستوفانس چنین استدلا ل می کند که زنانی که زن کاملند به دنبال نیمه ی زن خود می روند و مردانی که مرد کاملند به دنبال نیمه ی مرد می روند و به زنان اعتنایی ندارند و وقتی زن و مردی عاشق یکدیگر می شوند از این بابت است که این ها در گذشته نر ماده بوده اند.
البته این بیان یک نوع نگاه به عشق در یونان باستان است و نمی تواند لزوما بیان عقیده ی شخصی افلاطون باشد.
باری مقصود من از نقل این داستان نه تایید آن بلکه نشان دادن این موضوع به جامعه ایرانی بود که در پی نیمه گم شده گشتن و در آرزوی عشق اسطوره ای و افسانه ای بودن داستانی است و یا بهتر بگوییم افسانه ای است که خواستگاه آن نه سنت اسلامی است و نه فرهنگ ایرانی.
بدیهی است که هیچ یک از ما نه در فرهنگ ایرانی و نه در سنت اسلامی و نه حتی در فرهنگ اجتماعی کشورمان با روابط مردان با هم و یا زنان با هم موافق نیستیم, پس قرار دادن چنین الگویی که خواستگاه آن از یونان باستان است و با فرهنگ و سنت ما هیچ سنخیتی ندارد اشتباهی است که باید با روشن گری در جامعه ما اصلاح شود.
ما در تاریخ فرهنگ و ادب کشورمان نمونه هایی بسیار زیبا و تحسین برانگیز از عشق داریم و از عاشقانی که ساده دل می بندند بی آنکه عشق را به خرافات آلوده کنند چون ,لیلی و مجنون,، ,شیرین و فرهاد, و... .
در فرهنگ و سنت اسلام هم عشق و محبت حضرت محمد (ص) به خدیجه و عشق و علاقه شدید حضرت علی (ع) به فاطمه(س) نمونه ها و الگو های قابل قبول تری برای جوانان ایرانی هستند.
شایان ذکر است نویسنده نه سعی در رد یا توهین به تفکرات یونان باستان داشته و نه ذاتا با غرب ستیزی موافق است؛ باری نویسنده بر این عقیده است که جوان ایرانی باید از الگوهای فرهنگ و تمدن خودش استفاده نماید و ترجمان فرهنگ یونانی و غربی برای مخاطب ایرانی کم لطفی به پایه های بزرگ تمدن و فرهنگ ایران و سنت های اسلام است.
نویسنده: نادر نینوایی
منابع:
پنج رساله نوشته افلاطون-ترجمه محمود صناعی
ایلیاد نوشته هومر-ترجمه سعید نفیسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست