جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

۲۵ اوت ۲۰۰۸ ـ یک سانحه هوایی با ۶۸ کشته و طرح چندین پرسش!


۲۵ اوت ۲۰۰۸ ـ یک سانحه هوایی با ۶۸ کشته و طرح چندین پرسش!

۲۵ اوت ۲۰۰۸ یک جت مسافربر ۲۹ ساله (ساخت سال ۱۹۷۹) از نوع بوئینگ ۷۳۷ که با ۹۰ سرنشین از بیشکک (پایتخت قرقیزستان) عازم تهران بود در حاشیه فرودگاه بیشکک Bishkek سرنگون شد، ۶۸ تن از سرنشینان …

۲۵ اوت ۲۰۰۸ یک جت مسافربر ۲۹ ساله (ساخت سال ۱۹۷۹) از نوع بوئینگ ۷۳۷ که با ۹۰ سرنشین از بیشکک (پایتخت قرقیزستان) عازم تهران بود در حاشیه فرودگاه بیشکک Bishkek سرنگون شد، ۶۸ تن از سرنشینان آن کشته و بقیه مجروح شدند. تنها زخم سه تن از مجروحان سطحی بوده و از بیمارستان خارج شده اند. علت سانحه، نقص فنی هواپیما بوده است. خلبان پس از بلند شدن هواپیما از فرودگاه متوجه این نقص شد و قصد بازگشت به فرودگاه را کرد که هواپیما در ده کیلومتری فرودگاه و از ارتفاع هزارمتری سقوط کرد و آتش گرفت. مقامات مربوط برای نجات سرنشینان که ۹۰ تن و ازجمله اعضای یک تیم بسکتبال جوانان قرقیز و دو عضو شورای شهر بیشکک بودند از آمریکاییان که از فرودگاه بیشکک (ماناسManas) به عنوان پایگاه نظامی استفاده می کنند استمداد کرده بودند. آمریکاییان بعد از مداخله نظامی در افغانستان (اکتبر ۲۰۰۱) به استفاده نظامی از فرودگاه پایتخت قرقیزستان (یک عضو شوروی سابق) دست زده اند.

۵۳ تن از مسافران هواپیما از اتباع ایران بودند که ۴۱ نفرشان کشته شدند. این هواپیما در اصل متعلق به شرکت قرقیزی « ITEKairایتک ایر» بود که گفته شده است به کرایه شرکت هواپیمایی ایرانی «آسمان» داده شده بود. هواپیماهای مسافربر قرقیزستان از ژوئیه ۲۰۰۸ به دلیل اینکه استانداردهای اروپایی را رعایت نکرده بودند به فرودگاههای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع پرواز شده اند. به این ترتیب؛ این سانحه مطالب متعددی را به دست داد ازجمله کثرت مسافرت ایرانیان به آسیای میانه، استفاده از هواپیماهای کهنه و فرسوده برای حمل مسافر، بی توجهی به اخبار سقوط که عمدتا مربوط به بوئینگهای ۷۳۷ بوده، مشکل شرکتهای ایرانی به خرید و یا اجاره هواپیماهای بهتر و .... در این میان، این پرسش نیز به ذهن می رسد که چرا کشورهای شوروی سابق به جای خرید و کرایه هواپیمای روسی به سراغ کشورهای دیگر رفته اند.