دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
درسی از مکتب امام محمدباقر ع
در متون فرهنگ و معارف اسلامی فراوان می یابیم آموزه هایی را که از « عالم » و « عابد » سخن به میان می آورند و به روش های گوناگون سعی در نمایاندن تفاوت این دو با یکدیگر دارند.
این آموزه ها چه هدفی را دنبال می کنند و چرا می خواهند به شیوه های مختلف چه مستقیم و چه غیرمستقیم چه تمثیل وار چه با بهره وری از کنایات و چه با تلمیحات و تشبیهات و سایر آرایه های ادبی برای عالم نسبت به عابد رجحان و برتری قائل شوند
و نیز در این آموزه ها سخن از کدام عالم است که به مراتب بالا نسبت به عابد فضیلت دارد و این عالم از چه مشخصه هایی بهره مند می باشد که او را برتری می دهد
در میان این آموزه ها که هر کدام به گونه ای و با روشی درصدد نمایاندن رفعت جایگاه و بلندی مرتبه عالم بر عابد می باشند نمونه ذیل که کلامی ارزشمند از حضرت امام محمد باقر(ع ) است یکی از آنهاست :
« عالم و دانشمندی که از علوم و معلومات خود بهره می گیرد از هفتاد هزار عابد برتر است . »
این رهنمود به صراحت عالم را بر عابد رجحان و برتری می دهد آن هم برتری یک عالم در برابر هفتاد هزار عابد!
برای یافتن علل این رجحان و فضیلت دقت در آنچه به صورت مشخصه های اصلی و محوری عالم و دانشمند مورد نظر این آموزه مطرح می گردد بسیار لازم و ضروری می باشد.
۱) مشخصه اصلی و بارز عالم و دانشمندی که بر هفتاد هزار عابد برتری می یابد این است که از علوم و دانش هایی که آموخته است بهره مند می گردد . او دانشوری و علم آموزی را فقط انباشتن یافته های علمی در مخزن وسیع ذهن خویش نمی داند بلکه آثاری از علوم و دانسته هایش را به ظهور و عینیت در می آورد و « علم » را آمیخته و ممزوج با « عمل » می نماید و بین این دو هیچ گونه تباین و جدایی به وجود نمی آورد. در نگاه چنین دانشمند و عالمی « علم و عمل » مکمل یکدیگرند و به دو « بال » می مانند که پرنده فکر و جان و روح آدمی را به پرواز در می آورند تا مراتب قله های رشد و بالندگی و پیشرفت را یکی پس از دیگری طی نماید. آیا طایر و پرنده ای که از یک بال برخوردار باشد قادر به طیران و پرواز خواهد بود !
۲) بهره وری عالم و دانشور از یافته های علمی خویش مشخصه ای دیگر را در وجود او به تجلی در می آورد که « پرستش آگاهانه » می باشد .
« عالم عامل » خداوند متعال را از روی معرفت و شناخت می ستاید در اوج آگاهی و بینش سر بر آستان او می ساید از ژرفای جان حضرت معبود را می طلبد می داند در برابر چه کسی به نماز و نیایش ایستاده است می فهمد که چه می گوید و برای چه می گوید و زمزمه هایش از چه مفاهیم عمیق و آثار عظیمی برخوردار می باشد.
او به چنان بصیرت و شناختی می رسد که خالق هستی را در بالاترین و با زیباترین شیوه ـ که مختص آزادگان و عاشقان وارسته است و نه طمع بهشت در آن است و نه هراس از دوزخ و فقط برمبنای عشق و محبت و برای اتصال به نور وصل اوست عبادت و پرستش می نماید.
۳) تجلی فضایل بزرگ اخلاقی در عالم عامل از دیگر مشخصه های عالم و دانشمندی می باشد که از علوم و آگاهی های ژرف خویش بهره برداری می کند.
« عالم عامل » هرچه بیشتر به کسب دانش اهتمام می ورزد نسبت به آنچه او را به حضرت پروردگار نزدیک می سازد وقوف و آگاهی کسب می نماید و به همین دلیل به مرور فضایل بزرگ اخلاقی را که کمال رسان و عامل تقرب به درگاه خداوند می باشند می شناسد و نیز نسبت به رذایل اخلاقی که عامل بازماندن از پیمودن راه رشد معنوی و تقرب الهی هستند شناخت کامل به دست می آورد.
این شناخت و آگاهی که ثمره « تلاش علمی » می باشد او را به « مراقبت عملی » می نشاند و به سیر و سلوک الی الله وارد می سازد و به پیمودن مراحل تقوا و تقرب موفق می دارد و از همین جاست که او از دروغ و تهمت و نیرنگ و خودشیفتگی و غرور علمی و ریاکاری و حسد و تکبر منزه می گردد و به اوصاف والای تواضع و فروتنی و صداقت و راستگویی و خلوص و یکرنگی متصف و پرورده می شود و با این فضیلت ها و شرافت ها در جامعه حاضر می شود و با مواجهات و تعاملات مبتنی بر « اخلاق الهی » جاذبه های لازم را برای تبلیغ دین و جلب اقشار مختلف مردم به تجلی و ظهور در می آورد.
۴) مشخصه مهم دیگر « عالم عامل » سریان جلوه های مختلف علوم و دانش های او در جامعه و کشور است تا به این وسیله بسترها و زمینه های رشد و پیشرفت با بهره وری صحیح و همه جانبه ای که از این یافته ها و آگاهی ها صورت می گیرد مهیا شود. این علوم و دانش ها در رشته های گوناگون همچون فلسفه منطق فقه اصول کلام تفسیر حدیث رجال اخلاق تربیت عرفان حقوق و قضا و سایر موضوعات از آنجا که اولا بسیار عمیق و دقیق به کنکاش و تحقیق و پژوهش درآمده است و ثانیا در سیره و رفتار و عمل به تجربه و تجلی رسیده است برای جامعه و کشور اسلامی راهگشاست و آثار و نتایج شگرف و حیاتبخش به ارمغان خواهد آورد.
با توجه به آنچه به طور مجمل و موجز درباره مشخصه های « عالم عامل » مطرح گردید به وضوح علت اصلی رجحان و برتری او نسبت به « عابد قاعد » نمایان می گردد. و همین جاست که « عقل و خرد » به این تشخیص روشن می رسد که به طور طبیعی « عابد » در خلوت نشسته و ذاکر و نیایشگر با تمام خلوص و صفا و سوز و گدازهایش به درگاه خدا نمی تواند با « عالم عامل » که در اوج « خداشناسی » و در حالی که به « توحید ناب و راستین » و شناخت دقیق حضرت پروردگار نائل آمده و به بالاترین مرتبه پرستش خالصانه رسیده و متصف به اوصاف کمال گردیده و در صحنه ها و عرصه های حیات اجتماعی به هدایت عموم همت می گمارد و علوم الهی و تعالیم اسلام و ارزش های والای دینی را در جامعه و کشور ترویج می نماید و با جریان های فکری باطل به تقابل و مبارزه مستمر برمی خیزد و رنج و سختی ها و زیان ها و خطرات بزرگ این راه را به جان می خرد و در هیچ شرایطی مرزبانی و یاری رسانی دین خدا را رها نمی کند یکسان و همانند باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست