سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
بازی متفاوت در دهلیز

این روزها فیلم سینمایی «دهلیز» اولین ساخته بهروز شعیبی روی پرده سینماهاست. فیلم یک درام تلخ اجتماعی است، با قصهای پرکشش، فضاسازی مناسب و بازیهایی در یادماندنی. رضا عطاران و هانیه توسلی نقشهای اصلی فیلم را بازی میکنند و هر دو حضوری درخشان در «دهلیز» دارند. با توجه به سوابق و کارنامه توسلی انتظار بازی متفاوت از او همیشه وجود داشته و نکته تازهای نیست. اما رضا عطاران که در تمام این سالها به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان طنز شناخته شده، دور از انتظار است. برای هر بازیگر حرفهای پذیرفتن نقش متفاوت، جذاب و چالش برانگیز است. اما همه این جاهطلبیهای حرفهای معمولا به نتایج خیر و ویژه منجر نمیشوند. این که رضا عطاران با همه سابقه و اعتبارش پذیرفته در نقشی بازی کند که از او فاصله دارد، آغاز یک مسیر دشوار بوده است. عطاران در «دهلیز» نقش مردی میانسال را بازی کرده که به خاطر یک حادثه به زندان افتاده، از خانواده دور است و در آستانه اجرای حکم قصاص. آنچه فیلم نشان میدهد، او مردی آرام و بیحاشیه و اهل خانواده بوده. این آرامش، صبر و متانت را میتوان در چهره و بازی عطاران دید.
حرکات و ری اکشنهای او کند شده، بسیاری از لحظات بازیاش در سکوت است و لبخندهای همیشگی را نمیتوان در چهره او دید.اتفاقا «دهلیز» نشان میدهد عطاران کنترل شده، بازیگری است که میتواند در یک بازی درونی، احساسات و عواطف را به تماشاگر منتقل کند، تاثیر خود را در هر صحنه و در کلیت فیلم بگذارد و بدون برونگرایی و استفاده از شوخیهای کلامی هم قادر است ایفای نقش کند.در دیده شدن بازی عطاران، به جز گریم ساده و واقع گرای فیلم، فضاسازی کارگردان هم موثر بوده است. شعیبی سردی و رکود حاکم بر زندگی مرد و خانوادهاش را به خوبی تصویر کرده، تنها نشانه حیات و طراوت در این فضای خاموش و گرفته، حضور پسربچه (محمدرضا شیرخانلو) است که در نهایت به نظر میرسد منجی پدر میشود.رضا عطاران پیشتر در فیلم اکران نشده «هفت و پنج دقیقه» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور بازی در فضایی جدی را تجربه کرده و در قالب یک راننده تاکسی در قصهای متفاوت با تجربههای همیشگی خود حضور یافته بود، اما اکران نشدن آن فیلم مانع از آن شد که سیمای عطاران در قالبی تازه دیده شود. آنچه مسلم است عطاران به عنوان بازیگر وابسته به پیشنهادها و شرایط فیلمسازی است، او در قالب کارگردان مسیر خود را میپیماید و میکوشد راهی برای تجربه گری و تنوع طلبی حرفهایاش باز کند، اما آنچه در «دهلیز» برایش اتفاق افتاده نگاه متفاوت یک کارگردان به قابلیتهای بازیگری او است.
شعیبی از زاویه نگاه خود عطارانی را دیده که میتواند رنج، اندوه و درد انسانی را بدون تصنع و اغراق به تصویر بکشد. سکانسهای مشترک او و شیرخانلو در زندان و سکانس مشترک عطاران و توسلی در خانه، اوج غربت و تنهایی مردی را نشان میدهد که ناخواسته از دلخوشیهای کوچک زندگی محروم شده است. رضا عطاران یکی از مهمترین و محبوبترین چهرههای طنز در تلویزیون و سینما است، کارگردانی که آثارش امضای شخصی او را دارند اما «دهلیز» را میتوان نقطه عطفی در کارنامه عطاران بازیگر دانست. یک جهش خیرهکننده برای بازیگری که همه دوست دارند او را با لبخندی روی صورت ببینند. اگر در جشنواره سی و یکم فیلم فجر بازیگران مرد اینچنین متنوع و قدرتمند حضور نداشتند، سیمرغ بلورین حتما باید در دستان این بازیگر قرار میگرفت تا تیم بازیگری فیلم درخشان «دهلیز» به بخشی از آنچه استحقاقش را دارند، دست یابند.
علی رضایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست