پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

موتورهای جستجوگر صنعت فرش ایران و تجارت الکترونیک


اگر سایتی به دنبال فروش كالا یا خدمات و كسب درآمد یا محبوبیت است, باید بیننده داشته باشد تعداد بینندگان هر سایت, برگ برنده آن برای كسب موفقیت در دنیای وب می باشد سایتی كه بیننده ندارد, بدون شك مرگی Online را تجربه می كند مرگی كه متاسفانه كسی را هم نمی توان به مراسم ختم آن دعوت نمود

بردن بیننده به سایت

اگر سایتی به دنبال فروش كالا یا خدمات و كسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد. تعداد بینندگان هر سایت، برگ برنده آن برای كسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی كه بیننده ندارد، بدون شك مرگی Online را تجربه می‌كند. مرگی كه متاسفانه كسی را هم نمی‌توان به مراسم ختم آن دعوت نمود!

چگونه می‌توان بر شمار بینندگان یک سایت افزود؟

برای این کار روش های متعددی وجود دارد، اما یکی از موثرترین راه ها، حضور در رتبه های بالای موتورهای جستجوگر است. موتور جستجوگر، سایتی است که کاربران وب را در یافتن اطلاعات و سایت های مورد علاقه شان کمک می کند. امروزه محبوبیت آنها تا به آن جاست که بسیاری از کاربران، سفر در دنیای وب را از یکی از موتورهای جستجوگر آغاز می کنند.

۹۳ درصد خریداران،‌ ‌از آنها برای یافتن سایت‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌كنند. (منبع: Forrester Research)

۵۷ درصد از كاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌كنند و ۴۶ درصد این جستجوها برای كالا یا خدمات است. (منبع: SRI )

۸۵ درصد ترافیك هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند. (منبع: ۷th www user survey-Georgia Institute of Technology)

همانگونه كه آمارها نشان می‌دهند، موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند كه خریداران به كمك آنها، كالا یا خدمات مورد نیازشان را می‌یابند. اگرچه موتورهای جستجوگر، سایت های بسیاری را به عنوان نتایج جستجو، در اختیار کاربران قرار می دهند، اما نکته قابل توجه این است که تنها رده‌های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه كاربران قرار می گیرد. در واقع بسیاری از کاربران، تنها سایت های قرار گرفته در ۱۰ رتبه ابتدای نتایج جستجو را مورد بازدید قرار می دهند و از بقیه سایت ها صرفنظر می کنند! این رفتار كاربران پیام بسیار واضحی دارد:

سایتهایی ‌كه در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بینندگان چندانی، نخواهند داشت.

با دقت در این رفتار كاربران، اهمیت كسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. یک سایت ممکن است ۱ باشد یا ۲۰۰۱، اما اگر بیننده می خواهد باید خود را به رتبه های زیر ۳۰ (ترجیحا ۱ تا ۱۰) برساند. نكته مهم دیگر این است كه بینندگانی كه موتورهای جستجوگر روانه سایت‌ها می‌كنند، علاقه‌مندان به سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است كه هزینه چندانی صرف آوردن این بینندگان به سایت، نشده است. امروزه، موتور جستجوگر، ابزار نخست در تجارت الکترونیک است به طوری که تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ می کند:

رتبه های بالاتر، مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند.

مقاله حاضر، به بررسی وضعیت بازار پیش روی فرش ایران در موتورهای جستجوگر می پردازد، آنرا با سایر رقبا مقایسه می کند و راه کارهایی را برای حضور موثرتر سایت های ایرانی، در موتورهای جستجوگر ارایه می دهد. سعی شده است ضمن توجه به سادگی در بیان پیچیدگی های فنی موضوع، مفاهیم به گونه ای بررسی گردند که بتوان از راه کارهای ارایه شده، به منظور بهینه سازی سایت ها بهره برد.

۱) بررسی وضعیت موجود

برای یافتن اطلاعات مورد نیاز ، باید عبارتی (چند کلمه) را در یکی از موتورهای جستجوگر، جستجو کرد. هر چه کلماتی که جستجو می شوند، بتوانند نوع اطلاعات مورد نظر را، بهتر توضیح دهند، زودتر و دقیقتر می توان به خواسته خود رسید. به عنوان مثال، اگر فردی به دنبال اطلاعاتی درباره " نگهداری از گلهای آپارتمانی" باشد، می تواند هر یک از عبارتهای زیر را جستجو کند:

نگهداری از گلها

نگهداری از گلهای آپارتمانی

گلهای آپارتمانی

روشن است که به کمک کلمات وارد شده در حالت دوم، بهتر مقصود خود را بیان کرده است و اگر موتور جستجوگر استفاده شده نیز یکی از موتورهای جستجوگر قدرتمند نظیر Google باشد، حتما به خواسته خود می رسد.

فردی که به دنبال اطلاعاتی درباره فرش است، می تواند عبارات بسیاری را جستجو کند، عبارت هایی نظیر:

carpet, carpet and rugs, old carpet, color carpet, carpet flooring, carpet wholesale, carpet manufacturer, antiques, persian carpet, … .

همانطور که مشاهده می شود، می توان لیست بالا را تا هزاران مورد ادامه داد. بعضی از عبارات ، خیلی کم جستجو می شوند، برخی کم جستجو می شوند و تعداد معدودی نیز، بسیار جستجو می شوند.

جدول زیر، تعداد دفعات جستجو شده بعضی از عبارات را در میان ۳۰۳ میلیون جستجوی صورت گرفته توسط کاربران در شصت روز گذشته (در زمان اجرای این مطالعه)، را نشان می دهد.

Carpet=۴۳۰۰

Persian carpet= ۱۰۰

Persian=۱۰۵۰

Persian rugs=۴۵۰

Free stuff=۱۵۴۰۰

=Free clip art۶۴۴۰۰

اما از میان تمام عباراتی که ممکن است جستجو گردد، کدام یک مورد نظر صنعت فرش ایران می باشد. به عبارت دیگر، اگر جویندگان چه نوع اطلاعاتی، از طریق موتورهای جستجوگر، سایت های ایرانی فعال در زمینه فرش را بیابند، بهتر است؟

ممکن است کلمه carpet جستجو گردد (یک عبارت تک کلمه ای). در این صورت منظور جستجوکننده دقیقا روشن نیست. زیرا معلوم نیست دنبال اطلاعات کدام زمینه مرتبط با carpet (رنگ، طراحی، خرید، فروش، تولید کننده و ... ) می گردد. به این گونه کلمات، " کلمات رقابتی" می گویند. سرمایه گذاری بر این گونه کلمات، به منظور کسب رتبه های بالا، برای بیشتر سایت ها توصیه نمی گردد. هرچند که کسب رتبه های بالا با این گونه کلمات، سخت تر بوده، نیاز به زمان بیشتری دارد


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.