دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
كیستی در زبان و اندیشه مولوی
از آن عرصه بی چون ، جنبش موسیقیایی و اركستراسیون كلام جریان یافته ، علیرغم ساختار شكنی های معهود خود ریتم سجع و قافیه و بدیع می سازد اما نه به گزینش اختیاری واژه ها (صامت ها و مصوت ها) بلكه در نهایت بی خویشتنی واژگان به جریان می افتند .
مولانا با آن بی خویشتنی سخن می گوید و آن را از جهان فزونتر می بیند و نكته مركزی و اصلی عالم می شناسد ، جهان را تصویری می بیند كه آن را در عین ناپیدایی می نگارد .
تو كه ای در این ضمیرم كه فزونتر از جهانی تو كه نكته جهانی ز چه نكته می جهانی ؟
تو كدام و من كدامم ، تو چه نام و من چه نامم تو چه دانه من چه دامم ؟ كه نه اینی و نه آنی
تو قلم به دست داری ، و جهان چو نقش پیشت صفتیش می نگاری و صفتیش می ستانی
وقتی كه به دولت دیدار شمس ، از خویشتن اعتباری به بی خویشتنی بالنده ره جست و ذوق درك عرصه بی خویشی را در خود یافت زان س به تحریك بی خودی ، از منزلت بی خودی سخن ها گفت و از بی خویشتنی خود سپاس ها به جای آورد و در دیوان كبیر از با خودی و بی خودی چنین می گوید :
آن نفسی كه با خودی ، یار چو خار آیدت وان نفسی كه بی خودی یار به كار آیدت ؟!
آن نفسی كه با خودی ، خود تو شكار پشه ای وان نفسی كه بی خودی ، پیل شكار آیدت
آن نفسی كه با خودی ، بسته ابر غصه ای وان نفسی كه بی خودی ، مه به كنار آیدت
آن نفسی كه با خودی ، یار كناره می كند وان نفسی كه بی خودی ، باده یار آیدت
آن نفسی كه با خودی ، همچو خزان فسرده ای وان نفسی كه بی خودی ، دی چو بهار آیدت
او شان بی خودی را چنان می ستاید كه گویی در تمام عمر ، گمگشته مرموز او همین بی خودی بوده است كه در زیر طاق و رواق مدرسه و در مطاوی قیل و قال علم و در كسوت ملایی و موعظه و پند و منبر و افتاء و فقاهت در جستجو آن بوده است كه با دیدار شمس كار از كار خاسته و به بی خودی ره جسته و مطلوب مرموز و پنهانی خود را یافته كه :
گفت مقصودم تو بودستی نه آن لیك كار از كار خیزد در جهان
آخر الامر ، سر مولانا كه حتی بر خود وی نیز پوشیده بود از این پرسش شمس ، (كیمسن) هویدا شد كه شمه ای از آن نهان ، در این دو اثر بزرگ به نمایش درآمده است . در واقع راز در آن حصه از وجود آدمی مكنون و مكتوم است كه در معرض پدیده های عادی قرار نمی گیرد ، آنگاه كه حادثه ای عظیم و طوفانی آن قسمت از هستی را كه راز نهایی وجود در آن نهفته است مورد اصابت قرار داد ، آدمی در هر مرحله از شان و وقار و تمكین هم كه باشد ، از این انفجار به عالمی دیگر و فضایی مقتضی آن حادثه ، منتقل شده به طوری كه همه پیشینه خود را زیر پای می گذارد . موجودیت و ثقل هستی او به جهت نیستی بالنده انتقال می یابد كه این نیستی ، از وجود اعتباری پیشین بسی ارجمندتر و جاذبتر است ، چندان كه تمام هستی را در یك نفس می بلعد و از این انقلاب ، شادمانی پاینده و جاوید ، به شخص می بخشد كه مولوی در بیت زیر از این عدم سپاسگزار و فرهمند است :
سپاس آن عدمی را كه هست ما بربودز عشق آن عدم آمد جهان جان به وجود
به هر كجا عدم آید ، وجود كم گردد زهی عدم كه چو آمد ازو وجود فزود
به سال ها بر بودم من از عدم هستی عدم به یك نظر آن جمله را ز من بربود
جستجوی عدم در نهاد انسان رازی است كه جز با چنین حوادثی ابراز نمی گردد . مولوی از كیستی خود دریافت كه او راهی عدم و عاشق آن است . باید ثقل موجودیت اعتباری را فرو نهد و سبك بار ، راهی عدمستان گردد . این انقلاب تمام حیثیت مولانا را متحول ساخت و زبان و بیان و بلاغت او را از دیگران ممتاز نمود و او را به حوزه فردیت خود رهنمون شد كه تظاهرات حوزه فردی او به قرآن و خطاب الهی شباهت یافت ، به طوری كه بلاغت مثنوی را می توان برگرفته از بلاغت قرآن دانست . تمامی مثنوی مولانا از جریان نو و نااندیشیده و بدیعی گزارش می كند كه مولانا فی المجلس و به مقتضای مخاطب و به تقاضای حال و خیال به تقریر آورده است .
عصر مولانا حكم می كرد كه اولاً اندیشه پایه گفتار باشد ، ثانیاً گوینده و معنی ای كه گوینده اراده كرده است ، اصالت داشته و مخاطب و كلام ، فاقد اصالت به حسال آیند ، اما مولانا از این اصل تبعیت نكرده و مخاطب و كلام را ارج نهاد و متكلم و معنی را درگیر و پیرو كلام و مخاطب قرار داد . مثنوی او همه حكایت از اعتبار مخاطب و به تبع او ارجمندی كلام دارد . او در اعتبار مخاطب اندیشه خود را هم به تقاضای مخاطب می سپارد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست