جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

بی برنامه در تبلیغات


بی برنامه در تبلیغات

تمامی كسانی كه حتی برای لحظاتی از روز در خیابان های شهر تهران حضور دارند, گوناگونی آگهی های بصری و آشفتگی ارائه آنها را به خوبی مشاهده می كنند انواع و اقسام آگهی های بیلبوردی, بنری تخته ای, تراكتی و غیره تهران را به شهر تبلیغات تبدیل و ناآرامی های بصری زیادی را در پایتخت ایجاد كرده است

تمامی كسانی كه حتی برای لحظاتی از روز در خیابان های شهر تهران حضور دارند، گوناگونی آگهی های بصری و آشفتگی ارائه آنها را به خوبی مشاهده می كنند. انواع و اقسام آگهی های بیلبوردی، بنری تخته ای، تراكتی و غیره تهران را به شهر تبلیغات تبدیل و ناآرامی های بصری زیادی را در پایتخت ایجاد كرده است.

سر را به هر سو كه برمی گردانی، گونه ای از آگهی را در شهر مشاهده می كنی كه بدون هماهنگی، فضای شهر را پر كرده است. گوناگونی و تنوع شیوه های تبلیغی در تهران گرچه از لحاظ اقتصادی سودآوری بسیاری دارد، اما آرامش روانی و دیداری شهروندان را كاملاً برهم زده است. از درآمد شركت های تبلیغاتی و هنری كه بگذریم، گوناگونی تبلیغات، درآمد زیادی را برای تولیدكنندگان داخلی و خارجی دارد، اما در مقابل زیان های روحی و روانی زیادی را بر شهروندان تحمیل می كند. شاید در هیچ كلانشهری در ایران و جهان، همچون تهران گوناگونی شیوه های تبلیغی با بیش از ۱۸ نوع رایج وجود نداشته باشد كه در نوع خود قابل تأمل است. یكی از انواع تبلیغات، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغی بزرگ نصب شده در خیابان های اصلی، ورودی های شهر و شبكه بزرگراهی است كه اغلب در انحصار كالاهای صوتی و تصویری وارداتی و برخی تولیدات انبوه داخلی است. فیلم های سینمایی گرچه رونق چندانی در فروش ندارد، اما باز هم جای خود را در تابلوهای تبلیغاتی شهر حفظ كرده است. به طوری كه براساس گزارش سازمان زیباسازی شهرداری، حدود ۱۴ درصد از تبلیغات تهران را شامل می شود. هم اكنون در تهران حدود ۱۰ هزارمترمربع تابلوی تبلیغی بزرگ وجود دارد كه هر از چند گاهی، شب ها مأموران شهرداری آگهی نصب شده برروی آن را تغییر می دهند. تابلوهای فلزی چهارگوش و مدور نیز بخشی دیگر از شیوه های تبلیغی در تهران است كه عمدتاً در پیاده روهای شهر قراردارد و با وجود تبلیغ ثابت بر روی آن، گاه تراكت های كاغذی تبلیغ بر روی آنها نصب می شود. بنرهای پایه ای، شیوه ای نوپا در تبلیغات تهران است كه از سوی شهرداری با نصب پایه ای فلزی در كناره های خیابان و نصب تبلیغات پارچه ای و فلكسی سهمی در تبلیغات روزانه شهر دارد. نصب تابلوهای۱۲*۲ متر بر روی پل های عابر پیاده كه اغلب به معرفی فیلم های سینمایی و كالاهای تولید داخل می پردازد نیز شیوه ای دیگر از انواع تبلیغ در تهران است. آگهی های فرهنگی با موضوع تبریك و تسلیت مناسبت ها، فصل جدیدی از تبلیغات در تهران است كه با اشاره به موضوعات «حقوق فرهنگ شهروندی» سعی در ارتقای فرهنگ شهروندان دارد.

از سوی دیگر به تازگی برای ساماندهی آگهی های دیواری پایتخت، تابلوهای شیشه ای كه به مؤسسه های تبلیغاتی بخش خصوصی اختصاص دارد و تبلیغات رایگان گذشته را منوط به پرداخت وجه كرده، در شهر رونق یافته است. شهرداری تهران این تابلو ها را بر دیوارهای عمومی شهر نصب كرده تا از تبلیغات كاغذی بی رویه در شهر جلوگیری و به جای آن درآمدزایی از این روش داشته باشد. یكی دیگر از شیوه های تبلیغ در تهران نصب برچسب و تراكت و آگهی كاغذی بر روی تابلوهای سبزرنگ چوبی است كه مدام شاهد نو به نو شدن برچسب های روی آن هستیم. آویزان كردن تبلیغات پارچه ای و فلكسی روی تیرهای برق و درختان نیز از شیوه های جدید تبلیغی در تهران است كه البته بیشتر به تبلیغات دستگاه ها در مورد فعالیت شان اختصاص دارد. در كنار این همه شیوه های تبلیغی دیوار نویسی و نصب برچسب نیز وجود دارد كه تهران را به شهر تبلیغات و آن هم به طور آشفته و بی سامان تبدیل كرده است. اگر تمام شیوه های گفته شده تبلیغ به درستی و اصولی انجام شود، می توان زیان های آن را تحمل كرد اما مشكل اینجاست كه این شیوه های تبلیغی غیراصولی، پراكنده و در بسیاری اماكن در كنار هم قرار گرفته اند. وقتی این همه شیوه تبلیغی بدون ضابطه در كنار یكدیگر قرار می گیرد و باید به آنها تابلوهای تبلیغی بی شمار مغازه ها، شركت ها، نهادها و غیره را اضافه كنیم، طبیعی است نوعی سردرگمی در شناسایی تبلیغ دلخواه از سوی شهروندان ایجاد شده و در درازمدت آثار بد روحی و روانی خود را نشان می دهد.

براساس آمار سازمان زیباسازی شهر تهران هم اكنون بیش از ۲۵ هزارمترمربع از فضای شهری در اختیار تبلیغات قرار دارد و این آمار به جز تابلوهایی است كه بر سردر مغازه ها و شركت ها وجود دارد.

برای كاهش این مشكلات و ایجاد ساماندهی و نوعی نظم تبلیغی در پایتخت طرح جامع تبلیغات، از سوی شورای اسلامی شهر تهران تدوین و تصویب شده است؛ ولی اجرا نشدن كامل آن باعث شده نابسامانی تبلیغاتی گفته شده همچنان ادامه داشته باشد.