دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
آگاهی های اسلام از چه نوعی است
نوع آگاهیهای اسلامی و اهرمی که [ اسلام ] در دعوتهای خود روی آنها فشار میآورد چیست ؟
۱- نوع تذکر به مبدأ و معاد
آگاهیهای اسلامی در درجه اول از نوع تذکر به مبدأ و معاد است .
این متدی است که هم در قرآن به کار میبرد و هم از پیامبران پیشین نقل میکند . پیامبران هشداری که میدهند درباره این امر است که از کجا و در کجا و به کجا آمدهای و هستی و میروی ؟
جهان از کجا پدید آمده و چه مرحلهای را طی میکند و به چه سویی میرود ؟
اولین دغدغه مسؤولیت که پیامبران به وجود میآورند دغدغه مسؤولیت در برابر کل آفرینش و هستی است . دغدغه مسؤولیت اجتماعی جزئی است از دغدغه مسؤولیت در برابر هستی و آفرینش .
قبلا اشاره کردیم که سورههای مکیه که در سیزده سال اول بعثت رسول اکرم نازل شده است ، کمتر مطلبی جز تذکر مبدأ و معاد در آنها هست . ۱
رسول اکرم دعوت خود را با " « قولوا لا اله الا الله ، تفلحوا » " یعنی با یک جنبش اعتقادی ، با یک پاکسازی فکری آغاز کرد .
درست است که توحید ابعاد گستردهای دارد و همه تعلیمات اسلامی اگر تحلیل شود به توحید برمیگردد و اگر توحید ترکیب شود به آن تعلیمات منتهی میشود . ۲ ولی میدانیم که در آغاز کار ، اگر مقصود از آن جمله ، بیش از یک گرایش فکری و عملی از اعتقادات شرک آمیز و عبادتهای شرک آمیز به توحید فکری و توحید در عبادت بود ، و فرضا چنین مقصود گستردهای در کار بود مردم متوجه میشدند .
این آگاهی ریشهدار که پنجه در اعماق فطرت انسانها میاندازد ، در آنها نوعی غیرت و تعصب دفاع از عقیده و نشاط کوشش در بسط و گسترش آن به وجود آورد که در راه آن از بذل جان و مال و مقام و فرزند کوتاهی نمیکردند . پیامبران از آنچه که در عصر ما روبنا مینامند آغاز میکردند و به زیربنا میرسیدند .
در مکتب پیامبران ، انسان بیش از آنکه وابسته به منافع باشد وابسته به عقیده و مسلک و ایمان است . در حقیقت ، در این مکتب، فکر و عقیده زیربناست و کار ( یعنی رابطه با طبیعت و مواهب طبیعت و یا جامعه ) روبناست .
هر دعوت دینی و مذهبی باید پیامبرانه باشد ، یعنی باید با تذکر دائم به مبدأ و معاد توأم باشد . پیامبران با بیدار کردن این احساس
و شکوفانیدن این شعور و پس زدن غبارها از روی این وجدان و دادن این آگاهی ، با تکیه به " رضای حق " ، فرمان حق ، پاداش و کیفر حق ، جامعه را به حرکت میآورند .
در قرآن در سیزده مورد از " رضوان " خدا نام برده شده است ، یعنی با دست گذاشتن روی این اهرم معنوی ، جامعه اهل ایمان را به حرکت آورده است . نام این آگاهی را میتوان آگاهی خدایی یا آگاهی جهانی نهاد .
۲- نوع آگاهیهای انسانی
در درجه دوم ، در تعلیمات اسلامی آگاهیهای انسانی دیده میشود ، یعنی توجه دادن انسان به کرامت ذات و شرافت ذات خودش ، توجه دادن به عزت و بزرگواری ذاتی خودش . انسان در این مکتب نه آن حیوانی است که دلیل وجودش این است که در طول صدها میلیون سال که در آغاز همدوش و همپایه سایر جانوران بوده ، در صحنه تنازع بقا آنقدر خیانت کرده تا امروز به این پایه رسیده ، بلکه موجودی است که در آن پرتوی از روح الهی است ، فرشتگان به او سجده بردهاند ، او را از کنگره عرش ، صفیر میزنند ، در پیکر این موجود ، علی رغم تمایلات حیوانی به شهوت و شر و فساد ، جوهر پاکی است که بالذات با بدی ، خونریزی ، دروغ ، فساد ، زبونی ، پستی ، حقارت و تحمل زور و ظلم ناسازگار است ، مظهر عزت کبریائی است : " « و لله العزه و لرسوله و للمومنین »" ۳
آنجا که پیغمبر اکرم میفرماید : " « شرف المرء قیامه باللیل ، و عزه استغناؤه عن الناس » " ۴ .
یا علی ( ع ) به یارانش در صفین میفرماید : " « الحیوه فی موتکم قاهرین و الموت فی حیوتکم مقهورین » ۵ .
یا حسین بن علی ( ع ) میفرماید : " « لا أری الموت الا سعاده ، و الحیوه مع الظالمین الا برما » " ۶ .
یا میفرماید : " « هیهات منا الذلة » " ۷
تکیه بر اهرم حس کرامت و شرافت ذاتی انسان است که در هر انسانی بالفطره وجود دارد .
۳- آگاهی به حقوق و مسؤولیتهای اجتماعی
در درجه سوم ، آگاهی به حقوق و مسؤولیتهای اجتماعی است . در قرآن به مواردی برمیخوریم که با تکیه بر حقوق از دست رفته دیگران و یا حقوق از دست رفته خود ، میخواهد حرکت بیافریند :
« و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربنا أخرجنا من هذه القریة الظالم أهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا »۸
چه میشود شما را ؟ چرا نمیجنگید در راه خدا و در راه خوار شمردگان از مردان و زنان و کودکانی که میگویند : پروردگارا ! ما را از این شهر ستمگران بیرون برو به لطف و عنایت خودت برای ما سرپرست و یاور بفرست .
در این آیه کریمه برای تحریک به جهاد ، بر دو ارزش روحی تکیه شده است : یکی اینکه راه ، راه خداست ، دیگر اینکه انسانهای بیچاره و بیپناهی در چنگال ستمگران گرفتار ماندهاند .
در سوره حج میفرماید :
« اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر ۰ الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله و لولا دفع الله الناس
بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز ۰ الذین ان کناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور » ۹
به مؤمنان به موجب آنکه مظلوم واقع شدهاند اجازه داده شد که با دشمن جنگجو بجنگند . خداوند بر یاری مؤمنان تواناست ، همانها که از خانههای خود به ناحق بیرون رانده شدهاند و جرمی نداشته جز آنکه گفتهاند پروردگار ما خداست . و اگر نبود که خداوند شر بعضی از مردم را وسیله بعضی دیگر دفع میکند ، صومعهها ، دیرها ، کنشتها و مساجد که در آنجا فراوان یاد خدا میشود منهدم میگردید . خداوند کسانی که او را یاد میکنند یاری میکند ، همانا خداوند نیرومندی فرادست است ، آنان را که اگر در زمین مستقرسازیم نماز را به پا میدارند ، زکات را میپردازند ، به معروف فرمان میدهند و از منکر باز میدارند . پایان کارها از آن خداست .
در این آیه میبینیم اجازه جهاد و دفاع را با اشاره به حقوق از دست رفته مجاهدین آغاز میکند ، اما در عین حال ، فلسفه اصلی دفاع را امری بالاتر و ارزشی اصولیتر از حقوق از دست رفته عدهای ذکر میکند ، و آن اینکه اگر دفاع و جهاد در کار نباشد و اگر اهل ایمان دست روی دست بگذارند ، معابد و مساجد که قلب پرطپش حیات معنوی جامعه است آسیب میبیند و از کار میایستد .
در سوره نساء میفرماید :
« لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم » ۱۰
خداوند فریاد به بدگویی را دوست نمیدارد مگر از کسی که مظلوم واقع شده است .
بدیهی است که این نوعی تشویق به قیام مظلوم است .
در سوره شعرا پس از نکوهش شعرا و روحیههای خیالبافانه آنها میگوید :
« الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا و انتصروا من بعد ما ظلموا » ۱۱
مگر آنان که ایمان آورده و شایسته عمل کنند و خدا را فراوان یاد کنند و پس از آنکه مظلوم واقع شدند ( با شعر ) انتقام خویش از ستمگر بگیرند .
ولی در قرآن و سنت در عین اینکه زیر بار ظلم رفتن از بدترین گناهان است و احقاق حقوق یک وظیفه است ، باز همه اینها به عنوان یک سلسله " ارزشها " مطرح است که جنبه انسانی این مسائل است .
قرآن هرگز بر عقدههای روانی و بر تحریک حسادتها و یا تحریک شهوتها و اشتهاها تکیه نمیکند ، هرگز مثلا نمیگوید : فلان گروه چنین خوردند و بردند و کیف کردند ، چرا تو به جای آنها نباشی ؟
اگر مال کسی را به زور بخواهند از او بگیرند ، اسلام اجازه نمیدهد که به بهانه اینکه مادیات ارزشی ندارد صاحب مال سکوت کند ، همچنانکه اجازه نمیدهد . اگر کسی ناموسش مورد تجاوز قرار گیرد به عذر اینکه اینها از مقوله شهوت است سکوت نماید ، بلکه دفاع را وظیفه میداند و " « المقتول دون أهله و ماله » " را که در مقام دفاع از ناموس یا مال خود کشته میشود شهید میشمارد .
اما منطق اسلام آنجا که تشویق میکند از مال خود دفاع کن ، به صورت تحریک حرص و آز نیست ، بلکه به صورت دفاع از " حق " است که یک ارزش است . همچنین آنجا که دفاع از ناموس را واجب میشمارد ، نه به حساب بزرگ شمردن شهوت است ، بلکه به حساب دفاع از یکی از بزرگترین نوامیس اجتماع یعنی عفاف است که مرد ، پاسدار آن قرار داده شده است .
منبع : کتاب " جامعه و تاریخ " ، شهید مطهری ، ص ۲۲۳ تا ۲۲۹
محمد صالحی
http://mahsan.parsiblog.com
زیرنویسها :
۱- برخی مسلمانان به اصطلاح روشنفکر معاصر در تفاسیر زیادی که بر اکثر سورههای قرآن نوشته اند ، یکسره منکر شدهاند که قرآن درباره معاد حتی یک آیه هم نازل کرده باشد . در هر جا در قرآن نام " دنیا " آمده است گفتهاند یعنی " نظام پستتر زندگی " یعنی نظام تبعیض و استثمار ، و هر جا نام " آخرت " آمده گفتهاند یعنی " نظام برتر " ، نظامی که در آن اثری از تبعیضها و نابرابریها و استثمارها نباشد و مالکیت اختصاصی ریشهکن شده باشد . اگر معنی آخرت این است پس معلوم میشود قرآن هزار سال پیش از مکاتب ماتریالیستی فاتحه مذهب را خوانده است .
۲- المیزان ، ذیل آخرین آیه آل عمران .
۳- عزت خاص خدا و پیامبرش و مؤمنان است (سوره منافقون / آیه ۸)
۴- شرافت مرد ، شب زندهداری او و عزتش بینیازی از مردم است .
۵- زندگی در این است که بمیرید اما پیروز ، مرگ در این است که بمانید و زیردست .
۶- من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز رنج نمیبینم .
۷- ذلت از ساحت ما به دور است .
۸- سوره نساء / آیه ۷۵
۹- سوره حج / آیات ۳۹ تا ۴۱
۱۰- سوره نساء / .آیه ۱۴۸
۱۱- سوره شعرا / آیه ۲۲۷
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست