جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سعدی موسیقی


سعدی موسیقی

سی و یكم شهریور ماه با سالروز تولد استاد پرویز یاحقی همزمان است وی از جمله اساتیدی است كه علاوه بر چیره دستی در نوازندگی و آهنگسازی, تواناییهای خاصی در فن صدا برداری دارد و در سی سال اخیر همت و تلاشی مضاعف را برای گرد آوری و تدوین دستگاههای فوق حرفه ای در این فن صرف كرده است

سی و یكم شهریور ماه با سالروز تولد استاد پرویز یاحقی همزمان است.وی از جمله اساتیدی است كه علاوه بر چیره دستی در نوازندگی و آهنگسازی، تواناییهای خاصی در فن صدا برداری دارد و در سی سال اخیر همت و تلاشی مضاعف را برای گرد آوری و تدوین دستگاههای فوق حرفه ای در این فن صرف كرده است.حاصل این تلاش ضبط و گرد آوری و شكل دهی آرشیوی بسیار قوی و منحصر به فرد و گرانبها از صدا برداری و تدوین صوتی است كه می تواند برای نسل امروز و آینده راهگشا و مفید فایده باشد.پرویز یاحقی در سنین بسیار پایینی پا به عرصه رادیو نهاد.

و از سال ۱۳۳۴ به بعد خود به همراه زنده یاد داود پیرنیا در زمره پایه گذاران برنامه گلها قرار گرفت كه از جمله برنامه های ماندگار در تاریخ رادیو ونیز موسیقی ایران به شمار می رود كه هنوز هم بسیاری ازبرنامه های آن از رادیو پخش می شوند و یا به صورت كاست و سی دی دراختیار علاقه مندان این برنامه ها قرار می گیرد.

استاد یاحقی ۴ سال مداوم به عنوان تكنواز ویلن این برنامه فعالیت می كرد.ذوق و استعداد و توانایی تكنیكی وی در نوازندگی به اندازه ای بود كه در ۱۸ سالگی اثر به یاد ماندنی ای امید دل من كجایی را در دستگاه شور و روی ترانه ای از زنده یاد اسماعیل نواب صفا ساخت كه زنده یاد بنان آن را خواندند.جالب توجه این كه این اثر با ساز و همراهی استادانی چون حسین یاحقی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی و حسین تهرانی همراه بود.می گویند، استاد ابوالحسن صبا كه معمولا رهبری اركستر برعهده وی بود، اجرا و رهبری این اركستر را به این جوان ۱۸ ساله سپرد و خود در گوشه ای از اركستر توانایی های این جوان را نظاره كرد و بر وی تحسین فرستاد.استاد یاحقی در نوازندگی نیز بسیار مسلط و با احساس ساز می زند.

برگ سبز شماره ۳۶ كه حاصل همراهی استاد با زنده یاد ادیب خوانساری است از جمله به یاد ماندنی ترین برنامه های موسیقی است كه در آن خواننده و آهنگساز و نوازنده در یكدیگر ممزوج شده اند و گویی كه یك تن واحد است كه چنین نغمه سرایی می كند و می خواند.استاد یاحقی را می توان صاحب مكتب در موسیقی ایرانی و به خصوص نوازندگی ویلن به شمار آورد.عنصر اصلی مكتب یاحقی بر تسلط بر ردیف، استفاده از گوشه های مهجور موسیقی ایران كه استاد با تتبع و تحقیق در ملودیهای بكر در موسیقی تعزیه و نیز موسیقی نواحی ایران به دست آورده اند، و استفاده از كوكهای ابداعی از جمله ابتكارات ایشان در موسیقی ایرانی است كه به وی و آثارشان تشخص خاصی بخشیده است.

برهمین بنیان است كه وی را سعدی موسیقی ایران نام نهاده اند، چرا كه ظرافتها و لطافت طبعی كه سعدی در شعرش به كار می گیرد در نوازندگی و آهنگسازی وی بروز و ظهوری عمیق و تاثیر گذار دارد كار می گیرد.

بابك بختیاری