جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آموزش كنگفو توا


آموزش كنگفو توا

کانگ فو قدمتی تقریبا برابر تاریخ نسل بشر دارد ولی رشد ونمو این هنر از هنر قدیمی چینی به مفهوم طریق مشت زنی یا کمپو سرچشمه میگیرد

● تاریخچه پیدایش کانگ فو توا

کانگ فو قدمتی تقریبا برابر تاریخ نسل بشر دارد ولی رشد ونمو این هنر از هنر قدیمی چینی به مفهوم طریق مشت زنی یا کمپو سرچشمه میگیرد. در باره ریشه کمپو یک داستان قدیمی چنین بیان میکند:

یکی از پیروان مکتب بودا بنام((داروما تائیشی))از هندوستان برای آموزش اصول دین بودا به پادشاه لیانگ به چین سفر کرد.او برای رسیدن به چین راه طولانی و خطرناک را که نیاز به قدرت و مقاومت جسمی وروحی فوق العاده داشت به تنهایی طی کرد ودر معبدی بنام شائولین سو اقامت گزید وبه تعلیم مکتب خویش پرداخت تعلیمات شدید فکری او باعث خستگی ومنزوی شدن شاگردان او شد در مرحله بعدی او به شاگردانش توضیح داد که هر چند هدف دین بودا سالم سازی روح انسان میباشد اما روح وجسم از همدیگر جدا نیستند وهنگامی که شخص در ضعف فیزیکی باشد نمی تواند به تزکیه نفس دست یابد داروما برای ایجاد نیروی فیزیکی برتر ۹ سال وقت صرف کرد و ساکت و آرام در دنیای درون خود فرو رفت پس از این مدت حرکات سریع برای دست وپا ابداع کرد. که همین حرکات پایه واساس بیشتر ورزشهای رزمی امروزی است.

پس از چندی شاگردان او از جنگجوترین افراد چین محسوب شدند وهنری را که ایشان یاد گرفته بودند به کمپو یا شائولین سو معروف گردید.و پایه و اساس ورزش ملی چین را بنا نهاد.

این هنر بعدا طی سفرهای تجاری بازرگانان که نیاز به امنیت داشتند آموخته شد وبه سایر ممالک از جمله ژاپن- کره- هنگ کنگ و غیره انتقال یافت و پایه واساس ورزشهای رزمی شرقی چون کاراته و..... را بنا نهاد . اما بیشتر این افراد فقط به نیروی تنی این هنر توجه کردند و از فلسفه عمیق وقدرتهای درونی این هنر غافل شدند و به تدریج فلسفه این هنر به فراموشی سپرده شد.

این هنر در ایران توسط ابراهیم میرزائی شالبند قرمز کانگ فو بصورت تز علمی مطرح شد که ایشان این هنر را با آداب وسنن و فرهنگ غنی ایرانی ومطابق فرمول تن ایرانیان بنیان نهاد به همین علت اسامی و معانی این هنر ایرانی است حرکات و تکنیکهای این هنر با توجه به نوع فیزیولوژی وآب وهواو تغذیه مردم ایران زمین طرح ریزی شده است وبرای همین پیشرفت این هنر در ایران خیلی سریع و چشمگیر بوده است.

● اولین گام

اولین گام در راه شناخت این هنر بزرگ آشنایی با اصطلاحات ومعانی کلمات می باشد

پس براین اساس:

▪ کانگ:یعنی دانایی

▪ فو:طریقت

پس کانگ فو یعنی طریقت دانایی وطریقت دانایی بدرک ماست ودرک مانیروی فکر ما وفکر ما در جسم ما وجسم پایگاه فکر ماست

▪ توآ: یعنی انشاء تن وروان (پرورش دادن تن و روان)یا پروردن جسم وطریقت دانایی (کانگ فو توآ) ما را به سوی خویش می خواند ومی سراید توآ.به خود آ.یعنی تو بیا و به خود بیا.یا بقول شاعر هر کس تورا بسوی خویش میخواند من تو را جز به سوی تو نمی خوانم.

ـ هدف توآ:

توانایی- هستی داری-یگانگی - هم آهنگی - دیدگاه یگانه وخود شناسی است.

این است طریقت دانایان به تن وروان انسان شاهکار جهان دارای قدرتی نا محدود وسلسله ای ازشعور واندیشه است وباید وی را در حریم معنویت جستجو کرد به این آماج وتوان- و تو ای انسان که بر ما نشسته و تفکر آغاز نموده ای این راه راهیست بی پایان واندیشه جهان وانسان- انسانی بی زمان با فرهنگ زمان در بی زمان است

● مفهوم آرم كانگ فو

۱) مشخصات عبارتند از:

هلال قرمز بالای مشت نشان دهنده فلسفه خون كانگ فو یعنی مبارزه تا آخرین قطره خون در راه آزادی انسانها می باشد.

۲) مشت در میان دایره سیاه نشان دهنده قیام از دل تاریكیها و پلیدیهاو همه آنچه كه انسان امروز از خود بیگانه كرده ودر بند كشیده است.

و مشت نشانه تجاوز نمی باشد ،بلكه حالت دفاعی دارد كه از شكل آن نیز مشخص است.

۳) هلال سفید زیر مشت نشان دهنده نژاد سفید ایرانی است.

۴) كره جهان زیر مشت و نقشه ایران در وسط كره بعنوان پایگاه كانگ فو توآ در جهان مشخص شده است .

این آرم روی سینه طرف چپ قرار می گیرد كه مشت حفاظت از قلب ماست كه طپش آن صدای فكر مان است.

پس آرم كانگ فو نیز دفاعی بودن این هنر را نشان می دهد و بازگو كننده این نقطه است كه:

▪ پیكار ما فقط برای دفاع از انسانیت است

● برنامه آموزش ضربات پا

یاد گیری ضربات پا استفاده از آنها نسبت به ضربات دست ،زمان و تمرین زیادی را میطلبد و بیشتر رزمی كاران در مورده استفاده از پا ها دچارمشكل می شود .بدین منظور برای آموزش ضربات پا باید برنامه ریزی دقیق واصولی انجام شود تا همراهان نسبت به پیشرفت وآمادگی جسمانی با یادگیری خطوط كانگ فو بر ضربات پا تسلط كافی نسبت به درجه(خط ) داشته باشد .

برنامهای كه این جانب در طول آموزش چند ساله تجربه كردهام برای آموزش ضربات پا به شرح زیر می باشد .

در این برنامه برای هر خط از كانگ فو از خط۱تا خط ۴ضربات پا درنظر گرفته شده است تا همراهان در هر خط اصول صحیح اجرای ضربات پا را یاد بگیرند ووقتی همراه طبق این برنامه آموزشی خط ۴ را به پایان رساند دیگر مشكلی درباره نحوه اجرای كلاسیك ضربات پا (اعم از مستقیم ،چرخشی ،پرشی وغیره...)نداشته باشد.

همه ی همراهان به این نكته واقفند كه با پیشرفت همراه و تمرین زیاد هر روز برقدرت و سرعت ضربات افزوده می شود ولی اصول ضربات همیشه ثابت می باشد وما در این برنامه بیشتر آموزش اصول را در نظر گرفته ایم .

چون وظیفه ی اصلی یك مربی در بخش آموزش ضربات آموزش اصول صحیح تكنیكهای و وظیفه ی بعدی بعهده ی خود همراه است كه با تمرین و تلاش برقدرت و سرعت ضربه ی خود بیفزایند . ولی اگر اصول تكنیك درست نباشد هر قدر هم یك همراه سعی و تلاش كند ضربه ی خوبی اجرا نخواهد شد .

▪ ضربات پا

ضربات پا در كانگ فواز اهمیت فوق العاده ای برخوردارندو یكی از بخشهای اساسی تمرینات كانگ فو می باشد یك كانگ فو كار باید از پاهای قوی ،سریع وكنترل شده برخردار باشد تا بدان پایه كه مانند دستها از پاها استفاده كند.

بطور كلی ضربات پا در كانگ فو به دو طریق استفاده می شود:

۱) ضربت دفاعی یا سدكننده

۲) ضربات حمله ای یا نفوذی

● نرمشهای فكری (روانی)

دربیشترحركات و نرمشها فكرنیز دخالت دارد ولی نرمش فكری نرمشی است كه در آن جسم هیچ گونه حركتی ندارد وهر گونه حركت و نرمش در فكروروان انسان انجام می شود و تمام حواس بدرون توجه دارند و در فكر وروان این حركات و نرمشها انجام می شوند .نرمشهای فكری انواع زیادی دارد كه خارج از بحث ما دراین كتاب است یك نوع نرمش فكری ساده بطور مثال چنین است:

در حالت ذن دای نشسته ، در جای ساكت و آرام چشمها را می بندیم و تمام حواس خود را متوجه درون می كنیم و حركتهای نرمشی كه هر روزه در بایشگاه تمرین می كنیم در فكرمان شروع به انجام دادن آنها می كنیم و سعی می كنیم تمام حركات را بطور احسن انجام می دهیم .

برای همراهانی كه اولین بار این كار را انجام می دهند شاید كمی سخت و عجیب با شد ولی با تمرین و شكیبایی رفته رفته انجام این گونه نرمشها ی فكری آسان شده و در فكر و جسم احساس قدرت و نشاط خاصی می شود .

با تمرین زیاد و عمیق شدن تمركز بروی حركات فكری می توانیم بدون انجام حركات جسمی تمام نقاط بدن را گرم كنیم بطوری كه عرق بر پیشانی بنشیند وبدن آماده هرگونه حركت و مبارزه شود . با تمرین این گونه نرمشها روح و جسم هماهنگی خاصی می یابند و اعتماد به نفس عجیبی در انسان بوجود می آید ، كه قابل توصیف نیست .

نیست شرح این سخن را منتها

پاره ای گفتم بدانی پاره ها

▪ مراحل نرمش:

حركات نرمشی در مرحله ی اول باید مفصل ها را گرم كرده وآماده حركت كندو در مرحله ی دوم عضلات را گرم كرده و به كار اندازد و در مرحله ی آخر استخوانها كه تمام نیروها توسط آنها مهار می شود و ستون بدن هستند زیرا در حالت عادی اولین آسیب دیدگی ها بشتر در مفاصل اتفاق می افتد و بعد از مفاصل در عضلات و در مرحله ی آخر در استخوانها بوجود می آید .

پس حركات نرمشی باید به ترتیب این نقاط بدن را گرم كرده و آماده ی حركت و تمرین كند. در هنر رزمی كانگ فو اولین اصل قبل از ورود به نرمش یا حركت و تمرین تمركزحواس و آمادگی فكری برای انجام حركا ت می باشد.همراهان باید توجه داشته باشند اگر اصول نرمشی رعایت نشود هر كدام از حركات ورزشی شاید آسیب جدی به بدن وارد سازد كه جبران و بهبود آن ماه ها ویا سال ها طول می كشد .

تهیه كننده: مرتضی ظریف


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.