جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
فلسفه سیاسی امام علی علیه السلام
●آیا هدف؛ وسیله را توجیه میكند؟
این، یكی از مهمترین سؤالهایی است كه در فلسفه سیاسی مطرح است. پس برای مردم عادی مطرح نیست؟ چرا. این پرسش برای همگان مهم است و مردم كوچه و بازار نیز با زبان خاصّ خود در صدد یافتن جواب آن هستند. این سؤال را به تعبیر روانتر و روشنتر میتوان چنین بیان كرد: آیا برای رسیدن به مطلوب و مقصود خود، میتوانیم هر گونه ابزار و وسیلهای را به كار ببریم؟ به بیان دیگر: اگر هدفمان خوب باشد، آیا میتوان برای رسیدن به آن از وسایل بد و پلید هم استفاده كرد؟ مثلاً هدف شخصی آن است كه مردم را شاد كند؛ آیا برای این كار میتواند از هر روشی مثل دروغ و... بهره بگیرد؟ یا آنكه كسی میخواهد به قدرت و حكومت برسد؛ آیا به این جهت میتواند از نیرنگ و فریب استفاده كند؟ و ...
نظر واقعی و عملكرد بسیاری از سیاستمداران دیروز و امروز چنین بوده و هست كه: آری، هدف وسیله را توجیه میكند و به كار بردن هر وسیلهای هر چند ضدّ اخلاق و دین و انسانیت باشد، برای تأمین هدف رواست و «اَلغایاتُ تُبَرِّرُ الْمَبادِیَ» و «خُذِ الْغایاتِ و اتْرُكِ الْمَبادِیَ» .
این نظر بسیار عجیب و تأسفّ آور است؛ امّا وجود دارد. مثلاً ماكیاول در كتاب «شهریار» چنین نوشته است: «.... همگان بر این نكته واقفند كه صفاتی مانند وفاداری، حفظ حرمت قول، درستی رفتار و نیالودگی به نیرنگ تا چه پایه در شهریار پسندیده است. امّا از آن طرف، در قبال حوادثی كه در عصر ما اتفاق افتاده است، خود به چشم میبینیم كه شهریارانی كه زیاد پایبند حفظ قول خود نبودهاند ولی در مقابل، رموز غلبه بر دیگران را به كمك حیله و نیرنگ خوب میدانستهاند، كارهای بزرگ انجام دادهاند و وضعشان در آخر كار بهتر از آن كسانی بوده است كه در معامله با دیگران صداقت و درستی به خرج دادهاند. پس بگذارید همه این را بدانند كه برای رسیدن به هدف از دو راه میتوان رفت: یكی از راه قانون و دیگری از راه زور. از این دو راه، اولی شایسته انسانها و دومی شایسته حیوانهاست. ولی از آنجا كه طریقه اول غالبا بی تأثیر است، تشبّث به طریقه دوم ضرورت پیدا میكند... . بر شهریار واجب است كه حیلهگری روباه را برای دفع گزند با صولت شیر برای نشان دادن قدرت توأم سازد.... یك شهریار دور اندیش هرگز نمیتواند ـ و نباید ـ خود را پایبند حفظ قولی كه داده است، بشمارد... در نتیجه هر آن شهریاری كه در استقرار و حفظ قدرتش كامیاب گردد، میتواند مطمئن باشد كه همگان، از كوچك و بزرگ، بی آنكه درباره خوبی یا بدیِ وسایلی كه وی برای تحصیل هدفش به كار برده است، اندیشه كنند، از آنجا كه خود هدف را تصویب كردهاند وسایلش را نیز ـ هر قدر هم پست و ناروا باشد.ـ تصویب خواهند كرد.»(۱)
مثال دیگر، سخن چرچیل است. او در كتابی كه در تاریخ جنگ جهانی دوم نوشته است، درباره حمله متّفقین به ایران مینویسد: «اگر چه ما با ایرانیها پیمان بسته بودیم، قرارداد داشتیم و طبق قرارداد نباید چنین كاری میكردیم، ولی این معیارها ـ پیمان و وفای به عهد ـ در مقیاسهای كوچك درست است؛ دو نفر وقتی با یكدیگر قول و قرار میگذارند، درست است؛ امّا در سیاست وقتی كه پای منافع یك ملّت در میان میآید، این حرفها دیگر موهوم است؛ من نمیتوانستم از منافع بریتانیای كبیر به عنوان اینكه این كار ضدّ اخلاق است، چشم بپوشم كه ما با یك كشور دیگر پیمان بستهایم و نقض پیمان بر خلاف اصول انسانیّت است. این حرفها اساسا در مقیاسهای كلّی و در شعاعهای خیلی وسیع درست نیست.»(۲)
نمونه سوم عملكرد معاویه است. او صلح نامهای را با امام حسن مجتبی علیهالسلام امضاء كرد؛ امّا دیر زمانی نگذشت كه همه مواد صلحنامه را نادیده گرفت و نقض كرد و به صراحت گفت كه: «ای مردم! آگاه باشید آن پیمان و شروط در زیر دو پای من قرار دارد.»(۳)
و از این نمونهها؛ صفحات تاریخ، دهها و صدها و بلكه هزارها و میلیونها سراغ دارد و بسیارند انسانها و سیاستمدارانی كه شعار و ادّعای اصول انسانی و حقوق بشر و دین و اخلاق داشته و دارند امّا اعمال و رفتار آنها طبق دستور شیطانی ماكیاول است و زشتترین افعال را برای اهداف مادّی و حیوانی خود مرتكب میگردند. چنان رفتار میكنند كه گویی بویی از انسانیّت نبردهاند و حیوانی بیش نیستند و به تعبیر قرآن كریم:«... أولئك كالأنعام بل هم أضلّ»
نمونه روشن آن در دوران معاصر ؛ عملكرد خائنانه صدام ـ رئیس جمهور عراق ـ است كه در سال ۱۳۵۹ شمسی آشكارا در برابر چشمان حیرتزده جهانیان در پرده تلویزیون عراق ظاهر شد و قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را پاره كرد و عهد و پیمان و قراردادی را كه تنها پنج، شش سال از امضای آن گذشته بود، نادیده گرفت و نقض كرد و بدین وسیله به دست خود، سندی بر رسوایی و پیمان شكنی خود پدید آورد!
امّا در بین سیاستمداران تاریخ ؛ به ندرت كسانی یافت میشوند كه با اعمال و رفتار خود اخلاق و اصول متعالی انسانی را پاس داشتهاند و عملكرد آنان گواهی میدهد كه «هدف» هرگز «وسیله» را توجیه نمیكند و برای تأمین اهداف عالی و مقدّس نیز باید از ابزار و وسیلههای اخلاقی، انسانی و مشروع استفاده كرد. بی تردید یكی از مهمترین سیاستمداران جهان و اسوههای انسانیت؛ حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است، در مقاله حاضر در صدد آنیم كه نظر و سیره آن بزرگوار را در این موضوع بررسی كنیم. روشن است كه تاریخ هیچ موردی را سراغ ندارد كه در آن، حضرت علی علیهالسلام از روش غیر انسانی و خلاف اخلاق و شرع استفاده كرده باشد. این سخنی است كه جملگی بر آنند و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند و حتّی غیر مسلمانانی چون جرج جرداق مسیحی نیز امیرالمؤمنین علیهالسلام را اسوه انسانیت میشمارند و او را «صدای عدالت انسانی» مینامند. این در حالی است كه امام علی علیهالسلام دشمنان بسیاری داشت و دارد و بلكه از پر دشمنترین انسانهای روی زمین است و دشمنان از راههای گوناگون سعی در تخریب شخصیت ایشان داشته و دارند؛ امّا با این همه، آن قدر گفتار و رفتار و سیره امیرالمؤمنین علی علیهالسلام پاك و پیراسته و خدایی و اخلاقی بود كه تاكنون ـ و بعد از گذشت حدود ۱۴ قرن از عصر ایشان ـ احدی نتوانسته است حتی یك مورد را نشان دهد كه در آن امیرالمؤمنین علیهالسلام برای رسیدن به هدف، از روش و شیوه غیر انسانی و اخلاقی و شرعی استفاده كرده باشد و بلكه در تاریخ موارد فراوانی ذكر شده است كه در آن امیرالمؤمنین علیهالسلام به خاطر مراعات اصول اخلاقی و انسانی و شرعی، دچار محرومیّت و مشكلات اجتماعی و.... شده است و هرگز به هیچ زشتی و بدی و شیطنتی آلوده نشده است. همه آنچه گذشت، در حالی است كه امیرالمؤمنین علیهالسلام روشهای شیطانی را بهتر از هر انسانی میدانست و به همه چیز آگاهی داشت و به تعبیر خودش:
«وَ اللّهِ ما معاویهُٔ بِأَدهی مِنّی و لكنَّهُ یَغدِرُ وَ یَفجُرُ وَ لَو لا كَراهِیَهُٔ الغَدرِ لكنت من أدهی الناسِ و لكن كُلُّ غدرهٍٔ فجرهٌٔ و كُلُّ فجرهٍٔ كفرهٌٔ و لكُلّ غادر لِواءٌ یُعرَفُ بِهِ یَومَ القِیامَهِٔ و اللّهِ مااُستَغفَلُ بالمكیدهٔ و لا اُستغمز بالشّدیدهٔ.»(۴)
به خدا قسم! معاویه از من زیركتر نیست؛ امّا فریبكاری و خیانت و معصیت میكند. و اگر مكر و فریب ناپسند نبود، من از زیركترین مردمان بودم؛ ولی هر بی وفایی، گناه است و هر گناه، ناسپاسی. و برای هر فریبكاری پرچمی است كه با آن در روز قیامت شناخته میشود. به خدا قسم! من به وسیله مكر غافلگیر نمیشوم و در سختیها ناتوان و عاجز نمیگردم.
و این گونه است كه پس از بیعت مردم مدینه در سال ۳۵ هجری، امام امیرالمؤمین علیهالسلام در اولین سخنرانی، با كمال صداقت و صراحت و قاطعیت میفرماید: «ذمّتی بما اقول رهینهٌٔ و أنابه زعیمٌ انّ من صرّحت له العبرُ عمّا بین یدیه من المثلات حجزته التقوی عن تقحّم الشّبهات. اَلا و انّ بلیّتكم قد عادت كهیئتها یوم بعث الله نبیّه صلیاللهعلیهوآله و الذی بعثه بالحقّ لَتُبَلبَلُنَّ بَلبَلَهًٔ و لَتُغَربَلُنَّ غَربَلَهًٔ و لَتُساطُنَّ سوطَ القِدرِ حتّی یعودَ اَسفلكم اَعلاكم و أعلاكم أسفلكم و لیسبقَنَّ سابقون كانوا قصّروا و لیقصرنّ سبّاقون كانوا سبقوا. واللّهِ ما كتمت وَشمَهًٔ و لا كذبتُ كِذبَهًٔ و....»(۵)
نویسنده:محمّد خردمند
پینوشتها:
۱ ـ خداوندان اندیشه سیاسی؛ مایكل ب. فاستر، ترجمه دكترجواد شیخ الاسلامی؛ شركت انتشارات علمی و فرهنگی، ویراسته دوم، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۳ ش، ج ۱، ص ۵۲۷ـ۵۳۱.
۲ ـ بنابرنقل استاد شهید مرتضی مطهری در سیری در سیره نبوی، انتشارات صدرا، چاپ دوم، ۱۳۶۶ ش، ص ۹۲.
۳ ـ الفتوح لابن اعثم الكوفی، ج ۴، ص ۱۶۳ و صلح امام حسن(ع)، شیخ راضی آل یاسین، ترجمه حضرت آیت اللّه سیدعلی خامنهای؛ انتشارات آسیا، چاپ اول، ۱۳۴۸ ش، ص ۴۰۷.
۴ ـ نهج البلاغه صبحی صالح و دشتی، خطبه ۲۰۰ و فیض الاسلام، خطبه ۱۹۱.
۵ ـ همان، خطبه ۱۶.
۶ ـ همان، خطبه ۱۲۶.
۷ ـ حیات فكری وسیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، انتشارات انصاریان، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش، ص ۵۹.
۸ ـ مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۵۴ـ۳۵۶ و نیز سیری در سیره نبوی، ص ۱۳۲.
۹ ـ نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴.
۱۰ ـ لؤلؤ و مرجان، ص ۱۸۳ـ۱۸۷ و نیز ر.ك: حماسه حسینی، شهید مطهری، ج ۱، ص ۱۹ـ۵۲.
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۴۸
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی