چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
سرمایه گذاری خارجی در ایران فرصت ها و تهدیدها
وزیر صنایع و معادن به تازگی در گفت وگوبا خبرنگاران از رشد حدود ۷۰۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در كشور خبر داد. به گفته علیرضا طهماسبی، معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد از اعداد سرمایه گذاری های خارجی و آنچه در كمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده، محقق می شود اما در سال گذشته میزان سرمایه گذاری خارجی به نسبت سال ۸۴ به بیش از ۶ و نیم برابر رسید كه نگاهی مقایسه ای به عملكرد ۱۹ماهه دولت نهم در شهریور ۸۴تا اسفند ۸۵ با عملكرد ۱۹ ماهه پایانی دولت قبل نیز این گفته را به روشنی تأیید می كند .همچنین در سال گذشته بیش از ۸۰ پروژه به ارزش ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسید. این میزان سرمایه گذاری در حالی اتفاق افتاده كه فضای تحریم و تحدید اعطای تسهیلات مالی هم تا حدودی در كشور مطرح بوده است .
از سال ۱۳۳۴چارچوب قانونی سرمایه گذاری خارجی در ایران، «قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی» بوده است. با این حال مجلس در راستای انجام اصلاحات در ساختار اقتصادی كشور، طرح قانون جدید سرمایه گذاری خارجی با عنوان «قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی» را پیشنهاد كرد كه نهایتاً در سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید. قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی جانشین قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی شد تا شاید این جایگزین، توسعه چارچوب قانونی و محیط فعالیت سرمایه گذاران خارجی در ایران را به همراه داشته باشد و گامی مؤثر در ترمیم نواقص و اشكالات موجود برداشته شود. آن گونه كه اردیبهشت گذشته در گزارش رئیس جمهور به مردم آمده بود، در سرمایه گذاری خارجی، اتفاق بسیاری خوبی را شاهد بوده ایم و علی رغم فضاسازی های منفی، ایران از امن ترین كشورها برای سرمایه گذاری بوده است.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری خارجی در كشور با یك شیب تند در حال افزایش است و دولت نیز در حال رفع دیگر موانع سرمایه گذاری در كشور است. قانون سرمایه گذاری خارجی كه اصلاح آن از مدتی پیش در دستور كار وزارت اقتصاد قرار دارد، این روزها مراحل كارشناسی خود را در سازمان سرمایه گذاری خارجی می گذراند. این قانون پس از اصلاح، برای تصویب به هیأت دولت خواهد رفت تا حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران به ویژه در بورس اوراق بهادار شكل جدی تری به خود گیرد .
● قانون جدید و پیشرفت های حاصل از آن
تصویب«قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی» و نیز تصویب آئین نامه اجرایی آن در هیأت دولت، بخش مهمی از مجموعه اصلاحات انجام شده در ساختار اقتصاد كلان و ساز و كارهای اساسی آن است. روند تقاضا برای سرمایه گذاری خارجی در ایران متعاقب تصویب قانون جدید، حكایت از آن دارد كه محیط اقتصادی و رژیم حقوقی و نظارتی جدید، موجد سرمایه گذاری خارجی بالقوه عظیمی شده است كه با تمركز تلاش ها بر انتقال شفاف آخرین تحولات در پویش اقتصادی و چارچوب های سرمایه گذاری خارجی كشور، با سرعت بیشتری عملی خواهد شد.
گسترش حوزه فعالیت سرمایه گذاران خارجی ، امكانپذیر شدن سرمایه گذاری در زیرساخت ها، به رسمیت شناختن روش های جدید سرمایه گذاری افزون بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی نظیر تأمین مالی پروژه ای، ترتیبات بیع متقابل، ایجاد تشكیلات واحد با نام مركز خدمات سرمایه گذاری خارجی در سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی به منظور حمایت متمركز و مــــؤثر از فعالیتهای سرمایه گذاران خارجی در ایران و آزادسازی بیشترسازوكارهای ارزی برای استفاده هرچه بیشترسرمایه گذاران خارجی از جمله پیشرفت های حاصل از قانون جدید در حوزه سرمایه گذاری های خارجی است .
مؤسسه بین المللی «كانتری واچ» طی گزارشی از شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران اعلام كرد: این كشور یكی از سهل گیرانه ترین قوانین و مقررات مربوط به سرمایه گذاری خارجی را در میان كشورهای در حال توسعه داراست. این مؤسسه بین المللی در گزارش خود از اقتصاد ایران می افزاید : در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی به راحتی می توانند تقریباً در تمام بخش های اقتصاد ایران سرمایه گذاری كنند و چنانچه سرمایه گذاری های آنها در بخش های كشاورزی، معدن و صنعت باشد می توانند درآمدهای خود را به طور كامل از ایران خارج كنند.
● سرمایه گذاری مستقیم وغیر مستقیم خارجی
ایرانی ها در كشور خود به واسطه برخورداری از شرایط خاص اقلیمی، جغرافیایی و وجود منابع عظیم و غنی زیرزمینی علی الخصوص در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، بسترهای بسیار مستعد و مناسبی را برای جذب سرمایه های خارجی و استفاده از دستاوردهای آن فراهم می بینند، با این حال به نظر می رسد به خاطر برخی نارسایی های ناشی از فقدان یك نظام حقوقی و قانونی كارآمد در رابطه با موضوع، به ویژه تا زمان تصویب قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در سطح كلان مدیریت كشور، توفیق چندانی به دست نیامده است.
هم اكنون بخشی از سرمایه گذاری خارجی در ایران در قالب سرمایه گذاری مستقیم و بخشی با استفاده از سرمایه خارجی است كه معمولاً به دلیل اعلام آمارها به تفكیك شبهاتی درمیزان سرمایه گذاری ها به وجود می آید.در سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه گذار ضمن كنترل سرمایه، در اداره آن هم مشاركت دارد و ضمن تصمیم گیری در كلیه امور اداره سرمایه، عوامل تولید را خریداری و كارگر غیرماهر و همچنین نیروی متخصص را استخدام و در باب نوع كالا و بازاریابی و قیمت گذاری و مدیریت اقدام می كند. معمولاً این شیوه سرمایه گذاری به گونه ای انجام می شود كه در آن یك «شركت چند ملیتی» را در یك شعبه خارجی دائر می كند و یا به شعب خارجی خود وام می دهد و یا سود حاصل از فعالیت شركت را مجدداً در خارج سرمایه گذاری می كند .
گفته می شود شركت های فراملیتی باعث انتقال تكنولوژی و ایجاد اشتغال و پرداخت مالیات به دولت سرمایه پذیر و باعث تأمین فضای رقابت و ثبات و استحكام و رونق اقتصادی می شوند. با این حال این نوع سرمایه گذاری متضمن حساسیت هایی از باب حضور و فعالیت خارجیان در كشور نیز هست كه خود می تواند باعث مشكلات حقوقی، سیاسی و فرهنگی شود. مشكلات و مسائل ناشی از سرمایه گذاری خارجی می تواند در مواردی باعث كنترل خارجیان بر صنایع كلیدی و مهم كه خود به زیان امنیت ملی و سیاست خارجی كشورهاست ، شود. به تعبیری شركت های چند ملیتی از طریق قدرت اقتصادی خود، می توانند بر قدرت سیاسی هم تأثیر بگذارند و حتی در مواردی با ایجاد فساد در مقامات سیاسی و پرداخت رشوه به مقاصد خود نایل شوند. علاوه بر این ممكن است از جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت شركت های مزبور، باعث رواج فرهنگ مصرفی و تبلیغات تجاری آنها شده، فرهنگ دینی و سنتی و شیوه زندگی عادی مردم را مختل می كند.
در سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی، سرمایه گذار در صدد كنترل یا اداره شركت یا دخالت در تصمیم گیری ها و مدیریت یك مجموعه نیست و عموماً منظور از آن، خرید اوراق بهادار اعم از سهام و اوراق قرضه است، البته بدیهی است كه سرمایه گذار در این نوع سرمایه گذاری درصدد خرید سهام به قیمت ارزان تر و فروش آن به قیمت بالاتر است و اصولاً باعث رونق توسعه واقعی و ایجاد اشتغال و درآمد منجر نمی شود و چون صرفاً درجهت كسب سود بیشتر است، با استقبال كمتری نسبت به سرمایه گذاری مستقیم خارجی مواجه است. البته در سال های اخیر در زمینه نفت در كشور سرمایه گذاری های قابل توجهی شده است. همچنین در سال های گذشته در استفاده از منابع فاینانس، BOT یا سایر اشكال منابع خارجی نیز موفق بوده ایم و البته در مواردی نیز بنگاه های خارجی خود رأساً یا با مشاركت طرف های ایرانی به سرمایه گذاری در داخل كشور اقدام كرده اند.
محمدحسن مصلی نژاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست