پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

درام رادیویی


درام رادیویی

باید در نظر داشت که نویسنده یک درام رادیویی برای اینکه جهان ذهنی‌اش توسط خوانندگان نوشته‌ اش، درست و سنجیده دریافت شود، باید تا آنجا که احساس ضرورت و نیاز می‌کند، توضیح صحنه‌هایش …

باید در نظر داشت که نویسنده یک درام رادیویی برای اینکه جهان ذهنی‌اش توسط خوانندگان نوشته‌ اش، درست و سنجیده دریافت شود، باید تا آنجا که احساس ضرورت و نیاز می‌کند، توضیح صحنه‌هایش را به دقت بنوسید. بهتر است او پیشنهادهای اجرایی خود را به طور دقیق به گروه تولید ارائه دهد تا فضای ذهنی‌اش به درستی منتقل شود.

حال دست گروه اجرایی ـ و در رأس آنها کارگردان ـ برای اجرا یا عدم اجرای آنها باز است تا مطابق و منطبق بر ذهنیت خود و معیارهای زیبایی شناختی اجرایشان، پس از تحلیل اثر، تغییرشان دهند و یا به دقت اجرایشان کنند. از سویی، نباید فراموش کرد که بسیاری اوقات چیدمان صداهای مختلف کنار یکدیگر و ترکیباتشان با هم به مثابهک بافت هماهنگ و هدفمند صوتی، وجه غالب و اندازه قابل توجهی از کارگردانی را رقم می‌زند. گاهی یک انتخاب متفاوت می‌تواند تعریف شخصیت را تعویض کند.

نوشتن جزئیات اجرا در متن به معنای کارگردانی نبوده و تنها بیان نزدیک‌ترین تصویر به ذهنیت نویسنده است. فراموش نکنیم که کارگردان می‌تواند تمام توضیحات و توصیه‌های نویسنده را نادیده گرفته و طراحی مجددی ـ براساس قواعد شکل یافته و دقیق رادیو ـ برای حرکات، اصوات ‌شکل دهنده و نحوه حرکت و بروزشان، کنترل و هدایت بازیگران، فواصل و تمام ریز نقش‌های تشکیل دهنده جهانِ بنا شده در ذهن و تخیل مخاطب ـ با وساطت نشانه‌های صوتی ـ شکل داده و آن را اجرا کند؛ اما بهتر است که فکر جدید او پس از کشف دقیق ذهنیت نویسنده شکل گرفته و اجرا شود.

محیا شرفی