یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
جذب مخاطب در سه سوت
حالا آنها فرمول جذب مخاطب را یافتهاند. ایرج طهماسب و حمید جبلی و گروهی که با آنها همکاری میکند آنچنان توانستهاند متفاوت و جذاب ظاهر شوند که مخاطب چارهای جز همراهی با آنها ندارد. یک برند تلویزیونی تمام عیار در ایام نوروز که مخاطب از سازندگان آن انتظار دارد لحظات مفرحی پدید آورند.
کار کلاه قرمزی و دوستانش آنقدر بالا گرفته که حالا بخش قابل اعتنایی از صفحات اجتماعی شبکههای مجازی را به خود اختصاص میدهند. حتی سایت یک شبکه تلویزیونی خارجی نیز به تحلیل این برنامه تلویزیونی ایرانی پرداخته و آن را از منظری عجیب و غریب مورد تحلیل وبررسی قرار داده است. از این نظر میتوان گفت این برنامه یکی از تاثیرگذارترین آثار تلویزیون است که هرسال از شبکه دو سیما به آنتن پخش سپرده میشود.
از منظر جامعه شناختی هم حضور شخصیتهای عروسکی برای مخاطب سختپسند هم بار معنایی خودش را دارد. البته شیرینی شخصیتهای عروسکی این برنامه باعث شده کمتر به این وجه پرداخته شود وطبیعی است هرکس در مواجهه با آنها برداشت خودش را بکند. اما واقعیت این است که حالا دیگر مخاطب کلاه قرمزی، تنها کودک و نوجوان نیست. وقتی برنامهای عقبهای بیش از یک دهه دارد، طبیعی است دایره مخاطبانش به همان اندازه وسعت یابد.
اگر زمانی این برنامه فقط بخشی از مخاطبان جامعه را ـ که بیشتر کودک و نوجوان بودند ـ سرگرم میکرد حالا این برنامه با گذشت زمان قد کشیده و حجم قابل توجهی از مخاطبان بزرگسال را نیز با خود همراه کرده که نشانه واضح یک برنامه پویای تلویزیونی است.
در طول این سالها، سازندگان این برنامه بخوبی دریافتهاند مخاطب تلویزیونی چه نیازهایی دارد و براساس همان نیازها به ایدهپردازی و برنامهسازی خلاقانه روی آوردهاند.
نگاه کنید که در طول این سالها تا چه اندازه هوشمندانه و تنها به این حکم که تولید برنامه براساس آنچه مخاطب میپسندد ـ گردن نهادهاند و البته ثمرات آن را نیز دیدهاند. علاوه براین ویژگی فوقالعاده، انطباق آنها با زمانه در حال گذر را هم باید افزود. در جامعه کنونی با وجود رسانههای بسیار، حفظ مخاطب از جمله سختترین کارهای یک تولیدکننده فرآوردههای فرهنگی و هنری است که سازندگان این اثر از این امتحان سربلند بیرون آمدهاند.
تداوم یک برنامه نمایشی در طول سالهای متوالی در جامعهای که بسیاری از علایق و سلیقههایش فرق کرده است، به این مهم اشاره دارد که سازندگان این برنامه چشماندازی وسیع در برابر خود میدیدهاند یا لااقل در طول سالها کار به آن رسیدهاند که باید گفت برای یک برنامه نمایشی عروسکی به هیچ وجه امتیاز کمی نیست.
مجموعه «کلاه قرمزی و دوستان»، امسال هم خوش درخشید و توانست لحظات مفرح و دلنشینی پدید آورد. گرچه امسال هم شخصیتهای عروسکی جدیدی به این مجموعه اضافه شد، اما به نظر بسیاری علاوه بر شخصیتهای اصلی مثل کلاه قرمزی و پسرخاله، شخصیتهای پسرعمه زا، ببعی، جیگر و بخصوص فامیل دور از جذابیتهای فوقالعادهای برخوردار بودند. حالا کلاه قرمزی و دوستانش پای ثابت سفره هفتسین ما ایرانیها محسوب میشود که نبودشان باعث میشود احساس کنیم چیزی از خوشیهای عید کم داریم!
مهدی غلامحیدری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست