جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مسلمان و مسیحی متحد شوید
پدر روحانی دومینیكوژاگ ژومییر كه بخش قابل توجهی از زندگی خود را در قاهره به سر برد و از دوستی با یكی از مسلمانان برجسته برخوردار بود، در مقدمه كتاب خود با نام «برای شناخت اسلام» مینویسد: «هر چند بسیاری از صفحات تاریخ گذشته (روابط مسلمین و مسیحیان) با رابطه ایدهآل فاصلهای بسیار داشته و حتی برخی از فرازهای این تاریخ قابل تاسف است، اما اینك زمان كار برای آینده فرا رسیده و باید در كنار یكدیگر قواعد و قوانین رفتاری مناسبی را بیابیم، كه علاوه بر تضمین روابط صمیمانه، حقیقت، حقوق و احترام متقابل به عقاید یكدیگر را نیز در برداشته باشد... صمیمانه آرزومندیم كه با اعلامیه نشست «واتیكان دوم» كه جهتگیری نهایی آن رو به آینده است مسلمانان و مسیحیان بتوانند به گونهای با یكدیگر رابطه برقرار كنند كه علاوه بر احترام و پذیرش ارزشهای ثبتیكدیگر، موارد متفاوت بین یكدیگر را نیز بپذیرند... تلاش كنیم تا قبل از هر چیز شناختخود را از اصول مشترك بین یكدیگر بسط و تعمیق دهیم. خداوند ناظر اعمال ماست و او راه را برای كسانی كه به او اعتقاد داشته و بدون هیچ چشمداشتی خواستار خدمت هستند باز خواهد كرد.»
این اظهارات پدر ژومییر كه روحانیتی در آن احساس میشود یكی از آیات كتاب شریف مسلمین، قران را به خاطر میآورد كه در سوره مائده آیه ۸۲ میفرماید: «...و مهربانترین كسان نسبتبه آنان كه ایمان آوردهاند كسانی را مییابی كه میگویند ما نصرانی هستیم، زیرا بعضی از ایشان كشیشان و راهبان هستند و آنها سروری نمیجویند.»
به دلائلی كه گفته شد از درج مقاله عالیجناب در ستون «تریبون آزاد» صفحه ۱۴ روزنامه كلارین مورخ ۲۷ مارس سال ۱۹۹۶ كه اظهار نظری در مورد اسلام است استقبال میكنیم. شخصیتها و آثاری كه جنابعالی بدان اشاره داشتید از جمله كاردینال نیومن نویسنده كتاب نظم رویای ژرونتیوس (۱۸۶۶)، گیلبرت كیستربون روزنامهنگار و نویسنده انگلیسی و بالاخره رنه بلوك نویسنده بیوگرافیهای جالب توجهی از جمله «دانتون» و نیز ولسی و ریكلیو را شناخته و ارج مینهیم، اما در اینجا لازم است اشاره كنیم كه خصوص بلوك شناخت عمیقی نسبتبه اسلام نداشت و به دلیل دیدگاههای تنگ نژادپرستانه هرگز نتوانستبه یك جهانبینی گسترده دستیابد. این در حالی است كه دیگر متفكران مسیحی با وفقیتبیشتری توانستهاند در زمینه اسلام تحقیق كرده و موجب نزدیكی بیشتر و برادرانه این دو مذهب یكتاپرستشوند. از جمله این متفكران مسیحی میتوان به كسانی همچون فرانسیسكانو راهب، راجر بیكن انگلیسی (۱۲۲۰ - ۱۲۹۲)، رامون لیول (۱۲۳۵ - ۱۳۱۵)، ترزا دجیسز (۱۵۱۵ - ۱۵۸۶)، گوته (۱۷۴۹ - ۱۸۳۲)، ناپلئون بناپارت (۱۷۶۹ - ۱۸۲۱)، آلفونس دلامارتین (۱۷۹۰ - ۱۸۶۹)، میگل آسین پالاسیوس روحانی مسیحی اسپانیولی (۱۸۷۱ - ۱۹۴۴)، اسلامشناس برجسته و نویسنده آثار بسیار درخشانی همچون: ۱.ابن حزم قرطبه و عقاید مذهبی وی ۲. روحانیت غزالی و بعد مسیحی شخصیت وی ۳. سه رساله در زمینه افكار و اعتقادات روحانی مسلمین اسپانیا ۴.اسلام مسیحیت زده ۵.بررسی صوفیگری با تكیه بر آثار ابن عربی مورسی ۶. جای پای اسلام و آثار برجسته بسیار دیگر است.
اكثر آثار این روحانی عالیرتبه مسیحی، اسلامشناس برجسته و نویسنده شناخته شده اسپانیولی اخیرا توسط انتشارات Hiperion مادرید اسپانیا تجدید چاپ شده است، اما در زمینه برخی فرضیات نویسنده مورد اشاره آن عالیجناب یعنی بلوك در زمینه اینكه اسلام یك «انحراف از مذهب» و «ماهومتانیزم» است، باید گفت كه اولا مسلمانان هرگز كاتولیك یا مسیحی نبودهاند تا بتوان آنان را منحرف از دین مسیح دانست. ثانیا این ادعا كه اسلام تحریف و انحراف از مذهب كاتولیك است، آن چنان بیمعنی و دارای تناقض منطقی است كه كسی ادعا كند كه مسیحیت تحریف و انحراف از مذهب یهودیت است. ثالثا به اعتقاد مسلمانان آدم پیامبر برگزیده الهی، نوح فرستاده خدا، ابراهیم دوستخدا، موسی مخاطب خدا، مسیح روح خدا و محمد(ص) پیامبر خدا هستند. به همین دلیل نیز در قران سوره انعام آیه ۲۸۹ میخوانیم كه «ما میان هیچیك از پیامبرانش فرقی نمینهیم». در نتیجه مسلمین «ماهومتانیست» یعنی پرستندگان ماهوما(محمد ص) نیستند، بلكه مؤمنین به خدای واحد هستند: «تو (الله) را میپرستیم و از تو یاری میجوییم» اسلام در لفظ به معنای تسلیم و از خود گذشتن در برابر اراده خداست. كلمه مسلمان نیز به معنای پذیرنده اراده پروردگار است. این پیام اسلام استیعنی ترك خود در برابر خدا.
برای تكمیل كردن نقطهنظراتی كه تاكنون ارائه شد و با توجه به ضیق وقت آن عالیجناب به گوشههای مختصری از آثار توماس كارلیل (۱۷۹۵ - ۱۸۸۱) نویسنده مسیحی و تاریخنگار مشهور اسكاتلندی اشاره میكنیم; یكی از آثار وی تحت عنوان «قهرمانان، مذهب قهرمانان و قهرمانی در تاریخ» در سال ۱۸۴۱ منتشر شد، در فصل دوم این كتاب تحت عنوان «قهرمان، همچون پیامبر»، «محمد و اسلام» میخوانیم «اعراب كه در بین آنان محمد متولد شد، ملتی بسیار شایان توجه هستند محمد در سال ۵۷۰ میلادی متولد شده و از همان اوان جوانی با روحیه پاك و متفكرانه خود توجه همگان را جلب كرد و به امین شهرت یافت. وی مردی راستگو بود، او نهتنها در گفتار و افكار خود راستی را سرمشق خود قرار داده بود، بلكه در رفتار نیز راستی و درستی او زبانزد خاص و عام بود فردی متفكر و دشمن سرسختسخن لغو و بیهوده بود سخنانش متین، پاك، روشن و راستبود»، «وی در سن چهل سالگی برای حل معضلاتی كه خاطرش را میآزرد بر طبق عادتی معمول به غار حرا واقع در مكه پناه میبرد روزی به همسرش خدیجه فرمود به لطف خاص و غیرقابل توضیح الهی آنچه را كه به دنبال یافتنش بوده یافته است و به مدد این دم غیبی پردهها از جلوی چشمانش برگرفته شده و همهچیز را دیده است، دیگر دیو شك و تردید را راهی برای دستیازیدن به وی نبود. همه بتها و خدایگانها چیزی جز تكیهای هیزم و سنگ نبود، جز خدای یگانه خدای دیگری برایش وجود نداشت. خدا برتر و بزرگ است و هیچ چیز جز او بزرگ یستخدا تنها واقعیت و حقیقت این جهان است اوست كه ما را آفرید و به ما نعمت عطا كرد ما و همه موجودات عالم چیزی جز سایه نیستیم همه پوششی موقت هستیم كه نور و جلای ابدی را پوشاندهایم. باید تنها در برابر او تسلیم بود همه نعمتها از سوی اوست و آنچه از او به ما میرسد، حتی اگر مرگ باشد جز خوبی چیز دیگری نیست و بنابراین بهترین اعمال تسلیم در برابر اراده اوست» گوته در این زمینه مینویسد: «اگر این اسلام است آیا همه ما مسلمان نیستیم؟ آری همه ما هنگامی كه زندگی پاكی داشته باشیم در داخل حدود اسلامی زندگی میكنیم.» در ادامه این نویسنده اسكاتلندی خلاصهای از تلاشهای پیامبر را در مكه برای هدایت كفار و مشركین درج كرده و مینویسد: «[حضرت] محمد با دیگران در مورد دكترین خود سخن میگفت، اما با بی اعتنایی و كملطفی آنان روبرو بود. پس از سه سال تلاش در شرایط سخت اقتصادی چهل تن از سران خانواده خود را به میهمانی فراخواند، اهداف خود را برای آنان تشریح كرد، به آنان گفت كه آنچه او در اختیار دارد به همه انسانها عرضه خواهد شد و این تفكرات عالیترین و نغزترین پیامی است كه انسان تاكنون موفق به دریافت آن شده استسپس از آنان پرسید كه كدامیك از آنان در این راه وی را همراهی كرده و جانشین وی خواهد شد. در میان سكوت و بی تحركی میهمانان به پا خاستن علی جوان كه از سكوت دیگر افراد فامیل بیصبر شده بود توجه همگان را به خود جلب كرد... باید دانست كه اسلام در پیروزی و موفقیتخود مدیون اصول سست اخلاقی نیست و چنین اصول ضعیفی نیز نمیتوانست مذهبی چنین قوام یافته ایجاد كرده و آنرا به چنین موفقیتهایی نائل سازد.. . در مورد [حضرت] محمد هر چیز میتوانند بگویند، اما هیچكس نمیتواند وی را متهم به دنیاپرستی كند. خانه مسكونی و محقر وی از جمله فقیرانهترین مساكن بود، نان جو و آب، غذای اصلی وی را تشكیل میداد و شاید ماهها میگذشت و از خانه او دود به هوا برنمیخاست. باید با غرور این مطلب را به خاطر داشت كه او با دستهای خود كفشهایش را میدوخت و ردای خود را وصله میزد، وی از نظر اقتصادی مردی فقیر و كارگری خستگی ناپذیر بود.»
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت