شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
موسیقی حماسی برای سوگواری
ما موسیقی سوگوارانه را میشناسیم. موسیقی سوگواری ویژگیهایی دارد که حتی اگر آن را تجربی هم یاد نگرفته باشیم باز هم با شنیدن اولین نتها آن را تشخیص میدهیم، اما نوایی که بتوان آن را غمگین نامید، با آنچه موسیقی عزاداری محسوب میشود، تفاوت دارد و ممکن است احساس اندوه فقط به واسطه انتخاب یک تم به مخاطب منتقل شود. موسیقی عزاداری ویژگیهایی دارد که حساب آن را از انواع دیگر موسیقی جدا میکند.
ویژگیهایی از قبیل شیوه سازبندی، نوع استفاده از ریتم و چگونگی گنجاندن ملودی در دستگاهها و تمهای مخصوص. شاید این مثال مسأله را کمی روشنتر کند، اگر در موسیقی تیتراژ آغازین فیلم یا سریالی، صدای سنج و طبل را بشنویم، براحتی میفهمیم که با یک موضوع مذهبی روبهرو هستیم. بعضی مفاهیم با نوعی موسیقی درآمیخته شدهاند. مثلا موسیقی در دستگاه همایون ـ اصفهان، برای ما حالتی ملی و ایرانی دارد و آوازی در دستگاه شور ـ دشتی، بار سوگوارانه را منتقل میکند. در موسیقی فیلمها و سریالهایی که موضوعات مذهبی دارند این قواعد مورد استفاده قرار میگیرد. تقریبا هرگز نمیشنویم که موسیقی سریالهای مخصوص ایام محرم، در دستگاه ماهور که باری مثبت و به طور کلی شاد دارد، ساخته شود.
سریالهای مذهبی را میتوان به دو بخش تقسیم کرد؛ آنهایی که جنبه تاریخی دارند و واقعیتی تاریخی ـ مذهبی را به تصویر میکشند و آنهایی که داستانی امروزی را تعریف میکنند. در حالی که به تأثیر تفکرات و اعتقادات مذهبی در زندگی روزمره یا اتفاقات خاص زندگی آدمها اشاره میکنند. در سریالهای تاریخی ـ مذهبی، موسیقی به گونهای ساخته میشود که هر دو بار را به دوش بکشد و از آنجا که اینگونه سریالها در مورد شخصیتی مذهبی یا واقعهای ساخته میشود که در یک جامعه غیرایرانی زندگی کرده یا اتفاق افتاده، گاهی از تم موسیقی عربی و همینطور سازهایی که یادآور آن فرهنگ است ـ مثل عود ـ استفاده میشود. مثلا در موسیقی سریال «امام علی(ع)» ـ با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی ـ علاوه بر استفاده از زبان عربی در موسیقی تیتراژ، از الحانی که آن موسیقی را تداعی میکند نیز بهره برده شده و میتوان گفت یکی از درخشانترین نمونههای آهنگسازی سریالهای تاریخی ـ مذهبی را در این موسیقی میتوان شنید.
در سریالهای دسته دیگر، موسیقی به دو بخش تقسیم میشود؛ وقتی که درام به صورت عادی، داستانی را مطرح میکند، با قواعد کلی و عمومی آهنگسازی فیلم ساخته میشود و وقتی به اوجهای مذهبی میرسیم، بیشتر رنگ و بوی مذهبی میگیرد. مثلا شاید در تمام یک سریال مناسبتی ماه محرم اثری از صدای سنج و طبل نباشد، اما وقتی به پایانبندی سریال میرسیم، جایی که اعتقادات مذهبی به اتفاق افتادن حوادثی معجزهوار اما واقعی منجر میشود، موسیقی کمکم ویژگیهای موسیقی مذهبی را میگیرد و صدای طبل و سنج هم شنیده میشود. معمولا موسیقی سریالهای مذهبی در بخشهایی کاملا تم را کنار میگذارد و فقط موسیقی عزادارانه را اجرا میکند، اما گاهی که تم اصلی موسیقی این خاصیت را دارد که با اعمال کمی دستکاری و تغییر، بار مذهبی را هم بپذیرد، نتیجهای شنیدنی به دست میآید که تأثیرگذاری بیشتری دارد و معمولا به یاد ماندنیتر است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افغانستان انتخابات امیرعبداللهیان عراق جنگ دولت سیزدهم حجاب مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مسکن دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان تلویزیون ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت استرس طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما