چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

ریزه‌کاری‌های خودروسواری


ریزه‌کاری‌های خودروسواری

برخی اعمال ما ناشی از ناآگاهی یا تصوراتی است که شاید در گذشته درست بوده، اما اکنون با دانسته‌ها و پیشرفت‌های جدید دیگر نه‌تنها کاربردی ندارند، ممکن است انجامشان مضر هم باشد.
برخی …

برخی اعمال ما ناشی از ناآگاهی یا تصوراتی است که شاید در گذشته درست بوده، اما اکنون با دانسته‌ها و پیشرفت‌های جدید دیگر نه‌تنها کاربردی ندارند، ممکن است انجامشان مضر هم باشد.

برخی ریزه‌کاری‌های موثر در استفاده از خودرو را در پی بخوانید و بدانید:

اگر دقت کرده باشید برای چند لحظه صدای ویز مانندی هنگام چرخاندن سوئیچ اغلب خودروهای تولید اخیر شنیده می‌شود. برای رسیدن فشار به حد مناسب، افزایش عمر قطعات و پرهیز از بدکاری انژکتور یا ایجاد خطاهای کامپیوتری تا رفع صدای ویز که لحظاتی بیشتر طول نمی‌کشد صبر کنید، آنگاه استارت بزنید.

روی ترمز دستی دکمه یا کلیدی تعبیه شده که مثل کلاچ عمل می‌کند. حتی برای بالا کشیدن ترمز دستی هم این دکمه را فشار دهید.

هنگام گرفتن ترمز، به طور همزمان پایه کلاچ را فشار ندهید. کلاچ را در آخرین لحظات ایست و قبل از به لرزش افتادن خودرو بفشارید تا زمان توقف خودرو کاهش یابد. بعضی رانندگان عادت کرده‌اند پایشان را روی پایه کلاچ نگه دارند. این کار خلاصی کورس کلاچ و فشار به گیربکس را در پی دارد.

پس از تعویض دنده، پایتان را کنار پایه کلاچ بگذارید نه روی آن. به هیچ وجه آب لوله‌کشی را درون منبع رادیاتور یا شیشه‌شور نریزید.

این آب حاوی رسوباتی است که باعث ته‌نشینی و بسته شدن مجاری خنک‌کننده و شوینده می‌شود. از آب جوشیده و صاف شده سماور یا آب‌های مخصوص آماده فروش در بازار استفاده کنید.

ذهنیتی از قدیم‌الایام وجود دارد که رانندگان یک یا چند بار پایه گاز را بشدت فشار می‌دهند و سپس خودرو را خاموش می‌کنند.

این کار اشتباه است؛ بخصوص برای سیستم‌های انژکتوری یا موتورهای توربو شارژ. همواره صبر کنید موتور چند لحظه با دور کم کار کند، سپس بدون ذره‌ای گاز دادن، سوئیچ را خاموش کنید.

برخی بخصوص پس از مسافت‌های طولانی صبر می‌کنند فن خودرو خاموش شود بعد موتور را خاموش می‌کنند. این کار سبب گرم شدن بیشتر موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود. سیستم فن، خودکار است و اگر موتور زیاد گرم باشد روشن می‌ماند؛ دیگر نیازی به در جا کار کردن آن نیست.