پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا

بلیت عدالت کجا می فروشند


بلیت عدالت کجا می فروشند

در راستای سیاست های شهری مبنی بر عادلانه کردن و تثبیت قیمت ها در بخش حمل و نقل عمومی , شرکت راه آهن شهری تهران و حومه مترو موظف است , همزمان با تکمیل عملیات نصب سیستم فروش و کنترل خودکار هوشمند بلیت در کلیه ایستگاه های مترو, سیستم قیمت گذاری بر مبنای مسافت طی شده را به شرط عدم افزایش متوسط قیمت بلیت نسبت به قیمت تک فروشی سال ۱۳۸۳ به مورد اجرا بگذارد

امروزه‌ یکی‌ از مظاهر زندگی‌ در جوامع‌ شهری‌ در اختیار داشتن‌ امکانات‌ رفاهی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ برای‌ تسهیل‌ کارهای‌ روزمره‌ است‌. یکی‌ از این‌ امکانات‌ در شهرهای‌ بزرگ‌ مانند تهران‌، راه‌آهن‌ شهری‌ (مترو) است‌.

با توجه‌ به‌ گستردگی‌ شهرها و مشکلات‌ حمل‌ و نقل‌ نظیر ترافیک‌، آلودگی‌ هوا، آلودگی‌ صوتی‌، استفاده‌ از سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ مترو برای‌ شهروندان‌ بهتر از سایر وسایل‌ نقلیه‌ است‌. زیرا هم‌ از نظر اقتصادی‌ به‌ صرفه‌ بوده‌ و هم‌ از نظر زمانی‌ به‌ نفع‌ شهروندان‌ است‌. تهران‌ نیز همانند سایر شهرهای‌ بزرگ‌ جهان‌، از هفت‌ سال‌ پیش‌ تاکنون‌ از مترو در سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ خود استفاده‌ کرده‌ است‌. متروی‌ تهران‌ از بدو شروع‌ به‌ کار با استقبال‌ شهروندان‌ روبرو شد. زیرا در شهری‌ که‌ اکثر خیابان‌ها و بزرگراه‌های‌ آن‌ دارای‌ ترافیک‌ سنگین‌ و هوایی‌ آلوده‌ است‌، سفرهای‌ شهری‌ با مترو مغتنم‌ است‌. در طول‌ این‌ مدت‌، شهروندان‌ تهرانی‌ با هدف‌ بهره‌گیری‌ از مظاهر زندگی‌ مدرن‌ شهرنشینی‌ و آسایش‌ بیشتر، مترو را جایگزین‌ وسایل‌ نقلیه‌ شخصی‌ و عمومی‌ کردند و ترجیح‌ دادند برای‌ عبور و مرور در سطح‌ شهر از سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ راه‌آهن‌ شهری‌ تهران‌ و حومه‌ استفاده‌ کنند.

● مصایب‌ مترو

شاید در سال‌های‌ نخست‌ آغاز به‌ کار مترو، وجود مشکلات‌ و نواقص در این‌ سیستم‌ طبیعی‌ به‌ نظر می‌رسید اما اکنون‌ پس‌ از گذشت‌ ۷ سال‌ از کار مترو، این‌ مشکلات‌ نه‌ تنها حل‌ نشده‌ بلکه‌ چند برابر هم‌ شده‌اند و شهروندان‌ تهرانی‌ را با مصایب‌ و مشکلات‌ فراوانی‌ روبرو ساخته‌اند. یکی‌ از مشکلاتی‌ که‌ طی‌ سال‌های‌ اخیر مسافران‌ مترو بیشتر از آن‌ گلایه‌ دارند، شلوغی‌ بیش‌ از حد واگن‌های‌ مترو، عدم‌ وجود تهویه‌ مناسب‌ و همچنین‌ ازدحام‌ جلوی‌ باجه‌های‌ فروش‌ بلیت‌ است‌.

این‌ در حالی‌ است‌ که‌ از دو ماه‌ پیش‌ تاکنون‌ مشکل‌ تازه‌یی‌ به‌ سیل‌ مصایب‌ مسافران‌ مترو افزوده‌ شده‌ و آن‌ بحث‌ عادلانه‌ کردن‌ قیمت‌ بلیت‌ مترو است‌.

این‌ طرح‌ که‌ توسط‌ شورای‌ اسلامی‌ شهر تهران‌ در تاریخ‌ ۱۵/۱۱/۸۳ به‌ تصویب‌ رسید به‌ این‌ شرح‌ است‌: «در راستای‌ سیاست‌های‌ شهری‌ مبنی‌ بر عادلانه‌ کردن‌ و تثبیت‌ قیمت‌ها در بخش‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌، شرکت‌ راه‌آهن‌ شهری‌ تهران‌ و حومه‌ (مترو) موظف‌ است‌، همزمان‌ با تکمیل‌ عملیات‌ نصب‌ سیستم‌ فروش‌ و کنترل‌ خودکار (هوشمند) بلیت‌ در کلیه‌ ایستگاه‌های‌ مترو، سیستم‌ قیمت‌گذاری‌ بر مبنای‌ مسافت‌ طی‌ شده‌ را به‌ شرط‌ عدم‌ افزایش‌ متوسط‌ قیمت‌ بلیت‌ نسبت‌ به‌ قیمت‌ تک‌ فروشی‌ سال‌ ۱۳۸۳ به‌ مورد اجرا بگذارد.»

از دو ماه‌ پیش‌ مسئولان‌ این‌ شرکت‌ به‌ منظور آشنایی‌ و آماده‌سازی‌ مسافران‌ برای‌ عادلانه‌ کردن‌ قیمت‌ بلیت‌ مترو، اقدام‌ به‌ نصب‌ تجهیزات‌ نرم‌افزاری‌ و سخت‌افزاری‌ در ایستگاه‌ها کردند. یکی‌ از اقدامات‌ صورت‌ گرفته‌ نصب‌ دروازه‌های‌ ورود و خروج‌ بود که‌ مسافران‌ برای‌ تردد از آنها باید کارت‌ بلیت‌ خود را به‌ دستگاه‌ ارایه‌ کرده‌ تا اجازه‌ ورود یا خروج‌ می‌یافتند. اجرای‌ این‌ طرح‌ آموزشی‌ مشکلات‌ فراوانی‌ همانند ازدحام‌ باجه‌های‌ فروش‌ بلیت‌ و دروازه‌های‌ عبور را فراهم‌ کرد. به‌ گفته‌ مسئولان‌ شرکت‌ مترو طی‌ مدت‌ یاد شده‌ این‌ مشکلات‌ بتدریج‌ حل‌ شد و در نیمه‌ اول‌ بهمن‌ ماه‌ کمتر مسافری‌ برای‌ خرید بلیت‌ و عبور از دروازه‌ها معطل‌ می‌شد. اما واقعیت‌ چیز دیگری‌ است‌ و همچنان‌ ازدحام‌ مسافران‌ در ایستگاه‌ها به‌ چشم‌ می‌خورد.

● طرح‌ بلیت‌ مسافتی‌

به‌ گفته‌ مسئولان‌ شرکت‌ مترو، به‌ دلیل‌ اینکه‌ سیستم‌ قبلی‌ تعیین‌ قیمت‌ بلیت‌ عادلانه‌ نبوده‌، سیستم‌ تعیین‌ قیمت‌ مسافتی‌ جایگزین‌ آن‌ شده‌ است‌. طبق‌ سیستم‌ قبلی‌ مسافرانی‌ که‌ حتی‌ برای‌ تردد در فاصله‌ میان‌ یک‌ ایستگاه‌ تا مقصد مورد نظرشان‌ از مترو استفاده‌ می‌کردند، مجبور بودند همان‌ ۶۵۰ ریالی‌ را بابت‌ خرید بلیت‌ بپردازند که‌ سایر مسافران‌ از ابتدا تا انتهای‌ خطوط‌ مترو می‌پرداختند و این‌ به‌ ضرر این‌ دسته‌ از مسافران‌ بود. از این‌ رو مسئولان‌ این‌ شرکت‌ با استناد به‌ مصوبه‌ شورای‌ شهر و با صرف‌ بالغ‌ بر ۸ میلیارد تومان‌ اقدام‌ به‌ خرید و نصب‌ تجهیزات‌ هوشمند برای‌ استفاده‌ از این‌ سیستم‌ کردند.

بنا بر اظهارات‌ مسئولان‌ شرکت‌ مترو در اکثر شهرهای‌ بزرگ‌ دنیا همانند سنگاپور، سئول‌، دهلی‌، کوالالامپور، واشنگتن‌ و سیدنی‌ سیستم‌ مسافتی‌ مبنای‌ محاسبه‌ قیمت‌ بلیت‌ مترو است‌ و به‌ دلیل‌ اینکه‌ متروی‌ تهران‌ به‌ لحاظ‌ استفاده‌ از تجهیزات‌ و تکنولوژی‌ همسان‌ با متروهای‌ کشورهای‌ پیشرفته‌ جهان‌ است‌، سیستم‌ توزیع‌ و فروش‌ بلیت‌ در شبکه‌ متروی‌ تهران‌ نیز دستخوش‌ تغییر شده‌ و از ۲۳ بهمن‌ ماه‌ طرح‌ بلیت‌ مسافتی‌ در این‌ شبکه‌ اجرا شد.

به‌ منظور اجرای‌ طرح‌ سیستم‌ بلیت‌ مسافتی‌، طول‌ سفر مسافران‌ به‌ ۵ ناحیه‌ تقسیم‌ شده‌ است‌. از صفر تا ۶۵/۱۰ کیلومتر ناحیه‌ یک‌، از ۶۵/۱۰ تا ۲۰ کیلومتر ناحیه‌ دو، از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر ناحیه‌ سه‌، از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر ناحیه‌ چهار و از ۴۰ کیلومتر بیشتر ناحیه‌ پنج‌ محسوب‌ می‌شود. شهروندان‌ برای‌ استفاده‌ از مترو باید به‌ هنگام‌ خرید بلیت‌ ناحیه‌ سفری‌ خود را مشخص کرده‌ و بنا بر مسافت‌ موجود، مبلغ‌ تعیین‌ شده‌ را جهت‌ خرید بلیت‌ خریداری‌ کنند. طبق‌ این‌ طرح‌ اگر مسافری‌ خارج‌ از ناحیه‌ تعیین‌ شده‌ از مترو پیاده‌ شود، دروازه‌های‌ هوشمند اجازه‌ خروج‌ به‌ وی‌ را نمی‌دهند و این‌ مسافر از سوی‌ ماموران‌ کنترل‌ بلیت‌ مستقر در ایستگاه‌ مبلغ‌ ۲ هزار ریال‌ جریمه‌ می‌شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.