دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا

بایدهای گردشگری ایران


بایدهای گردشگری ایران

هفته آخر فروردین امسال سوژه های خبری در مطبوعات کشور با توجه به سفر رئیس جمهوری ایران به جنوب کشور مربوط به خلیج همیشه فارس و آینده صنعت گردشگری در این منطقه بود

هفته آخر فروردین امسال سوژه‌های خبری در مطبوعات کشور با توجه به سفر رئیس‌جمهوری ایران به جنوب کشور مربوط به خلیج همیشه فارس و آینده صنعت گردشگری در این منطقه بود.

این سوژه‌های خبری حکایت از رونق صنعت گردشگری خلیج فارس در آینده نزدیک داشت‌، اما همزمان با این خبر رویداد بسیار مهم و فرصتی طلایی از دست صنعت گردشگری ایران رفت.

با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و درآمد بسیار هنگفت آن که به گفته بسیاری از کارشناسان، حتی می‌تواند با توجه به قابلیت برخی کشورها در این زمینه به عنوان مهم‌ترین صنعت درآمدزای آن منطقه باشد، بسیاری از کشورها با داشته‌ها و نداشته‌های خود سعی در رونق گردشگری و جذب حداکثری گردشگران بین‌المللی به سرزمینشان دارند و با استفاده از تمام امکانات داخلی و خارجی خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند.

یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها به عقیده کارشناسان گردشگری حضور قدرتمند و برنامه‌ریزی شده در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در گوشه و کنار این دهکده جهانی و بازار هدف کشورهاست.

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری چین COTTM۲۰۱۲ که یکم اردیبهشت ۱۳۹۱ به کار خود پایان داد جدیدترین و آخرین رویداد مهم در این صنعت نوظهور جهان بود که بیشتر کشورها سعی داشتند با بهترین و کارآمدترین برنامه در آن شرکت کنند و حتی با گرفتن غرفه‌ای کوچک، اما مفید سعی در جلب نظر گردشگران چینی داشتند و با برنامه‌ای هدفمند کوشیدند به صنعت گردشگری کشورشان رونق بخشند.

اما ایران که از نظر توانمندی بالقوه جذب گردشگر به گفته بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی جزو کشورهای برتر جهان شناخته شده و به باور برخی از مسوولان دولتی این صنعت قرار بوده در تمام نمایشگاه‌های اینچنینی حضوری فعال و گسترده داشته باشد تنها سه روز مانده به برپایی نمایشگاه چین تصمیم به حضور در مهم‌ترین رویداد گردشگری آسیا گرفت و همچون لشکری بدون فرمانده پابه میدان نبرد در این نمایشگاه بین‌المللی گذاشت تا بار دیگر فرصت طلایی معرفی گردشگری ایران را از دست بدهد.

اگرچه ایران رابطه بسیار مناسبی با کشور چین دارد و همیشه در کلیه نمایشگاه‌های این کشور شرکت می‌کند معلوم نیست چرا این نمایشگاه برای دست‌اندرکاران صنعت گردشگری ایران زیاد جدی گرفته نشده بود، در‌حالی‌که تجربه تلخ اکسپو در کارنامه ایران وجود داشت و تمام مسوولان وعده داده بودند در نمایشگاه‌های آینده بخصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته جبران این تجربه تلخ ‌خواهد شد.

نبود برنامه‌ریزی و نداشتن هماهنگی برای موفقیت در این نمایشگاه آنقدر مشهود بود که شرکت نمایشگاه‌های گردشگری

به‌عنوان تنها نهاد مسوول برگزاری در کلیه نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان تنها چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه چین مدیر عامل خود را از دست داد.

بنابراین اگر از مشکلات مادی این نهاد که به گفته دست‌اندرکاران آن اصلی‌ترین دلیل نبود برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه چین بوده است بگذریم، سوال اصلی اینجاست که شرکت نمایشگاه‌های گردشگری که دقیقا چند روز قبل از نمایشگاه مدیرعامل خود یعنی احمدبیدی را از دست داده و منتظر معرفی مدیری جدید مانده بود چگونه می‌توانست برای موفقیت این صنعت بسیار پردرآمد که به باور بسیاری از کارشناسان، درآمد حاصل از آن امکان جایگزینی درآمد نفتی ایران را دارد، برنامه‌ریزی کند.

این در حالی است که تمامی دست‌اندرکاران این شرکت و دیگر مسوولان صنعت گردشگری ایران قبلا از حضور ایران در نمایشگاه سال ۲۰۱۲ میلادی چین خبر داده بودند و سال برگزاری این نمایشگاه را سال گردشگری ایران و چین می‌دانستند و همچنین حضور گسترده صنعت گردشگری ایران در ۲۶ نمایشگاه مهم بین‌المللی در این زمینه را از برنامه‌های بلندمدت خود اعلام کرده بودند.

آیا واقعا حضور شتابزده و بدون برنامه ۱۳ شرکت گردشگری و غرفه‌ای ۲۰۰ متری حاصل همین برنامه‌ریزی‌ها بوده و این امکانات در نمایشگاه COTTM توان تضمین موفقیت گردشگری ایران را در کشوری که به گفته نهادهای بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰ میلادی توان صدور ۱۰۰ میلیون گردشگر را به سراسر دهکده جهانی دارد، داشته است؟! واقعا سهم جذب گردشگران چینی توسط صنعت گردشگری ایران تاکنون چقدر بوده و شرکت‌های ایرانی از این نمایشگاه چه سوغاتی برای ایران به ارمغان آوردند؟

حتی اگر تصور کنیم که دست‌اندرکاران صنعت گردشگری ایران با تعدادی بروشور و پوستر از پاسارگاد، سی و سه پل یا حافظیه شیراز به این نمایشگاه رفته بودند و در خوشبینانه‌ترین حالت با بسته‌های (پکیج‌های) مناسب گردشگری قصد برقراری ارتباط با دیگر مدیران و دست‌اندرکاران کشورها را در این نمایشگاه داشتند به این نتیجه می‌رسیم که باز هم صنعت گردشگری ایران تکرار مکررات کرده است و از این نمایشگاه بجز صورت حسابی سنگین چیز دیگری برای صنعت گردشگری کشور به ارمغان نیاورده، چون امکان برقراری با همان مسوولان در کشور متبوعشان براحتی توسط رایزانان فرهنگی ایران در محیطی کاملا مناسب و آرام‌تر از این نمایشگاه مهیاست.

همان‌طور که می‌دانیم و به گفته پایگاه اطلاع‌رسانی این نمایشگاه ، بیشتر کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه COTTM۲۰۱۲ قصد معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشورشان به چینی‌ها و به قصد تعیین سهم خود از گردشگران چینی در سال‌های بعد را داشته‌اند و برای ایجاد ارتباط با دیگران در نمایشگاه چین حاضر نشده و در زمینه برقراری ارتباط با دیگر کشورها برنامه‌ریزی مفیدی نداشتند و تنها به تبادل چند بروشور و کارت ویزیت اکتفا می‌کردند.

به هر حال این نمایشگاه هم همانند گذشته برای گردشگری ایران چندان مفید نبود، اگرچه غرفه‌ای بزرگ در اختیار ایران قرار گرفته بود، اما بازهم عظمت سپاهیان کوروش در تخت جمشید نتوانست در برابر ارتش سفالی چین ایستادگی کند و به کمک صنعت بی‌رمق گردشگری ایران بیاید و بازهم فرصت‌سوزی شد.

شیدا رمزی