شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
فیلم پرنسس و سلحشور ـ The princess and thew warrior

فیلم پرنسس و سلحشور را از نظر روایی می توان نوعی فیلم سوررئالیستی به سبک آلمانی نامید که به لحاظ فنی، فیلمبرداری و نورپردازی، سازنده از سبک های امپرسیونیستی استفاده نموده است. سوررئالیست ها بیشتر به جنبه های درونی انسان همچون ضمیرناخودآگاه او پرداخته و اعتقاد محکمی به نیروهای فوق العاده درونی انسان دارند، خواب و رویا را جدی شمرده و دنیای ارواح و اشباح را نیز محترم می شمارند و برای خیال و خیال پردازی اهمیت ویژه ای قائلند. نهایت آرزوی سورئالیست ها این است که جنگ و خونریزی در عالم پایان یابد و انسان به آزادی واقعی که آزادی روح و اندیشه اوست برسد. دنیای سورئالیستی پر از اضدادی است که می توانند در کنار هم موجودیت داشته باشند و باهم سازش نمایند. بنا به مختصر بودن این مقاله نظریات خود را همراه با شواهدی تیتروار عنوان می نمایم.
دو شخصیت اصلی، سی سی(پرنسس) و بادو (جنگجو) هر کدام در محیط و شرایطی زندانی شده اند. سی سی در یک مرکز روانی به دنیا آمده و همانجا زندگی و کار می کند. بادو خود رادر مرگ همسرش مقصر می داند و زندانی وجدان (ضمیر ناخودآگاه) است. هر دو با یک حادثه با هم آشنا شده و با تکرار این آشنایی و روابط، سرانجام هر دو به آزادی می رسند، یکی آزادی از محیط و دیگری آزادی از عذاب وجدان. سی سی سرشار از محبت و مهربانی، عواطف و از خود گذشتگی است و بادو یک سرباز خشن. اما این دو ضد نه تنها در کنار هم قرار می گیرند بلکه به وجود یکدیگر نیازمندند. بعد ازآنکه بادو سی سی را از مرگ نجات می دهد سی سی دچار تغییراتی می شود و او دیگر نمی تواند بخوابد و اگر بخوابد بادو را می بیند. در خواب و رویای او آن دو خواهر و برادرند، پدر و مادرند، زن و شوهرند و همین باعث می شود تا به هر نحوی که شده خود را به بادو برساند.
در این فیلم دو شخصیت نیروهای خارق العاده ای را از خود بروز می دهند. هر دو با صحبت و بیان حقایقی اسلحه را از دست نگهبانان بهت زده ی بانک بیرون می کشند. سی سی هنگامی که شبانگاه در باران از خانه ی بادو رانده می شود، تحت تاثیر فیلمی که دیده است - شخصیت آن فیلم شبانگاه برای عشق خود خورشید را از پشت کوهها بیرون می کشد و شب روز می شود - ناگهان بارش را متوقف می کند. بنابراین همانگونه که در بالا اشاره شد بیشتر جنبه های یک داستان سوررئالسیتی را در این فیلم می توان دید. از سوی یگر استفاده از رنگهای متنوع درخشان با کنتراست شدید حکایت از بهره برداری کارگردان از مولفه های امپرسیونیستی نور و رنگ دارد. در سقوط سی سی و بادو از بالای پشت بام تیمارستان به درون استخر، هنگامی که از آن دو در زیر آب نماهایی به تصویر کشیده می شود می توان اوج استفاده از هنر امپرسیونیستی در این فیلم را مشاهده نمود.
*این یاداشت بهمن. ۱۳۸۵، در کلاس سینمای امروز جهان استاد گرامی آقای دکتر باقر قهرمانی در دانشکده پردیس هنرهای زیبا ارائه گردیده است.
زهره نبی زاده – کارشناس ارشد سینما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست