چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا

بازاریابی از طریق ایمیل و فرق آن با اسپم


بازاریابی از طریق ایمیل و فرق آن با اسپم

آیا دوست دارید اولین مشتری تبلیغات شما, یکی از عزیزان شما باشد اگر بازاریاب خوبی هستید, چرا از تولید کننده نمی خواهید تا با توجه به نیازهای جامعه اقدام به تولید کند و سپس شما فروش آن محصول را بعهده بگیرید

ابتدا اجازه دهید به عرض شما برسانم که همیشه در بازاریابی، اولویت اول با موتورهای جستجو است در مقاله قبلی گفتم که کاربران اینترنت چیزهائی را که خود پیدا می‌کنند بیشتر از چیزهائی که دیگران برای او در نظر گرفته‌اند دوست دارند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنم ایبوک یک یا دو هزار و یک را دانلود و مطالعه کنید و سپس به دیگر اقدامات لازم برای شناساندن سایت خود بپردازید.

در این مقاله قصد دارم شما را با بازاریابی از طریق ایمیل آشنا کنم و روشهائی را با شما در میان بگذارم تا با استفاده از این روشها بتوانید سایت خود را هر چه بیشتر شناسانده و سود و فروش خود را بالا و بالاتر ببرید.

هنوز هم سر حرف خودم هستم. از این روشها برای فروختن اجناس بی‌کیفیت و همزمان با آن فروختن اعتبار خودتان استفاده نکنید. با یاد گرفتن این روشها شما قادر خواهید شد هر جنسی را بفروشید، پس چرا جنس بی‌کیفیت؟ پیشنهاد می‌کنم یک بار دیگر مقاله شغل جدید آن‌لاین (یا غیرآن‌لاین) خود را انتخاب کنید را به صورت گذرا مطالعه کنید. چرا باید در اولین قدمهای خود اقدام به فروش محصولات بی‌کیفیت کنید؟ بازاریاب ضعیف تولید کننده خوب بودن، بهتر از بازاریاب حرفه‌ای تولید‌‌‌‌‌‌‌‌کننده ضعیف بودن است.

● تعهد بازاریابی را فراموش نکنید

آیا دوست دارید اولین مشتری تبلیغات شما، یکی از عزیزان شما باشد؟ اگر بازاریاب خوبی هستید، چرا از تولید کننده نمی‌خواهید تا با توجه به نیازهای جامعه اقدام به تولید کند و سپس شما فروش آن محصول را بعهده بگیرید؟ آیا دوست دارید در آخر نوشته خود بنویسد: در کسب اعتبار فروشنده دقت لازم را بکنید، اینجانب هیچ مسئولیتی را بعهده نمی‌گیرم. مگر شما سایت تبلیغاتی هستید؟ شما بازاریاب یا بهتر بگویم فروشنده‌اید و مسئول گفته‌های خود هستید، حتی اگر قانون نیز نتواند شما را مواخذه بکند، وجدانتان خواهد کرد!

عذر کارفرمای خودتان را بخواهید و دنبال شغل شرافت‌مندانه‌تری بروید. هیچوقت در قبال پول وجدانتان را پایمال نکنید! آن چیز که در این جهان به وفور یافت می‌شود شغل است، فقط کافی است به تنبلی، نه! بگویید. به همین سادگی! نگاهی به دور و بر خود بکنید، آیا اگر همه افراد جامعه ما ارزش وجدان را می‌دانستند، سطح زندگی به این اندازه در کشور ما پائین می‌آمد؟ درد مردم ما درد ماست، هیچوقت فقط خودتان را در نظر نگیرید، همه ما قادریم کاری بکنیم که به مردم کشورمان پشت نکنیم اگرچه نتوانیم به آنها کمک کنیم. من عاشق این مردمم شما نیز عاشق آنها باشید. مطمئن باشید این عشق شما بی‌پاسخ نخواهد ماند.

● فرق بازاریابی از طریق ایمیل با اسپم

آیا آدرس‌های ایمیل‌ را از کسی خریده‌اید؟ آیا آنها را از کسی قرض گرفته‌اید؟ آیا آنها را از این سایت یا آن سایت کپی کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از سوالات بالا مثبت است، پس شما در حال ارسال اسپم هستید. دست نگه دارید، این کار از اعتبار شما و تولید کننده شما خواهد کاست. اگر این مقاله را تا آخر بخوانید قادر خواهید بود کارهای بهتری انجام دهید. تجربه ثابت کرده است که دریافت کنندگان اسپم زیاد فرستنده آن را جدی نمی‌گیرند. اسپم ابهت شما و محصولات شما را تا حد یک سائل پائین می‌آورد. تصور کنید یک نفر ساعت ۲ نصف شب به خانه شما زنگ بزند و بگوید ما محصولی نصف قیمت محصولات مشابه تولید کرده‌ایم و از شما می‌خواهیم تا با مراجعه به این آدرس اقدام به خرید بکنید. در قبال این کار او، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ مطمئن باشید ایمیل شما نیز چنین احساسی را در گیرنده به وجود خواهد آورد. در یکی از مقالات قبلی، مثالی از اسپم را که یک سایت تبلیغاتی فرستاده بود ذکر کردم. آن سایت ورشکست شده‌ است. سایت‌های تبلیغاتی کم بازدید هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهند، ولی آن سایت که اسم خوبی هم داشت نتوانست نظر مشتریان را جلب کند! چرا؟ چون مدیران آن اقدام به ارسال اسپم کرده بودند! از شکست آنها اصلا خوشحال نیستم، ولی من تمام تلاش خود را کردم تا آنها را از این سیاست منصرف کنم. خودشان گوش نکردند! این احتمال وجود دارد که دریافت کنندگان اسپم به سایت شما مراجعه کنند، ولی مطمئن باشید هیچوقت شما را جدی نخواهند گرفت.

● آدرس‌های ایمیل را از کجا گیر بیاورم؟

ابتدا اجازه دهید بگویم، هیچوقت فکر به دست آوردن آدرس‌ها از منابع قبلی را نکنید (نخرید، قرض نگیرید یا از دیگر سایت‌ها کپی نکنید) و به خواندن مطالب ادامه دهید در ادامه راه‌های بدست آوردن آدرس‌های ایمیل را خواهید آموخت.

● ایبوک درست کنید

درست کردن یک ایبوک کار چندان سختی نیست. موضوع ایمیلی را که قصد فرستادنش را دارید در نظر بگیرید. در اینترنت بگردید و منابع مفید راجع به موضوع را جمع‌آوری و مطالعه کنید. حتی اگر قدرت نوشتن شما بالا باشد باز هم جمع‌آوری مطالب ضروری است. در بعضی مواقع در بین مطالب جمع‌آوری شده، به ایده‌های بکری برخورد می‌کنیم که کیفیت ایبوک را خیلی بالا می‌برند. سعی کنید حداقل بیست صفحه مطلب را در ایبوک بگنجانید. برای هر ده صفحه چهار روز وقت صرف کنید. از افرادی که در موضوع مورد نظر شما خبره هستند کمک و مشاوره بگیرید. بعد از آماده شدن بیست صفحه مطلب، آن را به دو قسمت ده صفحه‌ای تقسیم کنید و کار قسمت اول را نهائی کرده در سایت خود متنی بنویسید و از بازدیدکنندگان بخواهید برای دانلود ایبوک آدرس ایمیل خود را وارد کرده و لینک دانلود را از داخل جعبه ایمیل خود دنبال کنند. قبل از کلید ارسال، یک چک باکس قرار دهید و جلوی آن بنویسید: مایل به دریافت ایمیل‌های مشابه هستم. آدرس‌های ایمیلی که بدین طریق بدست آورده‌اید مزد زحمت‌های شماست. فرستادن ایمیل به این آدرس‌ها نه تنها از ارزش شما نمی‌کاهد، بلکه بر ارزش شما نیز می‌افزاید. به آن آدرس‌هایی که صاحبان آنها چک باکس را علامت نزده‌اند اصلا ایمیل نفرستید. در داخل ایبوک آدرس سایت و آدرس ایمیل سایت خود را حتما قرار دهید. در آخر قسمت اول ایبوک بنویسید قسمت دوم این ایبوک به زودی آماده شده و بر روی سایت قرار خواهد گرفت بعد از یک هفته به آنهائی چک باکس را علامت زده‌اند، ایمیل ارسال کنید و لینک دانلود قسمت دوم ایبوک را در متن آن قرار دهید. بعد از این، آنها به حسن نیت شما پی‌ برده و همیشه ایمیل‌های ارسالی شما را خواهند خواند. حال آنهائی که سایت ندارند و از طریق وبلاگ قصد انتشار ایبوک را دارند چه کار باید بکنند؟ اولا پیشنهاد می‌کنم، همیشه برای اهداف اقتصادی خود از سایت استفاده کنید. خریدن یک سایت قدرتمند با تمام امکانات حرفه‌ای خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر از خریدن یک مغازه یک متر در یک متری است. وبلاگ بیشتر به درد یادداشت‌نویسی و آموزش می‌خورد تا هدف‌های اقتصادی.

خوانندگان خارجی برای هر کاست خود اقدام به ایجاد سایت جداگانه می‌کنند. بدین طریق آنها آمار دقیقی از خریداران کاست بدست می‌آورند و استفاده نکته‌بینانه‌ای از سایت‌های خود می‌کنند که لازم نمی‌بینم در این مورد بیشتر توضیح دهم. خوب حالا فرض کنیم شما دوست دارید با همه تفاصیل با وبلاگ به کار خود ادامه دهید، می‌توانید به خوانندگان بگوئید تا برای گرفتن لینک دانلود یک ایمیل خالی با موضوع ایبوک به آدرس ایمیل شما بفرستند. قبلا گذاشتن این متن در وبلاگ به قسمت تنظیمات آدرس ایمیل خود بروید و پاسخ‌گوی خودکار را فعال کرده، یک متن تشکر کوتاه نوشته و در پایان متن، اول آدرس وبلاگ، دوم آدرس ایمیل خود و سوم لینک دانلود ایبوک را که در سایت‌های دیگر ذخیره شده است را قرار دهید. آنها بعد از ارسال ایمیل پاسخ اتوماتیک را دریافت کرده و از طریق لینک، قادر به دانلود ایبوک خواهند شد و شما بدین طریق آدرس‌های ایمیل را جمع‌آوری می‌کنید. یکی از عیب‌هائی که این روش دارد این است که ما نمی‌دانیم دریافت کننده ایبوک، دوست دارد در آینده ایمیل‌های مشابه را دریافت کند یا نه. درست است که می‌توان از آنها خواست تا در متن ایمیل رضایت خود را بیان کنند، ولی تجربه ثابت کرده است، آنها بیشتر اقدام به نوشتن متن عدم رضایت می‌کنند.

● جلسات آموزشی رایگان از طریق ایمیل

در یک قسمت از سایت خود بنویسید سری مقالات آموزشی در موضوع (موضوع ایمیلی که در آخر قصد فرستادنش را داریم باید با موضوع مقالات ارتباط داشته باشد). از بازدید کنندگان بخواهید تا برای گرفتن قسمت اول این مقالات در قسمت مربوطه آدرس ایمیل خود را وارد کرده و مقاله را در داخل باکس خود بخوانند. در این مورد لازم نیست حتما از چک باکس استفاده کنید چون آنها می‌دانند شما قسمت دوم، سوم و ... مقاله را به محض آماده شدن برای ایشان خواهید فرستاد. بعد از چهار روز قسمت دوم را برایشان بفرستید و الی آخر. استاندارد برای سری مقالات حداقل پنج جلسه است. هر مقاله شما حداقل باید چهار صفحه پرینت باشد. آدرس‌هائی که به این طریق بدست آورده‌اید، دست مزد زحمت‌های شماست. از آنها استفاده بهینه بکنید.

● قسمتی از سایت‌ را فقط برای اعضاء در نظر بگیرید

یکی دیگر از راه‌های جمع‌آوری آدرس، محدود کردن قسمتی از سایت برای اعضاء سایت است. قبلا به شما گفته بودم که سعی کنید حتما سایت تخصصی داشته باشید. گول بازدید زیاد را نخورید. سایت‌هائی در کشور ما هست که جنبه تخصص را در نظر نگرفته‌اند، درج آگهی در این سایت‌ها چندان سودی را متوجه شما نمی‌کند این سایت‌ها حتی برای صاحبان آنها نیز چندان سودمند نیستند. یک قسمت جوک دارند، یک قسمت اس‌ام‌اس دارند، یک قسمت بازی دارند، یک قسمت درج آگهی دارند، یک قسمت اخبار دارند و ... معلوم نیست بازدیدکنندگان این سایت‌ها چه افرادی هستند. حتی آمار نظر سنجی این سایت‌ها نیز کمکی به بازاریاب ایشان نمی‌کند. یک دانشجو به سایت رتبه عالی و یک بچه به سایت رتبه خیلی ضعیف می‌دهد یا برعکس. آیا چنین آماری به درد می‌خورد؟ اگر قصد فروش کتاب جوک و اس‌ام‌اس دارید یک سایت تخصصی جوک و اس‌ام‌اس راه‌اندازی کنید. اگر قصد فروش بازی دارید، یک سایت بازی راه‌اندازی کنید، اگر قصد فروش محصولات زنانه دارید، یک سایت لوازم آرایشی با چندین مقاله در این مورد راه‌اندازی کنید و الی آخر. اجازه دهید این سایت‌ها را سایت‌های درهم برهم بنامیم و متضاد آنها را سایت‌های تخصصی. اگر به ده هزار عضو یک سایت درهم برهم ایمیل فروش ارسال کنیم، کمتر از صد نفر اقدام به سفارش خواهند کرد، حتی بعضی از دریافت کنندگان ایمیل ممکن است ایمیل شما را بعنوان اسپم علامت گذاری کرده و حذف کنند. ولی اگر به پانصد عضو یک سایت تخصصی ایمیل فروش ارسال کنیم، بالاتر از دویست و پنجاه نفر اقدام به سفارش خواهند کرد و بالای هشتاد درصد آنها حتما ایمیل شما را خواهند خواند. مدیر سایت درهم برهم قادر نیست بهترین قسمت سایت را به قصد محدود کردن حدس بزند در صورتی که یک کارمند ساده قادر به حدس زدن قسمت مهم سایت تخصصی برای اعمال محدودیت است. اگر در سایت درهم برهم قسمتی را فقط برای اعضاء در نظر بگیریم، بازدید کننده‌ها اصلا بی‌خیال قسمت محدود می‌شوند، ولی بازدید کنندگان سایت تخصصی حتما برای استفاده از این قسمت اقدام به ثبت نام خواهند کرد. خوب حالا که متقاعد شدیم با اعمال محدود بر قسمتی از سایت تخصصی، ما قادریم به گرفتن آدرس‌های ایمیل با ارزشی هستیم، چگونه باید این قسمت را انتخاب کنیم. هیچ وقت قسمت علمی سایت را محدود نکنید مگر اینکه هدف سایت، فروش مقالات علمی باشد. قسمتی از بازدیدکنندگان سایت‌های تخصصی دانشجویان هستند، اگر ما مقالات علمی سایت خود را محدود کنیم دانشجویان در سایت ثبت نام خواهند کرد، نتیجه این می‌شود که ما تولیدات خود را به دانشجویانی که حتی فکر خرید ندارند معرفی کنیم! ایمیل‌های ارسالی ما هیچکدام به فروش ختم نخواهد شد. تجربه ثابت کرده است محدود کردن قسمت چند رسانه‌ای سایت تخصصی، بهترین قسمت برای محدود کردن است. آدرس ایمیل‌هایی که بدین طریق بدست می‌آوریم آدرس‌های با ارزشی هستند و ارسال ایمیل به این آدرس‌ها اکثرا به فروش ختم می‌شوند. اگر سایت شما چنین قسمتی ندارد، کمی در این مورد فکر کنید و از خود بپرسید: آیا می‌توانم در سایت قسمتی بنام ویدئو در مورد تخصص سایتم بگنجانم؟ زود جواب ندهید بیشتر فکر کنید. اگر جواب منفی بود با ریزبینی خاص یک بازاریاب، سایت خود را ارزیابی کنید و آن قسمتی را که بیشتر مورد توجه بازدید کنندگان و خریداران بالقوه سایت است، پیدا کرده و محدود کنید.

● خبرنامه انتشار دهید

یکی دیگر از روشهای بدست آوردن آدرس‌های ایمیل و حفظ ارتباط با صاحبان آن آدرس‌ها منتشر کردن خبرنامه است. آقای محمود بشاش در سایت خود این موضوع را به تفصیل شرح داده است. از قسمت لینک‌های وبلاگ آن مقاله را در سایت ایشان مطالعه کرده و برگردید.

خوب، حالا آدرس‌های ایمیل را به صورت قانونی بدست آورد‌ه‌اید و آماده‌اید تا شروع به کار کنید. در ابتدا اجازه دهید یادآوری کنم که بزرگترین سرمایه یک بازاریاب زمان است. هیچوقت عجله نکنید. با حوصله مطلب جمع‌آوری کنید. با حوصله منتظر گذشت روزهای انتظار باشید و سپس اقدام به ارسال قسمت‌های بعدی مقالات یا ایبوک کنید. در یک پروژه که به صورت تیمی برای یک شرکت کار می‌کردیم، آنها برای فرستادن ایمیل هدف، پنج ماه ما را استخدام کردند و در این پنج ماه، خدمات کاملا رایگان به مشتریان می‌دادند تا به آنها ثابت کنند قابل اعتماد هستند. بعد از ارسال ایمیل هدف، صاحبان ایمیل نیز این محبت آنها را جبران کردند. بالای هفتاد درصد دریافت کنندگان ایمیل اقدام به خرید کردند و پاسخ محبت‌های صاحبان شرکت را دادند.

بهتر است برای جلب نظر صاحبان آدرس‌های ایمیل زمانی در حدود دو تا سه ماه در نظر بگیرید. در این مدت زمان، هر چقدر که در توان دارید خدمات رایگان (مرتبط با تخصص سایت) به ایشان ارائه کنید.

رحیم نظری