دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
فنا و نیروانه

یكی از روشهای مهم برای شناخت ادیان و تأثیر و تأثر بین آنها مقایسه مفاهیم مطرح در آنها است كه به مطالعات تطبیقی معروف است. نوشتار حاضر در این سیاق به تحلیل دو مفهوم فنا و نیروانه كه یكی در عرفان اسلامی و دیگری در آیین بودا غایت سلوك سالكان و رهروان است، میپردازد.
در این ارتباط در ابتدا مفهوم فنا و نیروانه هر یك جداگانه بررسی میشود و در نهایت موارد مشابهت و اختلاف آنها مطرح میگردد.
● پدیدارشناسی فنا
فنا در لغت به معنای عدم و نیستی است و معنای آن آنچنان واضح است كه اهل لغت برای توضیح آن یا به ذكر مترادفش یعنی "عدم" اكتفا كرده یا آن را با ضدش، یعنی بقا معرفی كردهاند.(۱) هر چند ممكن است این دو معنای فنا به ظاهر متفاوت به نظر آیند، زیرا بقا در مقابل تغییر و تحول مطرح میشود و عدم به معنای نیستی محض است، لیكن هردو یك امر را قصد كردهاند، زیرا بقا گاهی به معنای ثَبات است كه در این صورت ضد آن تحول است و گاهی به معنای استمرار وجود خاص، ثابت باشد یا متغیر، كه در این صورت ضد آن عدم و نابودی است. و به نظر میرسد كه در اینجا معنای دوم اراده شده است. از این جهت در كتابهای لغت كه به ریشه كلمات پرداختهاند، اصل معنای فنا را انقطاع دانستهاند.(۲) از اینجا روشن میشود كه فنا هر چند نیستی و نابودی است، میان آن و عدم، عموم و خصوص مطلق برقرار است، زیرا موارد عدم ازلی را شامل نمیشود و تنها موارد عدم بعد از وجود را در برمیگیرد. از اینرو تعریف فنا به عدم، از باب تعریف خاص به عام است و شاید از این جهت بعضی از لُغویان از این تعریف عدول كرده و آن را با ضدش، یعنی بقا تعریف كردهاند كه این هم همانطور كه ملاحظه كردیم مشكل خاص خودش را دارد. به نظر میرسد بهترین معنای فنا همان انقطاع است كه در زبان فارسی كلمه «نابودی» همان را میرساند، زیرا «نابودی» در مورد چیزی معنا میدهد كه قبلاً موجود بوده است.
● حقیقت فنا
هر چند كه فنا از لحاظ لغوی، كه برگرفته از دیدگاه عرفی است، به معنای نابودی و انقطاع وجود است، به نظر میرسد حقیقت آن امری پیچیده باشد، زیرا متكلّمان بر سر اینكه فنا چیست، اختلاف عجیبی دارند، تا جایی كه عدهای از آنها فنا را موجودی از موجودات گرفتهاند كه با خلق شدنِ آن جواهر از بین میروند. این بحث در زمینه داستان زنده شدن پرندگان در سؤال حضرت ابراهیم(ع) از چگونگی زنده شدن مردگان مطرح شده و تأكید بر این است كه فنا چیزی جز تفرق اجزای مادی و جمع شدن دوباره آنها نیست.(۳) در مورد سایر پدیدههای مادی نیز میتوان به آیات دیگری از قرآن كریم استشهاد كرد كه اصولاً نابودی عالم چیزی جز تبدیل شدن آن به چیز دیگری نیست. آسمان در ابتدا دود بوده است(۴) و دوباره همانند نوشتهای به هم پیچیده میشود و به آفرینش نخستینِ خویش بازمیگردد.(۵) اینها وآیات دیگر نشان میدهدكه قرآن كریم نیز فنای عالم را صرفا تغییر و تبدیل آن میداند. در ادیان دیگر مخصوصا ادیان شرق نیز كه صحبت از كمال و انحطاط كل عالم است، حركتی دَوَرانی تصویرمیشودكه عالم بعد ازرسیدن بهمرحلهای خاص دوباره تجدید میشود. فلسفه مشائی و حكمت متعالیه نیز بنابه نظریه قِدَم عالم و فیضِ وجود و در قالب نظریات خلع و لبس و حركت جوهری به تغییر و تبدل عالم اشاره دارند، نه نابودی آن. در علم فیزیك نیز یك نظریه پذیرفته شدهای وجود دارد كه ماده نه از بین میرود و نه به وجود میآید، بلكه از شكلی به شكل دیگر تبدیل میشود.
تمام آنچه گفته شد این احتمال را جدی میسازد كه اصولاً حقیقت فنا چیزی جز تغییر و تبدیل نیست و آنچه عرفا نابودی انگاشته میشود، در حقیقت، تغییر شكل است و چون تغییر شكل چیزی را به چیز دیگر تبدیل میكند، به صورتی كه آثار مورد نظر قبلی بر آن مترتب نیست، به آن نابودی اطلاق میگردد و این كاربرد نیز امری معقول به نظر میرسد، زیرا حداقل چیزی كه در این میان از بین رفته، شخص است كه برای خود هویتی مستقل دارد. البته در بعضی موارد ماهیت نیز تغییر میكند، مثل استخوانی كه به نمك تبدیل میشود. پس آنچه همواره باقی است، وجود است كه تحلیل چگونگی بقای آن از موضوع این نوشته خارج است.
آنچه در اینجا اهمیت دارد بررسی این امر است كه مراد از فنا چیست؟ آیا سالكی كه به فنا میرسد به طور كلی نابود میگردد؟ یا اینكه تغییر و تحولی در یكی از ابعاد وجودیاش رخ میدهد؟ این تغییر چگونه و تا چه حدی است؟ این احتمال نیز در اینجا مطرح میگردد كه فنا از سنخ رفتن در حجاب باشد؛ حال یا به این اعتبار كه سالك در فنا از دیدگان پنهان میشود یا به این جهت كه عالم و حتی خود سالك در هنگام فنا از او مخفی میشود. برای بررسی اینكه حقیقت فنا از كدام سنخ است، در ابتدا به بحث مراتب فنا از دیدگاه بعضی از عارفان اسلامی میپردازیم تا با دیدگاهی روشن در این زمینه، به گونهشناسی فنا در عرفان اسلامی دست یابیم.
● مراتب فنا
عزالدین كاشانی وقتی به مراتب فنا نزد عارفان میپردازد، از فنای از شهوت، فنای از رغبت، و فنای متحقق به حق سخن میگوید. فنای از شهوت زوال أمّاره بودن نفس و اتصاف آن به لوّامه است. در این حالت هنوز اخلاق حسنه در قلب مستحكم نشده و در نتیجه هنوز اضطراب بر قلب حاكم است. در مرتبه نخست، امیال زائل شده، قلب به استقامت و مطمئن بودن متصف میگردد. در مرتبه فنای متحقق به حق، سالك خود و خلق را نمیبیند. همین خود دارای مراتبی است: در اولین مرتبه، سالك فعل خود را ندیده، آن را مستند به خدا مییابد؛ در مرتبه دوم، ذات خود را نمیبیند؛ در مرتبه سوم حتی فنای ذات خودش را نیز نمیبیند. كاشانی از آن تعبیر به فنای از فنا میكند و آخرین مرتبه، فنای وجود در وجود یا شهود در شهود است.(۶)
لاهیجی در گلشن راز فنا را دارای سه مرتبه فنای افعالی، فنای صفاتی و فنای ذاتی یعنی محو، طمس و محق میداند،(۷) كه سالك بعد از گذر از مرحله تبدیل اعمال و اخلاق سیئه به حسنه به آنها نائل میشود.(۸) در فنای افعالی، سالك همه افعال را در افعال حق فانی میبیند، زیرا خداوند به تجلیِ افعالی بر او متجلی شده است. در مرتبه دوم حق به تجلیِ صفاتی بر سالك متجلی میشود و او صفات تمام اشیاء را در صفات حق فانی میبیند و به غیر از خداوند هیچ شخصی را دارای صفت نمیبیند و خود و تمام اشیاء را مظهر و مجلای صفات الهی میشناسد و صفات او را در خود ظاهر میبیند. در مرتبه سوم، حق به تجلیِ ذاتی بر سالك متجلی میشود و او جمیع ذوات اشیاء را در پرتو نور تجلی ذات احدیت، فانی مییابد و تعینات عدمیِ وجود به فنا و توحید ذاتی مرتفع میشود و وجود اشیاء را وجود حق میداند و در دیده حق بینِ عارف «كل شیء هالك الا وجهه» جلوهگری نموده، بهجز وجود واجب، موجود دیگری نبیند و خیال غیریت نزد وی محال گردد.(۹)
خواجه عبدالله انصاری برای فنا سه مرتبه مطرح كرده است: فنای علمی، جحدی و فنای حقی. عبدالرزاق كاشانی در شرح این سخن، مرتبه اوّل را فنای علم عبد در علم خداوند میداند، زیرا علم به خداوند با عقل كه طریق ادراك آن، تصورات ذهنی است حاصل نمیشود، پس هر كس به مرتبهای برسد كه به صورت شهودی، یعنی با علم حضوری به خداوند علم پیدا كند، در حقیقت از علم خویش فانی گشته است و به علم خداوند متصف گردیده است، زیرا علم حضوری به حق در این حالت مثل علم حضوری انسان به ذات خویش میباشد. مرتبه دوّم این است كه این علم حضوری نیز ساقط شده، به معاینه تبدیل میگردد و از این رو سالك به مقصود خویش واصل، و طلبْ متوقف میگردد و حتی در آخرین مراحلِ این مرتبه با فانیشدن وجود سالك در وجود حق و وصول به حضرت جمع، شهود معاینه نیز از بین میرود و تثلیثی كه در معاینه وجود دارد، یعنی معایِن، معایَن و عیان رخت برمیبندد. آخرین مرتبه، فنای از فنا است كه سالك درمییابد كه اصلاً فنایی رخ نداده و تنها توهم سالك رخت بربسته است، زیرا فانی از ازل فانی بوده و باقی نیز همواره بوده و است و این مرتبه حقِ فنا است، زیرا خود فنا نیز ازبین میرود و چیزی جز حق متعال باقی نمیماند.(۱۰)
نویسنده: محمد علی رستمیان
كتاب نامه
۱. آملی، سیدحیدر، جامع الاسرار و منبع الانوار، شركت انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن ایرانشناسی فرانسه، تهران، ۱۳۶۸.
۲. ابنعربی، الفتوحات المكیهٔ (۴ جلدی)، دار صادر، بیروت.
۳. ابنمنظور، لسان العرب، دارالفكر للطباعهٔ والنشر، لبنان، ۱۴۱۰ه.ق.
۴. الحكیم، سعاد، المعجم الصوفی، دار الندوهٔ للطباعهٔ والنشر، بیروت، ۱۹۸۱.
۵. الزبیدی، تاج العروس، منشورات دار مكتبهٔ الحیاهٔ، لبنان.
۶. پاشایی، ع. بودا، تهران، انتشارات فیروزه، تهران، ۱۳۷۴.
۷. پاشایی، ع. بینش مقام حقیقت در آیین بودا و عرفان اسلامی، مجله هفتآسمان، سال دوم، شماره هشتم، ۱۳۷۹.
۸. پاشایی، ع. هینهیانه، مؤسسه نگاه معاصر، تهران، ۱۳۸۰.
۹. راس، نانسی ویلسون، بودیسم راهی برای زندگی و اندیشه، ترجمه منوچهر شادان، انتشارات بهجت، تهران، ۱۳۷۴.
۱۰. سوزكی، د.ت. راه بودا، ترجمه ع. پاشایی، نشر نگاه معاصر، تهران، ۱۳۸۰.
۱۱. شومان، هانس ولفگانگ، آیین بودا، ترجمه ع. پاشایی، انتشارات فیروزه، تهران، ۱۳۷۵.
۱۲. صدرالمتألهین، الحكمهٔ المتعالیهٔ فی الاسفار العقلیهٔ، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ۱۹۸۱.
۱۳. كاشانی، عبدالرزاق، لطائف الاعلام فی اشارات اهل الالهام، دارالكتب المصریهٔ، القاهرهٔ، ۱۹۹۶.
۱۴. كاشانی، عزالدین محمود، مصباح الهدایهٔ و مفتاح الكفایهٔ، موسسه نشر هما، تهران، ۱۳۶۷.
۱۵. علامه حلی، كشف المراد، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، ۱۴۱۷ه.ق.
۱۶. فناری، محمد بن حمزه، مصباح الانس، انتشارات مولی، تهران، ۱۳۷۴.
۱۷. قشیری، الرسالهٔ القشیریهٔ، انتشارات بیدار، قم، ۱۳۷۴.
۱۸. قیصری، شرح فصوص الحكم، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۷۵.
۱۹. لاهیجی، شمسالدین، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، انتشارات زوار، تهران، ۱۳۷۱.
۲۰. مارالدو، جان سی. فلسفه بودایی در ژاپن، ترجمه محمدعلی رستمیان، فصلنامه هفتآسمان، سال پنجم، شماره بیستم، ۱۳۸۲.
۲۱. محمد داود، عبدالباری، الفناء عند صوفیهٔ المسلمین والعقائد الاخری، الدار المصریهٔ اللبنانیهٔ، ۱۴۱۷ه.ق.
۲۲. منازل السائرین (همراه با شرح عبدالرزاق كاشانی)، انتشارات بیدار، قم، ۱۳۷۲.
۲۳. Meriam-Webster۰۳۹;s Encyclopedia of World Religion, ed. Wendy Doniyer, USA, ۱۹۹۹.
۲۴. Encyclopedia of Religion and Religions, ed. Royston Pike, Meridian Books, New York, ۱۹۵۸.
۲۵. The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliode, MC Millan Publishing Company, New York, ۱۹۸۷.
۲۶. The Rider Encyclopedia of Eastern Philosophy and Religion, London, ۱۹۸۹.
۲۷. Buddhist Spirituality, ed. Takeuchi Yoshinori, Motilal Banarsidas Publisher, London, ۱۹۹۴.
۲۸. Nalinaksha Putt, Buddhist Sects in India, Motilal Banarsidas Publisher, Delhi, ۱۹۹۸.
۲۹. Theodore Steherbatsky, The Conception of Buddhist NirvaIna, Motilal Banarsidas Publisher Private Limited, Delhi, ۱۹۹۰.
۳۰. D. T. Suzuki, Outlines of Mahayana Buddhism, Munshiram Manahorlal Publisher, PVT, Ltd, India, ۲۰۰۰.
۳۱. The Sacred Books of the East, Ed. F. Max Mijller, Motilal Banaksidas Publisher, Delhi, ۱۹۹۸.
۱. ر.ك: تاج العروس و لسان العرب، ذیل واژه فنا.
۲. معجم مقاییس اللغه، ذیل واژه فنا.
۳. كشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۱۴۳.
۴. فصلت / ۱۱
۵. انبیاء / ۱۰۴
۶. لطائف الاعلام فی اشارات اهل الالهام، ص۲۱۸.
۷. شمسالدین محمد لاهیجی، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، ص۲۲۷.
۸. همان، ص۲۲۲.
۹. همان، ص۲۲۷.
۱۰. منازل السائرین، همراه با شرح عبدالرزاق كاشانی، ص۵۷۴.
۱۱. الرسالهٔ القشیریهٔ، ص۱۳۹ـ۱۴۱.
۱۲. جامع الاسرار و منبع الانوار، ص۸۲.
۱۳. الفتوحات المكیهٔ، ص۵۱۳.
۱۴. همان، ص۵۱۵.
۱۵. رك: عبدالباری محمد داود، الفناء عند صوفیهٔ المسلمین و العقائد الاخری، ص۱۹۲.
۱۶. الفتوحات المكیهٔ، ج۲، ص۵۱۵.
۱۷. شرح قیصری بر فصوص الحكم، ص۷۹۵.
۱۸. همان.
۱۹. بحث اول مربوط به مقام سرّ است كه اهل سر را به اخفیا تفسیر میكنند كه اسم و رسمی ندارند و خلق از آنها غافلند، البته از اسم و رسمداران مثل آیهٔالله قاضی نیز احوالی نقل شده است كه در زمانهای خاص مخفی میشدند و هیچكس آنها را نمیدید. بحث دوّم در مقام غیبت و حضور، سكر، صحو و جاهای دیگر مطرح میشود، رك: منازل السائرین والرسالهٔ القشیریهٔ، ص۱۴۱.
۲۰. رك: شرح منازل السائرین، ص۴۷۱ (باب السرّ) و ص۵۰۰ (باب الندبه) و ابواب دیگر مثل باب الصحو.
۲۱. الفتوحات المكیهٔ، ج۲، ص۵۱۳.
۲۲. الرسالهٔ القشیریهٔ، ص۱۳۹.
۲۳. رك: قاسم كاكایی، وحدت وجود به روایت ابنعربی و مایستر اكهارت، ص۱۴۴ به بعد.
۲۴. همان.
۲۵. الفتوحات المكیهٔ، ج۳، ص۶۸.
۲۶. رك: نجم رازی، مرصاد العباد، ص۴۷.
۲۷. شرح قیصری بر فصوص الحكم، ص۱۴۷.
۲۸. همان، ص۵۰۸.
۲۹. همان، ص۱۴۷.
۳۰. همان، ص۵۰۸.
۳۱. NirvaIna
۳۲. NibbaIna
۳۳. Nirvana in Merriam - Webster۰۳۹;s Encyclopedia of World Religion.
۳۴. ع. پاشایی، بودا، تهران، ص۵۷۰.
۳۵. Enc. of Religion and Religions, P.۲۷۷.
۳۶. nihilism
۳۷. Thomas, P. Kosulis, Enc. of Religion, edi. Mircea Eliade, V.۱۰, P.۴۵۳.
۳۸. cessation (nirodho)
۳۹. absence of craving (trsnaIksaya)
۴۰. the unconditional (asamskrta)
۴۱. detachment
۴۲. the absence of delution
۴۳. Nikaya
۴۴. happiness (sukha)
۴۵. peace
۴۶. bliss
۴۷. the farther shore
۴۸. Ibid, P.۴۴۸.
۴۹. هانس ولفگانگ شومان، آیین بودا؛ طرح تعلیمات و مكتبهای بودایی، ص۸۵.
۵۰. Dhammapada, A Colection of Verses, Tr. by F. Man Mijller, V.۱۰, Ch.x.v.۱۳۴.
۵۱. Ibid, Ch.ix, v.۱۲۶.
۵۲. Ibid, Ch.xvi, v.۲۱۸.
۵۳. Ibid, Ch.xvii, v.۲۲۵ (unchangable Place).
۵۴. Ibid, Ch.ii, v.۲۱ (immortality).
۵۵. Ibid, Ch.xxv, v.۳۶۸ (quiet place).
۵۶. Ibid, Ch.ii, v.۲۳ (highest happiness).
۵۷. Ibid, Ch.xx, v.۲۸۹.
۵۸. Ibid, Ch.x, v.۱۳۵.
۵۹. Ibid, Ch, xxv, v.۳۷۴.
۶۰. Ibid, P.۷۶ (seclusion).
۶۱. Ibid, P.۱۷۰ (extinction).
۶۲. Ibid, P.۷۷ (destruction of attachment).
۶۳. Ibid, P.۱۹۱ (freedom from upadhi).
۶۴. Ibid, P.۱۴۲.
۶۵. Ibid, P.۴, P.۳۴ (destruction of desire).
۶۶. Ibid, P.۳۴.
۶۷. Ibid, P.۱۲۵ (exceelingly pure).
۶۸. Ibid, P.۱۹۲ (impersiable).
۶۹. Ibid, P.۱۵۰ (security).
۷۰. Ibid, P.۲۴ (trangil state).
۷۱. Ibid, P.۳۲.
۷۲. Ibid, P.۱۴۲.
۷۳. Ibid, P.۱۴۸.
۷۴. liberation
۷۵. illumination
۷۶. Nirvana in The Rider Encyclopedia of Eostern Philosophy and Religion.
۷۷. تیرواده (Thera - VadIa) یعنی پیروان تعلیم پیروان، و مهاسنگیكهها (Maha - sanghica)یعنی انجمن بزرگ.
۷۸. Bodhisahva
۷۹. همان، ص۹۰.
۸۰. بودیسم؛ راهی برای زندگی و اندیشه، نانسی ویلسون راس، ترجمه منوچهر شادان، ص۷۱.
۸۱. همان، ص۷۷.
۸۲. آیین بودا، هانس ولفگانگ شومان، ص۱۲۶.
۸۳. skhanda - kkhandha
۸۴. ruIpa - k.
۸۵. vedanaI - k.
۸۶. sanInIa - k.
۸۷. sahkhaIraI - k.
۸۸. vinInIaIna - k.
۸۹. naIma
۹۰. پیشین، ص۴۲.
۹۱. karma ( : پالیkamma)
۹۲. هینهیانه، ص۳۱۶.
۹۳. آیین بودا، ص۴۲.
۹۴. رك: ع. پاشایی، بینش مقام حقیقت در آیین بودا و عرفان اسلامی، ارائه شده در مجله هفتآسمان، سال دوم، شماره هشتم، ۱۳۷۹.
۹۵. هینهیانه، ص۳۲۴.
۹۶. همان، ص۳۲۵.
۹۷. yathaIbhuItam
۹۸. jnIyaIna
۹۹. diyaIna
۱۰۰. رك: هفت آسمان، پیشین.
۱۰۱. Buddhis Sects in India, Nalinaksha Putt, Motilal Banarsidas, Delhi, ۱۹۹۸, P.۱۷۶.
۱۰۲. AIkaIsha
۱۰۳. dhaItu
۱۰۴. The Rider Enc. ibid, P.۶.
۱۰۵. هینهیانه، ص۳۲۰.
۱۰۶. همان، ص۳۱۹.
۱۰۷. MaIdhyamika
۱۰۸. klesa (آلودگیها، موانع)
۱۰۹. skandhas (پنج بخش دلبستگی، گروهی از عناصر كه شخصیت انسان را میسازند)
۱۱۰. Theodore stcherbatsky, The Conception of Buddhist NirvaIna.
۱۱۱. The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliode, P.۴۴۹.
۱۱۲. رك: هفتآسمان، پیشین.
۱۱۳. Siddhatta Gotama
۱۱۴. trikaIya
۱۱۵. NirmaInakaya
۱۱۶. د. ت. سوزكی، راه بودا، ترجمه ع. پاشایی، ص۷۸.
۱۱۷. آیین بودا، ص۱۱۵.
۱۱۸. همان و راه بودا، ص۸۰.
۱۱۹. راه بودا، ص۸۰.
۱۲۰. همان، ص۷۵.
۱۲۱. همان.
۱۲۲. آیین بودا، هانس ولفگانگ شومان، ص۱۱۵.
۱۲۳. D. T. Suzuki, Outlines of MahayaIna Buddhism, P.۲۲۳.
۱۲۴. راه بودا، ص۷۷.
۱۲۵. آیین بودا، ص۱۱۵.
۱۲۶. Buddhist Spirituality, ed. Takeuchi Yoshinori, P.۴۴; Outlines of MahayaIna Buddhism, P.۳۵۳.
۱۲۷. راه بودا، ص۶۰.
۱۲۸. همان.
۱۲۹. The Conception of Buddhist NirvaIna, P.۴۵.
۱۳۰. Outlines of Mahayana Buddhist, P.۳۴۶.
۱۳۱. Ibid, P.۳۵۵.
۱۳۲. The Conception of NirvaIna, P.۹۸.
۱۳۳. shuInyataI in The Rider Encyclopedia of Eastern, P.۳۳۰.
۱۳۴. empliness (shuInyataI)
۱۳۵. Ibid.
۱۳۶. راه بودا، ص۶۵.
۱۳۷. هینهیانه، ص۳۲۴.
۱۳۸. هینهیانه، ص۳۳۰.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست