شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

حدیث سلسله الذهب


حدیث سلسله الذهب

این حدیث را به این جهت ذهب (طلا) نامیده اند، زیرا سلسله راویان آن، همه از معصومین(ع) می باشند تا این که به خدا می رسد، یعنی این حدیث، یک حدیث قدسی است و گوینده اش خود خدا می باشد. اباصلت …

این حدیث را به این جهت ذهب (طلا) نامیده اند، زیرا سلسله راویان آن، همه از معصومین(ع) می باشند تا این که به خدا می رسد، یعنی این حدیث، یک حدیث قدسی است و گوینده اش خود خدا می باشد. اباصلت هروی نقل می کند که به هنگام صدور این حدیث از دولب مبارک امام رضا(ع) من در آنجا حضور داشتم. نیشابور در آن زمان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام محسوب می شد. هنگامی که امام رضا(ع) به نیشابور وارد شد، داخل کجاوه ای که بر روی قاطری سیاه و خاکستری قرار داشت نشسته بود و علما و دانشمندان نیشابور به همراه سایر اقشار مردم به استقبالش آمده بودند.

در این هنگام علما به افسار قاطر آن حضرت چسبیدند و التماس کردند که: «یا ابن رسول الله! تو را به حق پدران پاکت قسم می دهیم که حدیثی از قول آن بزرگواران برای ما بازگو فرما! دراین شرایط امام رضا(ع) سرمبارک خود را از کجاوه بیرون آوردند و با صدای بلند فرمودند: «حدیث فرمود مرا پدرم موسی بن جعفر! از پدرش جعفربن محمدبن علی، از پدرش محمدبن علی، از پدرش علی بن الحسین، از پدرش امام حسین(ع) سرور جوانان اهل بهشت، از امیرالمؤمنین که درود خدا بر آنان باد، از رسول الله که درود خدا بر آن حضرت و خاندانش باد که آن سرور فرمود: «انی اناالله لااله الا انا وحدی، عبادی فاعبدونی ولیعلم من لقیتنی منکم بشهاده ان لااله الاالله، مخلصا بها انه قد دخل حصنی، و من دخل حصنی امن من عذابی.

من آن خدایی هستم که جز من معبودی نیست، ای بندگان من! مرا بپرستید، و همگان بدانند که هرکس مرا در حالی ملاقات نماید که به کلمه «لااله الا الله» از روی اخلاص گواهی دهد، به دژ استوار من داخل شده است و هرکس که به دژ من وارد شود از عذاب من ایمن خواهدبود!

این شرط اخلاص برای مردم مبهم بود. از این رو پرسیدند: «اخلاص شهادت برای خدا چیست؟! و آن حضرت پاسخ فرمود: طاعه الله و رسول الله و ولایه اهل بیته. اطاعت از خدا و رسولش، و ولایت اهل بیت رسولش!(۱)

۱. امالی شیخ صدوق، ص۴۲