چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
بررسی تطبیقی سه شاهكار عاشورایی
واقعه عاشورا، حقیقتی تاریخی است که شباهت غریبی با اساطیر دارد. اسطوره نه به معنای خرافه، بلكه داستانی شكوهمند و رمزناك است كه پیش و بیش از آن كه بیانگر واقعیات و «هست»ها باشد، تبیین نمادین «باید»هاست.
بی هیچ مقدمهای، این پرسش جدی را در عرصه عاشورا پژوهی میتوان مطرح كرد كه آیا حداقل حماسهای همسنگ و برابر با سوك سیاوش در شاهنامه فردوسی، برای سیدالشهداء و حماسه خونین و عظیم وی در فرهنگ شیعه سروده شده است؟ پاسخ، ما هرچه باشد، بیانگر كوتاهی ما درباب آفرینش ادبی عاشورایی است .
گفتمان مسلط عاشورا، مع الاسف، گفتمانی تراژیك است كه آن هم با نگاه اسطورهای و نوعی گرایش متافیزیكی اغراقآمیز و غلوگونه آمیخته شده و بیش از این كه نسبتی با واقعه حماسی/ عرفانی عاشورا داشته باشد، انعكاسِ اجتماعیِ سوگواری های شخصی و دردهای فردی/ جمعی و بازخوانی آلام تاریخی و خشونتها و ستمهایی است كه بر خود ما رفته است و عاشورا، ملجأ و پناهگاهی تا در سایه اندوهبار آن بر سرنوشت خویش گریه ساز كنیم. یا در بهترین شرایط هدف ما این است كه با گریستن، برائت وجدان و سبكباری روحانی پیدا كنیم. بدون این كه تأمل و تفكری عمیق در بنیادها، ذات و آثار این واقعه داشته باشیم.
اكتفا و اقتصار ورزیدن به بُعد كلامی واقعه و غفلت از ابعاد عرفانی و وجود شناختی عاشورا نیز از دیگر نقایص و كاستیهای فرهنگ موجود عاشورایی است. نگاه و رویكرد پسیكولوژیك و نفسانی به واقعه عاشورا كه نتیجه قهری آن ایجاد نوعی امنیت روانی و جنبه عاطفی دارد، اگر مسبوق و مصبوغ به مبانی معرفتی و وجودی نباشد با كوچكترین شبههای، دچار تزلزل شده و فرو میریزد.
با بررسی كلی ادبیات عاشورا (شعر عاشورایی)، به ویژه بررسی اشعاری كه طی دو دهه اخیر سروده شده است برخی كاستیها مشاهده میشود. بیتردید، اشاره به این نكات و نقاط منفی، صرفاً با انگیزه گوشزد و هشدار به شاعران متعهد جهت اصلاح بینش و نگرش خود به عاشورا صورت میگیرد، نه تخطئه یا - خدای ناكرده - تضعیف ادبیات عاشورا. هنر اگر در قالب ادبی متناسب با آن ریخته نشود و ظرف مناسب خود را نیابد فاقد تأثیر خواهد بود.
نگارنده با بررسی و مطالعه صدها شعر مربوط به عاشورا برخی علل «در حاشیه ماندن ادبیات عاشورا» را به شرح ذیل یادآوری مینماید:
الف) تكرار مكرّرات و زیادهگویی بدون نوآوری.
ب) شعاری بودن اشعار، كلیگویی و بیتوجهی به صبغه ادبی در آفرینش آثار عاشورایی.
ج) رجوع به وقایع غیرمستند و تحریف شده و خلاء مقبولیت تاریخی.
د) بهره جستن از بیان غیرعینی و مفهومی و به كارگیری تركیبات كلیشهای و فقدان آرایههای تصویری و حسّی.
ه) غفلتورزی از ابعاد عرفانی، حماسی و به طور كلی ارزشی عاشورا و انحصار آن در بُعد سوگواری و عاطفی
و) بیتوجهی به تأثیر اعجازگونه القاء غیرمستقیم مضامین عاشورا و روی آوردن به القاء بیواسطه پیامهای عاشورا.
ز) عدم شناخت وافی نسبت به شخصیت قهرمانان كربلا و پایگاه حقیقی آنان.
ح) و از همه مهمتر، عدم تأمل عمیق فكری و فلسفی در حادثه
عاشورا و رویارویی آگاهانه و آزادانه حسین بن علی و یارانش با پدیده مرگ، و عدم استخراج اصول و مبانی وجودشناختی (اگزیستانسیالیستی)، معرفتشناختی و انسانشناختی این حادثه بزرگ و مقدس.
در انتخاب آثار گزیده و مطرح عاشورایی، توجه به موارد مزبور و لزوم حضور آنها در شعر امری لازم و بایسته بوده، خلاء وجودی یكایك آنها به نقص و كاستی آن اثر منجر خواهد شد. چرا كه بر كالبد استوار و لایزال عاشورا، خلعت و جامهای فاخر و چشمنواز، زیبنده است و عاشورا از آثاری كه سنخیت و تناسبی با آن ندارند مستغنی بوده و خواهد بود.
در این مقال و مجال اندك در پی پاسخ این پرسش نیستیم كه چرا از دورهٔ صفوی تا به حال، شعر عاشورایی ما بر مدار تركیببند محتشم كاشانی چرخیده است و شاعران، همه، آثاری آفریده اندكه هم در صورت و هم در معنی شباهت وهمسانی غریبی با آن دارد؟تنها میتوان اشاره گون از كنار بحث عبور كرد كه ادبیات در هر جامعهای جزئی از مجموعه و ارگانیزم پیچیده و در هم تنیده اجزاء آن دیار است واگر برسرزمینی خاك سرد سكون و ركود پاشیده شده باشد،از ادب وهنرآن جا نیز نبایدتازه رویی و طراوت را توقع داشت.
در این جا صرفا به معرفی و بررسی سه اثر گزیده ی عاشورایی خواهیم پرداخت . درباره ی تبیین و نقد آثار محتشم و عمان برخی كارها صورت گرفته است علاوه بر این، ترجیع بند " با كاروان نیزه" اثر علیرضا قزوه، از فاخرترین و شكوهمند ترین شعرهایی ست كه تا به حال در باره ی واقعه ی عاشورا سروده شده است.بی شك میتوان این شعر را سومین ضلع مثلث ماندگار وشكوهمند عاشورایی،یعنی سوگچامه ی درخشان محتشم كاشانی و گنجینه ی اسرار عمان سامانی به شمار آورد.
● تركیببند محتشم كاشانی
این مرثیه، بسیار استادانه و زیبا سروده شده است و برخی از ادبا، این تركیببند را «جاودانهترین سوگچامه تاریخ نظم هزار ساله پارسی» به شمار آوردهاند. به عقیده محققان و منقتدان ادبی «سروده والای او (محتشم) هرگز مشمول گذشت روزگاران نشده است و مثل اصل مصیبت عظیم و بیمانند حضرت سیدالشهداء به مرور سالیان هیچگاه كهنگی نپذیرفته و هر روز در تجدد و تازگی بوده است»[۱]. استقبال دهها شاعر بعد از محتشم تا زمان حاضر از تركیب بند غرا و رسای او،نشانه مقبولیت، اهمیت و اثرگذاری خاص این شاعر بر متأخران است. كتیبههای منقش به تركیب بند معروف این شاعر بلند آوازه در هیبت بیرقهای سرخ و سیاه، مهم ترین نماد قبول عام این اثربوده است. در ابتدای این تركیببند، محتشم با تجاهل العارفی زیبا و سپس به واسطه صنعت براعت استهلال، با به دست دادن شمهای از واقعه، از داستان غمانگیز بلندی پرده برمیگیرد. استفاده از آیات و روایات و تلمیحات مذهبی و دینی در این تركیببند به وفور انجام شده است.
استفاده از صناعات لفظی و ادبی، بخصوص واجآرایی (آلیتراسیون)[۲]، تناسب، جناس (در انواع متنوع آن)، صنعت تشخیص، اغراق[۳]، استعاره و كنایه[۴]... نیز از جمله اوصاف و امتیازات تركیببند او به شمار میرود.
در شاهكار محتشم، نوع نگاه شاعر و زاویه دید او متغیر است و به صورت سیری از عالم خاك و نباتات تا عالم اعلی و حتی تا ذات خداوند ادامه مییابد كه محتشم با رعایت ادب شرعی، به طرزی بدیع و شگفت این مسأله را چنین زیبا مطرح كرده است:
كرد این خیال، و همِ غلط كار، كان غبار/ تا دامن جلال جهان آفرین رسید
هست از ملال گرچه بری، ذات ذوالجلال/ او دردل است وهیچ دلی نیست بیملال..
با این همه در شعر محتشم، نكتهها و نقطههای دل آزاری نیز دیده میشود كه از آن جمله میتوان به باور - داشتِ محتشم به جبری بودن حادثه ی عاشورا اشاره كرد، علاوه بر این محتشم چرخ را مسبب و باعث حدوث واقعه ی عاشورا میداند[۵] و فقط در یك بیت! به مسأله و فلسفه ی عقوبت مخالفان امام (ع) پرداخته است.
● گنجینه اسرار عمان سامانی
یكی از شاهكارهای ادبیات عاشورایی، مثنوی گرانسنگ گنیجینه اسرار، اثر تاجالشعراء میرزا نورالله عمان سامانی است، مرثیهای حماسی و عرفانی در بیان رموز و لطایف عارفانه حادثه كربلا، كه به تعبیر مرحوم جلالالدین همایی در مقدمه مخزنالدرر عمان، اگر او اشعاری بجز گنجینه اسرار هم نداشت، در موفقیت او تردیدی نبود. این مثنوی ارجمند ۸۱۲ بیت است و در سال ۱۳۵۵ تدوین شده است[۶]. به حق باید گنجینه اسرار را نقطه عطفی در تاریخ ادبیات عاشورایی تلقی كرد. شروع مثنوی با مقدمهای عرفانی و مسجع است در تحمید باری تعالی: «معشوق مطلقی را حمد و ستایش سزاست - جل جلاله - كه تمام موجودات عاشق و مقید اویند، همه راه اوست میپویند و وصل اوست میجویند و حمد اوست میگویند...»[۷]. مقدمه كتاب از لحاظ صناعات و زیباییهای ادبی قابل قیاس با متون مطرح ادبی و عرفانی است. البته تأثیر گلستان سعدی در جای جای آن مشهود و محسوس است. این مثنوی به قسمتهای مختلف منقسم است و هر فصل با مقدمه و معرفی كوتاهی با جمله «در بیان...» آغاز میگردد. فصل اول در بیان تجلی است و شروع آن ابیاتی سخت آشنا و زیبا كه ترنم موزونی بر لبان شیفتگان عرفان است:
كیست این پنهان مرا در جان و تن / كز زبان من همیگوید سخن
اینكه گوید از لب من راز كیست؟ / بنگرید این صاحب آواز كیست
در من این سان خودنمایی میكند/ ادعای آشنایی میكند
كیست این گویا و شنوا در تنم ؟/ باورم یا رب نیاید كاین منم...[۸]
عمان سامانی با مقدمهای عرفانی، وارد قضیه عاشورا میشود. جام شرابی تابسوز و مردافكن در میانه ی بزم نهاده اند و حریفی خوش و سرمست میطلبند تا جرعهای از جام بلا/ولا را بنوشد، وی باز به قصه پیامبران برمیگردد و حكایت بلایای مقربان بزم را میگوید، حكایت آدم و نوح و ایوب و خلیل و یونس و یوسف و یعقوب و موسی و عیسی و احمد(ص) و مرتضی(ع) و امام حسن مجتبی(ع).
مجتبی زان باده تا سرمست گشت شد دلش خون و فرود آمد به طشت
عمان به نام حضرت سیدالشهداء(ع) كه میرسد، از خود بیخود میشود و از غیرت نمیتواند نام او را بر زبان آرد. وی خود را غرقه در دریای خون میبیند. چرا كه آن «سخنگوی از لب خود» را یافته است:
شوخ شیرین مشرب من كیستی؟ / ای سخنگوی از لب من كیستی!
عمان این می پرمشعله را سوزاننده مشغله عارفان میداند، شرابی كه رهروان از آن مستیها خواهند كرد. فصول بعد، شرح برخی صحنههای عاشورا و تأویلهای عرفانی مستفاد از آن است. این تأویلها بخصوص در بیان داستان حزین یزید ریاحی و سقای كربلا سخت شنیدنی و دلكش است.
عمان، سیدالشهداء(ع) را بحر محیط میداند و با عتابی لطفآمیز، خطاب به علمدار عاشورا میسراید:
ای ز شط سوی محیط آورده آب/ آب خود را ریختی، واپس شتاب
آب آری سوی بحر موجخیز/ بیش از این آبت مریز، آبت بریز!
نكته جالب توجه این كه عمان از فروغلطیدن به ورطه اتحاد و دام حلول به شدت میپرهیزد و یادآوری میكند كه اتحاد ائمه و ذات الوهیت، نسبتی با آراء موهن و مردود پارهای از غلات ندارد و چیزی شبیه نسبت آهن و آتش است.
حق همیداند كه غالی نیستم / اشعری و اعتزالی نیستم
اتحادی و حلولی نیستم/ فارغ از اقوار بیمعنی ستم
دكتر سید عبدالحمید ضیایی
پینوشتها
[۱] . تركیببند محتشم به خط شكسته منسوب به درویش عبدالمجید، دیباچه شادروان سیدحسن سادات ناصری، تهران، انجمن خوشنویسان ایران، ۱۳۶۵، ص ۱۵.
[۲] . روزی كه شد به نیزه سر آن بزرگوار / خورشید سر برهنه برآمد زكوهسار (واجآرایی ۹ بار)
[۳] . بودند دیو و دد همه سیراب و میمكید / خاتم ز قحط آب سلیمان كربلا (سلیمان، خاتم، دیو)
- و آنگه ز كوفه خیل الم رو به شام كرد / نوعی كه عقل گفت قیامت قیام كرد (جناس اشتقاق)
- خاموش محتشم كه دل سنگ آب شد / بنیاد صبر و خانه طاقت خراب شد (تشخیص: سنگ)
- خاموش محتشم كه به سوز تو آفتاب / از آه سرد ماتمیان ماهتاب شد (اغراق)
[۴] . كاش آن زمان كه كشتی آل نبی شكست / عالم تمام غرقه دریای خون شدی (كشتی، استعاره از حضرت سیدالشهداء است)
- از صاحب عزا چه توقع كنند باز / آن ناكسان كه تیغ به صید حرم زنند (صید حرم، كنایه از امام حسین(ع) است)
[۵] .ای چرخ! غافلی كه چه بیداد كردهای / وز كین، چهها در این ستمآباد كردهای!
[۶] . عمان سامانی، مقدمه گنجینهٔ الاسرار، به كوشش فریدون حداد سامانی، بیجا، نشر عمان، ۱۳۷۲، ص ۲۷.
[۷] . همان، ص ۲۳.
[۸] . همان،، صص ۲۴ و۲۳.
[۹] .حسن حسینی، گنجشك و جبرئیل، تهران، افق، ۱۳۷۱، ص ۳۲.
[۱۰] . همان، ص ۸۲.
[۱۱] .همان، ص ۲۰.
[۱۲] . یكی از امتیازات این تركیب بند، كاربرد زبان روایت اول شخص است . این مسأله هم به صمیمیت فضای شعری كمك كرده و هم یادآور اتحاد وجودی شاعر با واقعه و بیانگر عدم انفكاك از ذهن و زبان مخاطبان آن در هر زمان و مكان است. پیش از قزوه، در مثنوی درخشان علی معلم دامغانی این هنرنمایی صورت گرفته بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست