چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
راه به دست آوردن شامه معنوی
![راه به دست آوردن شامه معنوی](/web/imgs/16/152/npo471.jpeg)
اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز دهه کرامت از یک سو ؛ و حلول ماه شریف ذی القعده ، آغاز ضیافت أربعین گونه حضرت موسای کلیم (ع) بر خوان رحمت الهی از سوی دیگر ؛ ما را بر آن داشت تا ضمن کنکاش در معرفت دخت گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع)، تحلیلی بر فیوضات أربعین گیری روزهای پیش رو را در کلام دلنشین و شهد گوارای بیان عارف روشن ضمیر و حکیم اخلاقی ، « حضرت آیت الله جوادی آملی
( دامت برکاته) » نظاره گر باشیم و شعاعی از علم و فرزانگی معظّم له را بر جان تشنه مشتاقان بتابانیم .باهم آن را از نظر می گذرانیم.
● امکان نیل به مقامات بالای معنوی ، علی رغم امام و پیغمبر نبودن
حضرت فاطمه معصومه گرچه دختر امام و خواهر امام و عمّه امام (ع) است ، ولی بالأخره هم خانم است و هم امام یا پیغمبر نیست ؛ لکن به مقام عظیمی رسیده است که ما در زیارت آن حضرت از ذات أقدس له مسألت می کنیم که شفاعت این بی بی را درباره ما مؤثر و مقبول قرار بدهد ، به خود بی بی هم عرض می کنیم : ا شفع ی لنا ف ی الجنّه فنّ لک ع ند الله شأأ م ن الشّأن (۱). از اینجا معلوم می شود که کسی که امام نیست و پیغمبر نیست ، می تواند به مقامی برسد که پیش خدا منزلتی داشته باشد ؛ این مطلب اوّل .
امکان کسب معارف به صورت مساوی توسط زن و مرد
مطلب دوّم آن است که : منزلت برای انسان از آن جهت که یک روح ملکوتی دارد ، و آن روح ملکوتی نه زن است ، نه مرد ؛ قابل تقدیر است . چون بدن انسان یا به صورت زن ، یا به صورت مرد ساخته شده است ؛ و گرنه جان و روح انسان که امر ملکوتی است ، مثل فرشته ها ؛ نه مرد اند ، نه زن . روح نه مذکّر است ، نه مؤنث ؛ چون بدن از جسم ساخته است . از آن جهت که روح نه مذکّر است ، نه مؤنث ؛ لذا کمال ها و معارف را، هم زن ها می توانند فراهم بکنند ، هم مردها .
مکلّف بودن زنان و مردان به شناخت و رعایت حقوق و تکالیف مخصوص خود
مطلب بعدی آن است که : هر کدام از زن و مرد، برابر آن ساختار بدنی شان یک سلسله تکالیف ، حقوق ووظائفی دارند که دیگری آن تکالیف و حقوق را ندارد ؛ ولی چه زن ، چه مرد ، هر کسی کار را خود عالمانه و مخلصانه انجام داد ، در قیامت موفّق تر است .
اساس خانواده ، مادر شدن ، تربیت فرزند ، حفظ نسل آینده ،از مهم ترین و شریف ترین کارهای نظام خلقت است که ذات أقدس له این عطیه را به خانم ها عطا کرده است . مبادا یک خانمی در اسلوب خانه داری در پرورش فرزند ، حفظ و صیانت و حراست اسلوب خانواده غفلت کند !اگر خانواده همچنان مستحکم باشد ، جامعه کمتر آسیب می بیند .
● لزوم رهبری عواطف و لطافت های روحی زن در راه مناجات و عبودیّت حق
به سبب آن که لطافت روحی را که ذات أقدس له به زن ها داد ؛ آنها در مناجات ، در ندبه ، در ناله موفّق تر از مردند، این عاطفه را باید رهبری کرد ، هدایت کرد ؛ این عاطفه و این ر قّت را اگر اینها در مناجات ها به کار بگیرند ، در نماز شب ها به کار بگیرند ؛ اینها در مسائل عادی و امور جزئی سرمایه را به جا به کار برده اند . زن ها زودتر از مردها متعطّف می شوند و اشک می ریزند .
این گریه، سلاح خوبی است و اگر انسان ،اهل تحقیق و استدلال و علم بود ، این سرمایه را به جا مصرف می کند . این که در دعای کمیل آمده : و س لاحه البکاء(۲)، یعنی در جنگ با دشمن بیرون ( آهن ) لازم است ؛ در جنگ با دشمن درون ، ( آه ) لازم است . اگر کسی اهل آه و ناله بود ، دیگر متکبّر و مغرور و خود خواه و خود پسند و دنیا طلب نمی شود . این سرمایه و س لاحه البکاء در زن ها بیش از مردها است . آنوقت حیف است که زن این سرمایه را برای چیزهای عادی گذارد ! او می تواند به جائی برسد که با اینکه امام نیست ، پیغمبر نیست ؛ بشود فاطمه معصومه (س) که این همه مراجع ، علماء ، فقهاء ، حکماء ، بزرگان مانند افراد عادی در کنار روضه ملکوتی این بانوی دنیا و آخرت ،سلام عرض بکنند و بگویند : یا
فاط مه اشفع ی لنا ف ی الجنّه فنّ لک ع ند الله شأأ م ن الشّأن ؛ چه اینکه فضّه خادمه هم به این مقام رسید .
عدم دستیابی به معرفت حقیقی حضرت زهرا (س) ، حتّی برای بسیاری از بزرگان و اولیای خدا
حالا جریان حضرت زهرا (س) ، آن را خیلی از بزرگان اصلاً دسترسی ندارند ؛ چه رسد به امثال ما ! خیلی از اولیاء به او دسترسی ندارند ، چه رسد به ما. او را با علی بن أبیطالب باید سنجید ، فهمیدن آن مقام ، علم غیب آن مقام ، نازل شدن جبرائیل (ع) بر او ؛ آن برای اولیای عادی هم قابل فهم نیست .
اگر یک خانمی نتواند راه فضّه را ادامه بدهد ، ضرر کرده است . اساس خانواده ، فرزند پروری ، رعایت اخلاق و آداب ، پاک بودن چشم و گوش ، پاک بودن غذا است.
● لزوم « چله گیری » برای انسان
هر کسی در عمراگر یک چله ای بگیرد ، خیلی از مسائل برای او حل می شود . وجود مبارک موسای کلیم (ع) از اوّل ذی قعده تا دهم ذی حجّه ، این
۴۰ شبانه روز را مهمان خدا بود ؛ آنوقت تورات نصیبش شد ، و واعدنا موسی ثلاث ین ل یلهً و اتممناها ب عشر(۳). چله گرفتن ، معنایش این نیست که انسان دست از زندگی و کار بکشد ! معنای چله گرفتن این نیست که انسان بیکار باشد ، یک جا بنشیند !! معنای چهله گرفتن این است که ۴۰ شبانه روز خلاف نکند ، مواظب باشد . غذای حلال ، نگاه حلال ، گوش حلال ، چشم حلال داشته باشد . اگر کسی واقعاً ۴۰ شبانه روز مواظب خودش باشد ، خیلی از مسائل برایش حل است .
● باز بودن شامه ملکوتی ، اوّلین نعمت معنوی برای انسان
اوّلین نتیجه اش این است که شامّه اش باز می شود ، بو می کشد .چراانسان به مردار رغبت ندارد ، برای اینکه بوی بد دارد ! رشوه ، باند بازی ، دروغ گفتن ؛ سیاست بازی ، نه سیاستمداری ! اینها مردار است ، بویش در می آید . اینکه می بینید هر چند وقت بوی یک کسی در می آید، یک کسی رسوا می شود ، همین است!اوّلین نعمتی که نصیب انسان می شود این است که شامّه ملکوتی اش باز می شود ؛ بوی بد گناه را می فهمد . بو می کشد ، می گوید : این کار ، کار انسان نیست ! این بازی پایانش رسوائی است .
● لزوم استشمام بوی بد گناه به واسطه باز نمودن « شامّه معنوی »
پس این راه باز است . این راه با درس خواندن و بحث کردن و اینها حاصل نمی شود ، این را مطمئن باشید ! این فقط با حلال خوری ، مواظب چشم بودن مواظب گوش بودن ؛ به دست می آید .اینطور نیست که انسان درس بخواند ، بتواند بوی بد رشوه را بشنود رشوه بد بو است ، باند بازی بد بو است ، خیانت به مملکت بد بو است ، خیانت به رهبری و ولایت و امام و خط امام ، همه بد بو است ؛ امّا این را آدم بویش را از کجا بفمهد ؟
وقتی برادرها پیراهن حضرت یوسف را از مصر گرفتند ؛ فلمّا فصلت الع یر ، وجود مبارک یعقوب (ع) از ۸۰ فرسخی گفت : نّی لأج د ر یح یوسف لولا ان تفنّ دون (۴)؛ بوی یوسف می آید . حالا آن مصر ، این هم کنعان ؛ گفت : بوی پسرم را می شنوم ؛ این شامّه هست ! البتّه ما توقّع نداریم که مثل حضرت یعقوب (ع) باشیم . نه ، همین مرداری که دم دست ماست ؛ این باند بازی ، این رشوه خوری ، این اختلاس ، این نگاه به نامحرم ، این مردار، دم دست است . آدم باید لاأقل این را بشنود ! این راه دارد . اگر کسی به اینجا نرسید که مرداری که دم دست اوست ، بویش را استشمام بکند ؛ بدا به حال او ! حالا از ما نخواستند که از ۸۰ فرسخی چیزی را بشنویم . راه باز است ؛ اگر رفتیم ، چه بهتر ! نرفتیم هم کسی ما را جهنّم نمی برد .
● معرفت و محبّت برخی از اجرام و اشیاء ، درس عبرتی برای انسان
این را بزرگان علمای شیعه و سنّی نقل کردند ؛ مرحوم شیخ طوسی (رض) در کتاب شریف تبیان ، در تفسیر، نقل کردند که وجود مبارک پیغمبر (ص) می فرمود : قبل از اینکه من پیغمبر بشوم ، سنگی وجود داشت که هر وقت من را می دید سلام می کرد ؛ و نّی لاعر فه الآن (۵)، الآن من آن رامی شناسم . حالا سنگ ها اینجورند !.
این که ذات أقدس له در قرآن کریم می فرماید: بعضی از دلها از سنگ سخت ترند ، همین است ! فنّ م نها کالح جاره أو ه ی اشدّ قسوهً ] برای اینکه برخی از سنگ ها [ ؛ لما یتفجّر م نه الأنهار ، لما یشّقّق فیخرج م نه الماء(۶)؛ اگر خدا می فرماید : بعضی از سنگ ها از ترس خدا جا به جا می شوند ؛ اگر در قلبی ترس خدا نباشد ، بدتر از سنگ است .
● مصونیّت از سوختن در آتش عذاب الهی ، کاری آسان و مورد توقّع از همگان
فرمود : این کار سخت نیست ! از ما نخواستند از غیب با خبر بشویم ، از ما نخواستند به مراحل اولیاء برسیم ؛ از ما خواستند این بدن را نسوزانیم و این خیلی آسان است . از نسوختن کاری آسان ترپیدا می شود !! اگریک کار خیر بکنیم ، او ۱۰ تا پاداش خواهد داد . انبیاء و اولیاء و اهل بیت آمدند و گفتند : این بد است ، و ما هم می توانیم تشخیص بدهیم . کاملاً می توانیم تشخیص بدهیم ، مثل کف دست ! که این کار واجب است ، آن کار واجب نیست ؛ این را کاملاً می توانیم تشخیص بدهیم .
● آبروی انسان مؤمن ؛ حقّ خدا و امانتی غیر ارادی
و این راهم بدانیم که آبروی ما مثل مال نیست ؛ مال را می توانیم به هر که می خواهیم ، بدهیم وانفاق بکنیم . امّا آبرو مال ما نیست ! آبرو را ذات أقدس له در اختیار ما قرار نداد . مرحوم کلینی (رض) در کتاب شریف اصول کافی نقل می کند: نّ الله سبحانه و تعالی فوّض لی المؤم ن اموره کلّها و لم یفوّ ض لیه ان یذ لّ نفسه (۷). خدا مؤمن را آزاد آفریده ؛ امّا آبروی مؤمن را در اختیار او قرار نداده که هر وقت خواست آبرویش را بریزد !
اگر کسی بی آبروئی کرد و به زندان افتاد ، اینطور نیست که خدا در قیامت عذابش نکند !! این شخص نمی تواند بگوید : من آبروی خودم را خودم ریختم! آبروی مؤمن ، ( حقّ الله ) است ؛ به دست ما نیست و من خواستم آبرویم را ببرم ، نه ! تو اگر مسلمانی ، آبروی تو حقّ خداست . یعنی اگر کسی خدای ناکرده بیراهه رفته ، در دنیا به زندان افتاده ، آبروی خودش را برده؛ خدا در قیامت حقّ خودش را می خواهد ، که چرا آبرویت را بردی ؟!
● بی اهمیّت بودن گذشت از مردار گناه ؛ در برابر هنر أربعین گیری معنوی
حالا اگر کسی از کنار مردار رد شد ، دست به مردار نزد ، تکّه گوشتش را نگرفت ؛ بگوید : من آنم که از مردار گذشتم ؛ این که هنر نیست . آدم چیز مهم را در کمالات دیگر دارد . پس چله گیری معنایش این نیست که انسان از کار دست بکشد ! بلکه باید مادری اش را بکند ، فرزندی اش را بکند ، شوهر داری اش را بکند ، خانواده اش هست ؛ امّا با روزی حلال ! غیبت نمی کند ، تهمت نمی زند ، دروغ نمی گوید ؛ زندگی عاقلانه دارد .پس چشمش پاک است ، گوشش پاک است ، غذایش هم پاک است . چنین آدمی کم کم به جائی می رسد که بوی بد گناه به شامّه اش می رسد ، مثل مردار . آنوقت به آسانی از حرام صرف نظر می کند ؛ نه اینکه برایش سخت باشد !
ممکن است کسی که گرسنه است ، از یک غذائی صرف نظر بکند ، روزه بگیرد واین برای او سخت باشد ؛ امّا از مردار گذشتن ، این که هنر نیست . اگر واقعاً این شامّه باز شد ، آدم راحت است . از آن طرف ، بوهای خوب را استشمام می کند ؛ آن نافه آهو و عنبر را استشمام می کند ، آن بوی بهشت را استشمام می کند .
آیت الله جوادی آملی
سخنرانی معظم له به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در دیدار با جمعی از بانوان و اقشار مختلف مردم
(۱) مفاتیح الجنان / زیارت حضرت فاطمه معصومه (س)
(۲) مفاتیح الجنان / دعای کمیل
(۳) اعراف / ۱۴۲
(۴) یوسف / ۹۴
(۵) الأمالی ل لطوسی / ۳۴۱
(۶) بقره / ۷۴ ـ با تلخیص
(۷) الکافی / ۵ / ۶۳
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست