دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
چاه های نفت برای خرید فرهنگ

تا همین چند سال پیش، تیم فوتبال بارسلونا که یکی از بزرگترین و ثروتمندترین باشگاههای فوتبال جهان است، هرگز هیچگونه تبلیغی روی پیراهنش نبود. آنها به حرمت لباس بارسا و به دلیل باورهای اعتقادی مردمان ایالت باسک و نیز کاتولیکهای فراوان این شهر هرگز اجازه نمیدادند هیچ برندی روی لباس تیمشان نقش ببندد.
البته این موضوع ریشه ای تاریخی داشت که حتی تاریخش به جنگ های داخلی اسپانیا و زمان دیکتاتور فرانکو نیز برمی گشت.
کاتالان ها حرمت لباسشان را بیش از درج آگهی شرکت های مختلف و کسب درآمد از آن می دانستند تا این که همین بارسلون محبوب، همین بارسلونی که جام ها را یکی پس از دیگری درو می کرد، نتوانست چشم روی میلیون ها دلاری که می توانست از این طریق به دست آورد، ببندد.
رقم کمی نبود، بخصوص که وقتی این دلارها از چاه های نفت کشورهای عربی توی جیب این باشگاه ریخته شود.
در اولین تجربه، این قطر فوندیشن بود که توانست آن قدر پول هزینه کند که افتخار درج تبلیغ روی لباس کاتالان ها را به دست آورد و برای همگان جالب بود که این قطر فوندیشن چیست؟ قطر فوندیشن یک سازمان خصوصی و غیرانتفاعی در کشور قطر است که در سال ۱۹۹۵ با حکم شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر بنا نهاده شد. این موسسه بر آموزش، پژوهش های علمی و توسعه جامعه از منظر فرهنگی متمرکز است.
قطر فوندیشن جز تلاش برای درج آگهی روی لباس تیم های پرطرفدار جهان، بسیاری دیگر از اقدامات را سالانه انجام می دهد و میلیون ها دلار برای امور فرهنگی به اسم کشور قطر هزینه می کند.
یکی از دوستانی که در غرب اروپا زندگی می کند، تعریف می کرد که تقریبا ماهانه نامه ای از این موسسه دریافت می کند، به این منظور که اگر مطالعات فرهنگی یا مقاله و پژوهشی درباره کشور قطر دارید، با حمایت چشمگیر این موسسه مواجه می شوید.
حداقل مشوق های این موسسه ارائه ویزا و تسهیلات مالی برای سفر به کشور قطر و انجام کارهای تحقیقاتی به نفع این کشور است.
حالا هم بعد از قطر فوندیشن، شرکت هواپیمایی قطر است که تا سال ۲۰۱۶ اسپانسر باشگاه پرطرفدار بارسلون شده است. پس جای تعجب ندارد وقتی در خبرهای روز گذشته می خوانیم که شیخه المیاسه بنت حمدبن خلیفه آل ثانی ملقب به پرنسس قطر به دلیل توانایی در خرید کلان آثار تجسمی برای اداره موزه های قطر، در صدر صد چهره قدرتمند دنیای هنر قرار گرفته است.
از خریدهای نجومی المیاسه می شود به خبر تملک چیدمان کابینت قرص از دیمین هرست به قیمت ۱۴ میلیون پوند در سال ۲۰۱۱ و خرید تابلوی ورق بازها از پل سزان در حراج به ارزش ۱۵۸ میلیون پوند در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد.
پرنسس قطر نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در رتبه نودم این فهرست دیده شد و تا سال ۲۰۱۲ به مقام یازدهم صعود کرده بود.
همه اینها نشان می دهد قطری ها به این باور رسیده اند که برای فرهنگ باید پول خرج کرد. آنها رقم های نجومی خود را بریز و بپاش می کنند، اما در ازایش چیزی به دست می آورند که زیربنای علوم دیگر است و آن چیزی نیست جز فرهنگ.
امروز می توانید با یک جستجوی ساده بفهمید که بسیاری از شاهکارهای هنری جهان را قطری ها خریده اند. این کشور کوچک در میان آب های نیلگون خلیج فارس که هرگز نه تاریخ و نه تمدن کشور ما را دارد، از نفت برای ساختن فرهنگش هزینه می کند. ما هم نفت داریم و هم فرهنگ، اما اوضاعمان ظاهرا خیلی خوب نیست.
سجاد روشنی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست