دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
آلودگی هوای داخل خودرو بی صدا و نامرئی
اگر فکر میکنید پناه بردن به درون خودرو، از شما در برابر آلودگیهای هوای بیرون، محافظت میکند سخت در اشتباه هستید، زیرا برخی تحقیقات نشان دادهاند هوای درون خودرو از هوای بیرون آلودهتر است و در واقع همان خطراتی که بر اثر آلودگی هوا در یک محیط باز شما را تهدید میکند، در آن جا نیز وجود دارد.
● مراقب درون خودرو باشید
آلودگی هوای درون خودرو، یک مشکل بی سر و صدا و نامریی است. ممکن است تصور کنید درون خودرو، در برابر تمام خطرهایی که در محیط خارج وجود دارد، ایمن است اما این تصور فاصله زیادی تا حقیقت دارد؛ به ویژه هنگامی که در مورد آلودگی هوا صحبت میکنیم.
بسیاری از افراد، ساعات زیادی از روز را در خودروهای خود میگذرانند، غافل از این که آنها در حال استنشاق هوایی آلودهتر از هوای محیط خارج هستند.
آلودگی درون خودرو، با استانداردهای معمول برای اندازه گیری آلودگی هوا، مورد سنجش قرار نمیگیرد و هیچ معیار ویژهای نیز برای سنجش این آلودگی وجود ندارد.
حتی زمانی که گزارش سنجش آلودگی هوای خارج از خودرو، وضع هوا را سبز و بیخطر نشان میدهد، ممکن است کیفیت هوای درون آن قرمز باشد. به عبارت دیگر، هوای درون به مراتب آلودهتر از هوای خارج از خودرو است.
دودی که از اگزوز موتورهای بنزینی و دیزلی خارج میشود، عامل اصلی آلودهسازی هواست، چرا که شامل ترکیبات ارگانیک فرار است. ترکیباتی از قبیل بنزین، مواد قابل اشتعال، مواد سرطانزا، مونوکسیدکربن (که باعث کاهش اکسیژن رسانی خون به سلولها میشود) و مواد ریزی که ریهها را مسدود میکنند و میتوانند باعث کاهش طول عمر شوند، در لوله اگزوز وجود دارد.
گوگردی که در هوای درون خودرو یافت میشود، بسیار غلیظتر از گوگرد موجود در محیط بیرون است، اما غلظت ذرات فلزی معلق در هوا، مانند کروم و مس در هوای داخل و خارج خودرو، همسان است.
حتی اگر هنگام رانندگی نیز شیشههای خودرو را بالا بکشید، کمکی به بهبود هوای داخل خودرو نکرده اید، چرا که سیستم تهویه هوای بیشتر وسایل نقلیه، آلودگی هوای محیط خارج را که از درزهای مختلف وارد خودرو میشود، تصفیه نمیکند. ضمن آن که مدخل هواکش بسیاری از خودروهای سواری، در نزدیکی زمین تعبیه شده است و این مکان تقریبا همان جایی است که لوله اگزوز قرار دارد.
● تنفس هوای بهتر در داخل خودرو
موارد زیر میتوانند در کاهش آلودگی درون خودرو، موثر باشند:
▪ تا جایی که میتوانید دفعات رانندگی و استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهید.
▪ از رانندگی در ساعتهای پر ترافیک و مسیرهای پر تردد پرهیز کنید.
▪ پشت سر ماشینهای سنگینی که باعث آلودگی هوا میشوند، رانندگی نکنید، از جمله کامیونها، اتوبوسها و خودروهایی که موتورهای سوخت دیزلی دارند و وسایل نقلیه قدیمی.
▪ بیش از حد به خودرویی که در جلوی شما قرار دارد، نزدیک نشوید و فاصله قانونی را رعایت کنید.
▪ در صورت امکان، اجازه ندهید خودروی شما میان خودروهای دیگری که تولید آلودگی میکنند، محاصره شود.
▪ نکاتی در مورد سیستم تهویه خودرو
در مورد سیستم تهویه خودرو نیز طیفی از نکات هشداردهنده وجود دارد:
فومهای معطر که به عنوان خوشبوکننده، گاه از آینه جلوی اتومبیل آویزان میشوند، تاثیری بر پاکسازی هوا ندارند و فقط مواد حساسیتزا را در هوای داخل خودرو پراکنده میکنند. از بو کردن پاکت دستگاه فیلترکننده هوا نیز به دلیل حساسیت زا بودن آن خودداری کنید.
سیستم تصفیه هوا که معمولا بالای قاب درها یا سقف خودروها تعبیه میشود، فقط هوایی را که از آن عبور میکند تصفیه میکند، نه تمامی هوای درون خودرو را.
البته سیستمهای یونیزهکننده هوا، با ایجاد مولکولهایی که بار الکترونیکی دارند، میتوانند به پاکسازی هوای داخل خودرو کمک کنند.
این مولکولها به مولکولهای هوای آلوده میچسبند و سپس در سطح فیلتر جذب میشوند؛ در نتیجه ذرات آلودهکننده موجود در هوا کاهش مییابد. سیستمهای یونیزه کننده هوا، طرفداران زیادی دارند، زیرا آنها بدون سر و صدا عمل میکنند.
البته این امر معنای دیگری هم دارد، آنها پروانهای ندارند که مولکولهای یونیزه شده را در تمام اتاق خودرو پخش کند. بنابراین سازندگان خودرو ملزم به قرار دادن سیستم یونیزه کردن هوا در نزدیکترین مکان نسبت به محل ورود هوا به اتاق خودرو هستند. قرار دادن این سیستم در نزدیکی راه ورود هوا به دستگاه هواکش خودرو، به پخش شدن مولکولهای یونیزه شده در سرتاسر اتاق کمک میکند.
این نکته نیز حائز اهمیت است که این تصفیه کنندهها ممکن است با سیستم گیرنده رادیویی، ردیاب امواج و دیگر تجهیزات الکترونیکی ایجاد تداخل کنند.
برای استفاده بهتر از دستگاههای یونیزه کردن هوا، سطوح داخلی آنها را باید به صورت دائم تمیز کنید تا آلودگیهایی که به آنها جذب شده اند، از بین بروند. ضمن این که وجود یک دستگاه تهویه هوا در قسمت جلوی اتاق خودرو ممکن است کافی نباشد.
سیستم تهویه و گردش هوا عمدتا برای سرنشینان صندلیهای عقب اتومبیل ضعیفتر عمل میکنند. این در حالی است که قسمت عقب خودرو محل نشستن کسانی است که بیش از دیگران در برابر آلودگی هوای درون خودرو آسیب پذیرند؛ افرادی مانند کودکان و نوجوانان، سالخوردگان و ناتوانان جسمی در این گروه قرار میگیرند. بنابراین اگر از خودروی خود برای جابه جا کردن چنین افرادی استفاده میکنید، بهتر است سیستم تصفیه هوای دیگری را به قسمت عقب خودروی خود اضافه کنید.
با تمــام اینها افراد به آلودگیهایی از این قبیل توجهی نمیکنند، اما از آنجا که این آلودگیها میتوانند سلامت ما و عزیزان مان را به راحتی به خطر اندازند، مقامات مسؤول باید استانداردهایی را برای آلودگی هوای درون خودرو تدوین کنند و راهکارهایی به منظور کاهش آلودگی، ارائه دهند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست