چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
طالعبینی رمالان از نگاه روانشناسان
![طالعبینی رمالان از نگاه روانشناسان](/web/imgs/16/96/o26ou1.jpeg)
رمالی و طالعبینی عمری به درازای تاریخ بشر دارد. در هر دورهای آدمیان علاقه وافری به شناخت ماهیت و سرنوشت واقعی خود و دیگران و نیز پیشبینی وقایع داشتهاند. این سندرم علاقه به رمالی در عصر کنونی که جامعه پساصنعتی نامیده شده است نیز دست از سر بیقرار بشر بر نداشته است.
جنجال پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ و ولع مطالعه کتابهای روانشناسی عامه با موضوع شخصیتشناسی و راههای شناخت دیگران، گواهی دیگر بر قوت این ذائقه اسرارآمیز در آدمیان است.
انسانهایی نیازمند، خسته از شکستها و روزمرگیها یا صرفا از سر کنجکاوی به دنبال راهی برای پاسخ به همه ابهامات میگردند، غافل از این که علم و دانش را صبر و تحمل نیاز است، اما علاقه وافر به طالعبینی و رمالی مانند هر رفتار بشری دستمایه پژوهشهای زیادی در علوم رفتاری و اجتماعی بخصوص روانشناسی بوده است که ازجمله آن میتوان به اثر بارنوم اشاره کرد.
معروف است بارنوم برای رسیدن به نتیجه مطلوب در کارهایش، همیشه از مجموعهای مفاهیم و گزارههای کلی که میان افراد عمومیت داشته و باورپذیرتر بود، استفاده میکرد. پس از آن که محققان به راز این تکنیک پی بردند، نام آن را اثر بارنوم گذاشتند.
در سالهای پایانی دهه ۵۰ میلادی یک روانشناس بالینی به نام برترام فورر آزمایشی را با نمونهای از دانشجویانش در دانشگاه کالیفرنیا انجام داد.
در این آزمایش وی به این دانشجویان یک پرسشنامه شخصیتی داد و از آنها خواست آن را کامل کنند.
وی در پایان به دانشجویانش متعهد شد نتیجه ارزیابی شخصیتی دقیق خود از این دانشجویان را در اولین فرصت به آنها اطلاع دهد. وی سپس برای همه دانشجویان یک نوع گزارش تهیه کرد و به دروغ به آنها گفت این نتیجه ارزیابی شخصیتی آنهاست.
جالب این که بعد از ارائه نتایج دروغین ارزیابی شخصیتی، فورر از دانشجویان خواست میزان تطابق این گزارش با شخصیت خود را در بازهای بین صفر (کاملا ناهمخوان) تا پنج (کاملا همخوان) ارزیابی کنند. میانگین نمره ارزیابی دانشجویان از میزان تطابق ۴.۲۶ بود. یعنی بیشتر دانشجویان نتایج دروغین این ارزیابی را همخوان با شخصیت خود میدانستند.
بعدها پل میهل، روانشناس دیگر آمریکایی در مقالهای که درباره این پدیده روانشناختی نوشت به این گزارهها عنوان اثر بارنوم را نهاد. این آزمایش در شکلهای مختلف و با نمونههای متفاوتی تکرار شد و نتایج تقریبا همان شد.
بنابراین از منظر یک روانشناس، یک رمال و فالگیر برای اغفال افراد و متقاعد کردن آنها و پیشگویی آینده، گزارههایی کلی و مبهم را به فرد میگوید و وی نیز به دلیل قابلیت تعمیمپذیری این گزارهها آنها را باور میکند و این امر را دلیلی بر صحت ادعای فالگیر میداند.
این همان سر بازار پررونق رمالان و فالگیران در عصر پساصنعتی است که متاسفانه هر روز نیز بر گرمی بازار آن افزوده میشود.
مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی دولت
هواشناسی تهران قتل عربستان وزارت بهداشت سلامت قوه قضاییه حوادث سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش خانواده
قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو بازار خودرو قیمت خودرو دولت سیزدهم بازار سرمایه بورس دلار حقوق بازنشستگان اقتصاد
کنسرت سینمای ایران سارا بهرامی تئاتر تلویزیون سینما علیرضا قربانی تخت جمشید رسانه ملی دفاع مقدس
ماهواره دانشگاه تهران دانش بنیان وزیر علوم
رژیم صهیونیستی جو بایدن غزه جنگ غزه فلسطین اسرائیل آمریکا روسیه دونالد ترامپ ترکیه فرانسه چین
استقلال فوتبال پرسپولیس یورو 2024 سپاهان باشگاه پرسپولیس کریستیانو رونالدو جام ملت های اروپا باشگاه استقلال لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی نمایشگاه الکامپ اینستاگرام سامسونگ ایرانسل اپل نخبگان موبایل ربات فیبرنوری
قهوه کاهش وزن هندوانه افسردگی دیابت مو ورزش سرطان مغز