چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
... و چه زیباست لحظه اندیشیدن !
![... و چه زیباست لحظه اندیشیدن !](/web/imgs/16/96/o8nbo1.jpeg)
یکی از جمله مسائلی که تولیدات فرهنگی مان را با معضل مواجه کرده است ، همانا " تکرار گرایی " آثار است . تکراری که پیش می رود تا ذهن و روح و روان آدمی را پریشان کند و جز ملولیت و انجماد فکری چیزی به بار نیاورد . اگر این مقوله را بپذیریم که یگانه اصل ترقی و پیشرفت هر جامعه ای ، ایجاد پرسشگری در تولیدات محصولات فرهنگی آن جامعه است ، به یقین مخاطبان هم این اصل بنیادین را گرته برداری کرده و در بلندای فهم انسانی شان از آن بهره برداری می کنند .
اگر تولیدگران محصولات فرهنگی ، خود از دانش و بینش وافری برخوردار باشند و با جریان روز جامعه جهانی پیش بروند و در این راستا اهداف و طرح های مسئله ساز فرهنگی جامعه شان را بشناسند و " تولید فکر " را در جریان سازی تولیدات شان قرار دهند ، به یقین مخاطب هم به اندیشیدن واداشته می شود . البته لازم به یادآوری است که اندیشیدن ، باید در یک پروسه زمانی و با برنامه ریزی کارشناسانه تحقق یابد . در این صورت است که به یقین ، دریچه ای بس مهم و ارزشمند در ذهن و فکر مخاطب به جریان می افتد . اما تا زمانی که مخاطب مان با تکرارگرایی محصولات فرهنگی روبه روست و شکل و محتوا در او ایجاد تاثیر و تاثر نمی کند و چه بسا دستاوردهای فرهنگی ، پاسخگوی نیاز فکری - اجتماعی - انسانی - فلسفی و فرهنگی او نیست ، قطعا از فکر کردن فاصله می گیرد و نهایت به "تنبلی فکری "در مخاطب منتهی می شود .
این وظیفه خطیر تولیدگران جامعه فرهنگی مان است که در پس آفرینشگری شان ، نکته هایی کنکاش گرانه و جستجوگرانه را بگنجانند و مخاطبان را با "فلسفه پرسش " آشتی دهند . ( چیزی که سال ها مخاطب ایرانی از آن روی برگردانده است ) .
در این صورت است که مخاطب می آموزد که باید از خود ، هنرمند ، اثر ، جامعه و شرایط های فرهنگی اش پرسش کند .
قطعا ایجاد این آشتی و پیوند مخاطب با تولیدات فرهنگی جامعه مان ، سبب می شود که او هم بخش عظیمی از پیکره فکری جامعه مان قرار گیرد و به آفرینشگران در چگونگی تولید یاری برساند و این نخستین قدم است برای دست یابی به توسعه فرهنگی .
اگر شخصیت های فرهنگی گمان دارند که چند گامی فراتر از جامعه خویش اند ، بایستنی است که نیازها و ضرورت های پیرامونی خود را بشناسند و با تجزیه و تحلیل منطقی ، چشم اندازی را برای اندیشیدن مخاطب بگشایند . اما به راستی ما چقدر همت می کنیم که مخاطب مان به سئوال واداشته شود ؟!
...آری چه زیباست لحظه اندیشیدن !
سعید گودرزی
منتقد و روزنامه نگار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست