چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
انواع اتحاد
اما با در نظر گرفتن تعاریف مختلف از اتحاد - چه به معنای یکی شدن و چه به معنای وابسته بودن و غیر آنها- اقسام اتحاد را می توان اینگونه به شمارش درآورد:
۱ - اتحاد دو وجود مستقل وممتاز در هویت، مثل زید وعمرو که در عرض همند.
۲- اتحاد دو معنی متغایر از یکدیگر، مثل ضحک وقیام که در عرض همند؛به گونهای که حمل اوّلی ذاتی میان آنها منعقد گردد.
۳- اتحاد دو ماهیت متخالفه مثل گاو وگوسفند، به گونهای که حمل اوّلی ذاتی میان آنها منعقد گردد.
۴- اتحاد ماهیت یا معنی با وجود.
۵- اتحاد چند مفهوم و معنی (نه ماهیت) در یک وجود واحد به گونهای که یک وجود مصداق معانی و مفاهیم گوناگون و مجمع عناوین متعدد بوده باشد، نظیر جنس وفصل که دو معنی ومفهوم متفاوتند در وجود نوع که طبق دستگاه جنس و فصل ارسطویی امری مسلم است، یا مانند اتحاد صفات کمالیه خداوند با ذات او، که در جای خود ثابت شده است که صفات کمالیه حق تعالی که معانی و مفاهیم متفاوتاند، همه عین ذات باری تعالی بوده و به یک وجود موجود میباشند.
۶- اتحاد ماهیت با وجود خودش که در تمامی مکنات چنین اتحادی بر قرار است.
۷- اتحاد چند ماهیت تام در یک وجود، که امری محال است، زیرا در یک وجود با صرف نظر از حرکت تکاملی در آن، تنها یک ماهیت قابل انتزاع است.
۸- اتحاد چند وجود مستقل- که در عرض هم باشند- در یک ماهیت، که امری محال است، زیرا ماهیت حد وجود است و به تبع وجود، موجود است.
۹- اتحاد اندکاکی به این معنی که دو امر در طول هم بوده باشند که یکی ناقص در وجود است و دیگری صورت کمالیه آن ناقص است به حسب وجود، مانند اینکه هسته نهال شود یا نطفه انسان شود. به عبارتی دیگر موجودی از درجه ضعیف وجود حرکت کند و وجود آن شدید گردد، به طوری که مفهوم و ماهیتی که پیشتر بر آن صادق نبود، پس از اشتداد بر آن صدق کند. در این قسم نیز موجود واحدی مصداق و مجمع معانی و مفاهیم گوناگون قرار میگیرد.
صدرالمتألّهین اشاره می کند که اتحادی که میان عاقل و معقول وجود دارد، از این نوع اتحاد می باشد که به صورت تفصیلی به آن اشاره خواهیم کرد.
۱۰- اتحاد عرض با جوهر، از این نظر که عرض وابسته به موضوعش است و نمی تواند از موضوع خودش استقلال پیدا کند. این اتّحاد، براساس تفسیرخاص ملاصدرا از رابطه جوهر و عرض، امکانپذیر است؛ چرا که صدرا عرض را از مراتب و شئون جوهر تلقی میکند؛ اما حکمای مشّائی وجود عرض را بیرون از حیطه وجود جوهر دانسته و ترکیب آن دو را انضمامی میدانند.
۱۱- اتحاد صورت با ماده، از این نظر که ماده نمی تواند از محلّ خودش انفکاک بیابد و مستقلا به وجود خودش ادامه بدهد. این نوع اتّحاد گاهی به نفس و بدن هم تعمیم داده می شود به این لحاظ که پیدایش نفس بدون بدن امکان ندارد، هر چند می تواند بقائا مستقل از آن گردد. نحوه ترکیب ماده و صورت مورد اختلاف است، برخی مثل صدرالدین دشتکی شیرازی و ملاصدرا، ترکیب یاد شده را ترکیب اتحادی میدانند و برخی دیگر چنین عقیدهای ندارند و این ترکیب را انضمامی می دانند.
به اعتقاد ملاصدرا، تغایر ماده و صورت صرفاً تحلیلی ـ عقلی است و منشأ انتزاع آنها مراتب ناقص و کامل شیء واحد متصل است.
۱۲- اتّحاد چند مادّه در سایه صورت واحدی که به آنها تعلّق می گیرد مانند اتّحاد عناصر تشکیل دهنده گیاه و حیوان. این نحو اتّحاد، در واقع اتّحاد بالعرض است و اتّحاد حقیقی میان هر یک از مواد با صورت، حاصل می شود. (آموزش فلسفه از استاد مصباح یزدی، ۱۳۸۳، ص۲۳۳)
۱۳- اتّحاد هیولی که علی الفرض فاقد هر گونه فعلّیت است با صورتی که به آن فعلّیت می بخشد. و گاهی از این نوع اتّحاد بعنوان یگانه اتحاد حقیقی یاد می شود. امّا با انکار هیولی بعنوان جوهر عینی فاقد فعلّیت، جایی برای آن باقی نمی ماند. (همان، ص۱۳۳)
۱۴- اتحاد علّت هستیبخش با معلول خود، که در این نوع اتحاد، معلول عین ربط و وابستگی به علّت است و میان آنها تشکیک خاص، وجود دارد. این نحو اتحاد، بنابر قول به اصالت و مراتب داشتن وجود، تصور می شود و بنام اتحاد حقیقه و رقیقه، موسوم شده است و تنها در پرتو تحلیل ویژه صدرا از رابطه علّت و معلول، قابل طرح و پذیرش است. (همان، ص۱۳۳)
۱۵- اتحاد دو معلول در یک علّت از این نظر که هر کدام از آنها متّحد با علّت است و انفکاک بین آنها ممکن نیست هر چند چنین رابطه ای را اتّحاد نامیدن خالی از مسامحه نیست. (همان، ص۱۳۳)
۱۶- اتحاد دیگری نیز قابل تصور است که استاد حسن زاده آن را اتحاد تعلقی نامیده اند و می گویند:
اجمال آن[یعنی این نوع اتحاد] این است که: نفس ناطقه با اعیان موجودات خارجی یک نحو اتّحادی پیدا کند و بدانها تعلّقی گیرد که آنها مراتب وجود و شئون ذات نفس ناطقه گردند، چنانکه بدن، مرتبه نازله نفس است و همه قوا و اعضای وی مراتب وجودی و شئون ذاتی اویند. و این نحوه اتّحاد تعلّقی نفس به اعیان موجودات خارجی درباره نفوس کلیه الهیه که مؤید به روح القدساند و تصرّف در مادّه کائنات میکنند متحقّق است، که اعیان موجودات به منزله اعضاء و جوارح آنان میشوند. این بنده این نحوه اتّحاد را به «اتّحاد تعلّقی» اصطلاح کرده است. ( دروس اتحاد عاقل به معقول از استاد حسن زاده آملی، ۱۳۷۵، ص۱۷۲)
محمد هادی توکلی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اپل اینستاگرام فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر