پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
پیدایش شیعه اسماعیلیه
● تحقیقی جامع در باره میمون قداح و پسرش عبد الله
فرقههای انشعابی و انحرافی برای كسب آبرو و اعتبار نوعا مسلك خود را به امامان و شخصیتهای مورد قبول عامه، نسبت داده و بعضی از آنان را جز رهبران خود به حساب آوردهاند در حالی كه همان بزرگان در حال حیات خود با آن مسلك انحرافی وپیروان آن به شدت مبارزه میكردهاند.
مثلا فرقه صوفیه برای جلب عوام سلسله ارشاد خود را به امامان و بعضی از بزرگان صحابه نسبت دادهاند و برخی از آنان را از مشایخ خود شمردهاند در حالی كه نیاكانشان در حال حیات ائمه با آنان معارضه میكردند و به شدت مورد غضب و رد و انكار بودند. فرق اسماعیلیه نیز همین روش را به كار برده و خواستهاند اساس مذهب خود را به یكی از معاریف اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام یعنی امامی كه در فضل و شرف متفق علیه عامه و خاصه و علاوه بر آن ابوالائمه خود آن فرقه است، استناد و اتكا داده باشند تقریبا مثل صوفیه كه بعضی از امامان و اصحاب آنها را به خود نسبت دادهاند واین بدترین نوع اختلاس است كه دزدان ایمان در هر زمان به آن مرتكب نمیشوند.
از شخصیتهای مهمی كه اسماعیلیه از شیعه امامیه به سرقتبرده، میمون قداح و پسرش عبد الله میباشد. اسماعیلیه نام این دو تن را در شجره نامه ائمه مستودع خود ذكر كردهاند و آنان را از بزرگترین شخصیتهای مذهب خود به حساب آوردهاند و در اكثر نوشتههای اهل تسنن و بعد از آنها در نوشتههای شرق شناسان نیز این نسبتبه میمون و پسرش عبد الله داده شده است.(۱)
طبق نوشتههای آنها میمون قداح و پسرش عبد الله از شخصیتهای بزرگ دعوت اسماعیلیه بودند. میمون اصلا از مردم خوزستان بود و شغل كحال و چشم پزشكی داشت و آب مروارید را عمل میكرد و بدان سبب به «قداح» ملقب گشت، ظاهرا وی ایرانی و احتمالا پدرانش زردشتی بودند.
ابن ندیم در كتاب الفهرست از قول عبدالله بن رزام كه كتابی در رد اسماعیلیه نوشته مطالبی در باره اسماعیلیه آورده است ولی میگوید كه من عهدهدار صدق وكذب این گفتهها نیستم، وی مینویسد:
«عبد الله بن میمون قداح ازمردم «قوزح العباس» نزدیك به شهر اهواز بوده، پدرش میمون پیروی خود را از دعوت ابو الخطاب محمد بن ابو زینب در خدا بودن علی علیه السلام آشكار ساخت، میمون و پسرش هر دو از دیصانیان بود و عبد الله مدتها دعوی پیامبری كرد و شعبده كار و نیرنگ باز بود و میگفت: زمین زیر پایم در میپیچد و به هركجا كه خواهم در كوتاهترین زمان میروم و خبر از حوادث و شهرهای دور میداد. وی جیره خوارانی داشت كه به او یاری میكردند و كبوترانی با خود داشتند كه از جاهای مختلف به اقامتگاهش روانه مینمود و او به اطرافیان خبرهایی را كه به دست میآورد، داده و آنان را گمراه میكرد. پس از مدتی به «عسكر مكرم» نقل مكان كرد، سپس از آنجا بگریخت و به بصره رفت و بر گروهی از فرزندان عقیل بن ابی طالب فرود آمد و در آنجا به سختی افتاد وبعد از آن به سلمیه نزدیك حمص گریخت و كشتزارهایی در آنجا بخرید در اینجا مردی به نام «حمدان بن اشعث» ملقب به «قرمط» كه برای كوتاهی اندام و پاهایش وی را به آن لقب میخواندند دعوت او را پذیرفت (۲۶۰ه) سپس عبد الله درگذشت و پسرش محمد جانشین او شد». (۲)
در باره تاریخ زندگانی عبدالله بن میمون در میان نویسندگان اهل تسنن و مستشرقان اختلاف زیاد است. بغدادی گوید كه: میمون دیصانی معروف به «قداح» غلام جعفر بن محمد صادق و از مردم اهواز بود با محمد بن حسین ملقب به «دندان» در زندان والی عراق آشنا شده با یكدیگر همفكری كرده و كیش باطنیه را بنا نهادند.(۳)
قاضی عبد الجبار گوید: مؤسس مذهب باطنیه عبد اللهبن میمون بن دیصان بن سعید غضبان بود كه با دندان نامی این مذهب را بنیاد نهادند.(۴)
ذهبی مینویسد: عبد الله بن میمون قداح محدث بود و از موالی جعفر بن محمد و از ثقات او به شمار میرفت.(۵)
ابو المعالی گزارش میدهد كه فرقه باطنی بهوسیله سه كافر ایجاد شد كه یكی از آنها ابن میمون قداح بودكه همراه یكدیگر آیینی را ایجاد كردند و دعوت را سر و سامان دادند آنها ابن میمون را امام اعلام كردند و یك ذریه علوی برای او ساختند.(۶)
رشید الدین پس از اینكه ابو الخطاب را مؤسس باطنیه مینامد از میمون و پسر او عبدالله در میان داعیان صحبت میدارد كه: «هر دو جزو دانشمندان داعیان این فرقه محسوب میشوند».(۷)
جوینی نیز مینویسد: «در میان ایشان داعیان برخاستند كه یكی از ایشان میمون قداح بود و پسر او عبد الله بن میمون كه او را از علمای بزرگ آن طایفه شمرند».(۸)
خواجه نظام الملك در سیاستنامه مینویسد: «مردی را از شهر اهواز با مبارك (غلام اسماعیل بن جعفر) دوستی بود نام او عبد الله بن میمون قداح. روزی به خلوت نشسته بودند او را گفت این محمد بن اسماعیل با من دوستبود و اسرار خویش با من گفته است مبارك فریفته و حریص بر داشتن آن شد پس عبد الله بن میمون را سوگند داد كه آنچه من با تو بگویم تو با هیچكس نگویی الا با كسی كه اهل باشد، سخنان چند بر او عرض كرد، آن گاه از او مفارقت كرد مبارك سوی كوفه شد وعبد الله سوی كوهستان وعراق شد. در این حال اهل شیعه را طلب میكرد و موسی بن جعفر علیمها السلام محبوس بود و مبارك دعوت خویش پنهان میورزید تا در كوفه پراكنده شد، مردم بعضی از ایشان را مباركیه خواندند و بعضی قرمطی، وعبد الله میمون در كوهستان عراق به همین مذهب، مردمان را دعوت میكرد، پس خلیفتی خویش به مردی داد نام او خلف. او را گفتبه جانب ری رو كه آنجا در ری و آبه (آوه) و قم و كاشان و ولایت طبرستان و مازندران همه رافضی باشند و دعوی شیعیت كنند، دعوت ترا اجابت كنند، خود به جانب بصره رفت پس خلف به ری آمد به ناحیتبشابویه(فشافویه) در دیهی كه او را كلین خوانند مقام كرد...سپس خلف از آنجا بگریختبه شهر ری و در آنجا بمرد.
پسر وی احمد خلف بر جای پدر بنشست تا از كلین مردی به نام غیاث كه آداب نیكو دانستبیامد اورا خلیفه خویش كرد، این غیاث اصول مذهب ایشان را با آیات قرآن و امثال عرب وابیات وحكایات بیاراست و كتابی ساخت كه كتاب «البیان» نام كرد; چون بدعت او آشكار شد این غیاث بگریخت و به خراسان رفت چون سال ۲۸۰ هجری درآمد این مذهب آشگار گشت و هم در آن سال در شام مردی پدید آمد كه او را صاحب الخال گفتندی بیشتر شام بگرفت این غیاث كه از ری گریخته بود به مرو روذ(مرو رود) شد و امیر حسین علی مروزی را كیش خود آورد سپس ابو حاتم رازی پدید آمد، امیر ری احمد بن علی دعوت اورا قبول كرد و باطنی شد...».(۹)
ابو العلاء معری، عبد الله بن میمون القداح را یك نفر باهلی و یكی از شاگردان محترم امام جعفر صادق علیه السلام مینامد او بعدها مرتد گردید، شیعیان علی رغم این مسئله او را به عنوان یك نفر حدیثشناس پذیرفتند و چندین حدیث درباره مرجعیتش قبل از ارتداد نقل نمودند سپس ابو العلاء چند بیتشعر منسوب به او نقل میكند و رد او را از سوی امام جعفر صادق علیه السلام اعلام میدارد.(۱۰)
شهاب الدین بن العمری در تاریخچه خود راجع به دبیری، سوگندنامه اسماعیلی را عرضه میكند كه اسماعیلیان بر طبق آن میگفتند: [قسم یاد میكنیم كه ] امامت از جعفر بن اسماعیل، رهبر واقعی دعوت رسیده است، من القداح و نخستین داعی را قبول نكرده و ذمش میكنم...».(۱۱)
غیر از این عبارات، اشارات دیگری نیز در این زمینه در آثار ابن خلكان(۱۲) مقریزی(۱۳) سیوطی(۱۴) و دیگران آمده است ولی چیزی كه در اینجا قابل توجه استبیانیه بغداد است كه در سال ۴۰۲ هجری توسط گروهی از فقهای علوی و دیگران انتشار یافت و دروغ بودن شجره نامه فاطمیان رااعلام داشت و جد آنها را به نام «دیصان بن سعید» نامید كه فرقه دیصانیه از نام او گرفته شده است. در این بیانیه سخن ازمیمون و پسرش عبد الله به میان نیامده است و این متن را ابوالفداء(۱۵) و جوینی(۱۷) و دیگران با كمی تفاوت نقل كردهاند. غرض هر كدام از مورخان و نویسندگان اهل تسنن داستان این پدر و پسر را طوری نوشتهاند كه به افسانه بیشتر شبیه است تا به حقیقت; وتضاد و تناقض نوشتههای آنان در این باره قابل حل نمیباشد و رسیدن به یك نتیجه روشن سخت مشكل میباشد.
● منابع شیعه اثنی عشری
میمون بن قداح و پسرش عبد الله بن میمون در آثار شیعه اثنی عشری طوری جلوهگر شدهاند، كه عمر خودشان را در راه تشیع اثنی عشری صرف كرده و هیچگونه رابطهای با اسماعیلیان نداشتهاند اگر هم در میان اسماعیلیان یك چنین نامهایی وجود داشته، كاملا متفاوت بودهاند و قداح اسماعیلی نیز افسانهای بیش نبوده كه یا به وسیله خود اسماعیلیان و یا توسط بدخواهان آنها جعل شده است; زیرا با ارتباط قداح با نام ائمه معروف و محشور بودن با آنها، بر اعتبار آنان میافزوده است و از منابع شیعه برمیآید كه بسیاری از نظریات منابع اهل تسنن درست نیست واقعیات زیر غیر قابل انكار است.
۱) میمون و پسرش از معاصران امام جعفر صادق علیه السلام بودند; یعنی در قرن دوم نه در قرن سوم هجری میزیستند.
۲) آنها دست كم در آغاز زندگیشان به عنوان محدث شیعی معروف بودند و دیصانی، ثنوی ویا چیز دیگر نبودند.
و نیز منابع شیعی تاكید بر عكس بودن میمون و پسرش دارند این مسئله با نظریات منابع اهل تسنن متناقض است كه آنها را از اهالی اهواز و ایرانی ثبت كردهاند.
منابع شیعه اطلاع دقیقتری درباره این پدر و پسر در اختیار ما قرار میدهد و دامن عبد الله بن میمون و پدرش را از این نسبت مبرا میسازد. در این باره مرحوم علامه قزوینی تحقیقات ارزشمندی انجام داده كه ما در اینجا خلاصه تحقیقات ایشان را میآوریم.
داود الهامی
پینوشتها:
۱.جوینی، تاریخ جهانگشای، ج۳، ص ۱۵۴; برتاردلویس، پیدایش اسماعیلیه، ص ۷۹.
۲. ابن الندیم، الفهرست، ص ۲۷۸ ۲۷۹، چاپ الاستقامه قاهره; ترجمه فارسی، ص ۳۴۸ ۳۴۹ چاپ دوم.
۳.بغدادی، عبد القاهر، الفرق بین الفرق، ص ۱۶۹، طبع مصر۱۹۴۸.
۴. قاضی عبد الجبار، اصول الاسماعیلیه، ص۱۳۸ ۱۳۹ طبع قاهره.
۵. ذهبی، میران الاعتدال، ج۲، ص ۸۱.
۶. طبق نقل برناردلویس، مقاله پیدایش اسماعیلیه، ص ۷۰.
۷. همان مدرك.
۸. جوینی، تاریخ جهانگشا، ج۳، ص ۱۵۲.
۹. سیاستنامه، ص ۲۶۰ ۲۶۵ به تصحیح عباس اقبال.
۱۰. معری، ابو العلاء، غفران، ص ۱۵.
۱۱. تعریف، ص ۱۵۷ ۱۵۸.
۱۲. وفیات الاعیان، ج۲، ص ۳۴۲.
۱۳. خطط مقرزی، ج۱، ص ۳۴۸.
۱۴. تاریخ الخلفاء، ص ۴.
۱۵. تاریخ ابو الفداء، ج۲، ص ۷ ۱۴.
۱۶. ایقاظ، ص ۲۲.
۱۷. تاریخ جهانگشای، جوینی، ج۳، ص ۱۷۴.
۱۸. قید تقریبا برای آن است كه در رجال كشی حدیثی از عبد الله بن میمون قداح روایت نموده كه از آن معلوم میشود وی معاصر امام باقر علیه السلام نیز بوده است.
۱۹. رجال كشی، ص ۳۸۹، طبع دانشگاه مشهد.
۲۰. فهرست نجاشی، ص ۱۴۸، طبع بمبئی، سال ۱۳۱۷.
۲۱. خلاصه حلی، ص ۵۳، طبع تهران، سال ۱۳۱۱.
۲۲. منهج المقال، ص ۲۱۲ ۲۱۳، طبع تهران، ۱۳۰۶.
۲۳. نقد الرجال، ۱۹۷ ۱۹۸، طبع تهران، ۱۳۱۸.
۲۴. نضد الایضاح، طبع كلكته، سال ۱۳۱۷، در ذیل صفحات فهرستشیخ طوسی، ۱۹۷ ۱۹۸.
۲۵. منتهی المقال، ص ۱۹۳ ۱۹۴، طبع تهران.
۲۶. مستدرك الوسائل، ج۳، ص ۶۱۹، طبع تهران.
۲۷. رجال كشی، ص ۳۸۹، طبع دانشگاه مشهد.
۲۸. رجال نجاشی، ص ۱۴۸، طبع بمبئی.
۲۹. فهرستشیخ طوسی، ص ۱۹۷ ۱۹۸، چاپ كلكته.
۳۰. خلاصهٔ الاقوال، ص ۵۳.
۳۱. به نقل رجال مامقانی، ج۲، ص ۲۱۹; ج۳، ص ۲۶۵.
۳۲. سال وفات نوبختی معلوم نیست ولی به تصریح علامه در خلاصهٔ الاقوال ص ۲۱ در حدود سیصد یا اندكی پیش و پس میزیسته.
۳۳. تاریخ تالیف مروج الذهب سال ۳۳۶ است.
۳۴. تاریخ تالیف به تصریح مؤلف در ص ۳۹۷ و ۴۰۱،سال ۳۴۵ بوده است.
۳۵. رساله الغفران، ص ۱۵۶، طبع مصر.
۳۶. یادداشتهای، علامه قزوینی، تاریخ جهانگشا، ج۳، ص ۳۳۸، حواشی واضافات علامه قزوینی در این باره بسیار عالمانه و محققانه است رضوان خدا بر او باد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست