یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

سمیلاتور


کوشش‌های اولیه کارشناسان در زمینه ساخت و به کارگیری سیمیلاتور آموزش پرواز به ساخت دستگاهی چوبی منجر شد که می‌توانست کار سه محور هواپیما در پرواز را نشان دهد. به تدریج با ابداع …

کوشش‌های اولیه کارشناسان در زمینه ساخت و به کارگیری سیمیلاتور آموزش پرواز به ساخت دستگاهی چوبی منجر شد که می‌توانست کار سه محور هواپیما در پرواز را نشان دهد. به تدریج با ابداع تکنیک پرواز کور و رشد رو به افزایش نیازها، علاقمندی و تفکر در تعمیم ساخت چنین دستگاهی توسعه یافت و نتیجهٔ یکی از این تفکرات به ایجاد تحولی اساسی جهت ساخت سیمیلاتور پرواز منجر گردید. و تدریجاً همراه با تحولات فنی در هواپیماهای جدیدتر، سیمیلاتورهای پرواز نیز تکامل یافت، به گونه‌ای که امروزه ضمن آن که دانشجویان رشته هواپیمایی در شروع فراگیری علوم و دانش‌های هواپیمایی از امور پایه تا پیچیده‌ترین مراحل پرواز با سیستم‌های متنوع سیمیلاتورها مواجه می‌باشند، شاغلین در سایر واحدهای وابسته به هواپیمایی نظیر مهندسین تعمیرات نیز قادرند به نحو مطلوب و مؤثری از سیمیلاتورهای آموزشی استفاده نمایند.

در گذشته سیمیلاتورهای قدیمی از نوع (آنالوگ) به‌دلیل سرعت کم، آنچنان که باید قادر به بازدهی مطلوب آموزشی نسبت به هواپیماهای جدیدتر و سریع‌تر نبوده‌اند، لذا با جایگزینی روش (دیجیتال) و فراهم شدن امکانات دستیابی به سرعت بیشتر منطبق شدن این سرعت‌ها با سیستم‌های جدید هواپیماها، متخصصان امر قادر شدند با تأمین سرعت لازم برای سیمیلاتورهای جدید آموزشی آن را با هواپیماهای اصلی استفاده نمایند.

حدود چند دهه قبل سیمیلاتورها به‌عنوان ابزار و دستگاه‌های شناخت هواپیما تلقی شده و اکثر آموزش‌های عملی سیستم‌ها و امور پروازی مستقیماً با هواپیمای واقعی انجام می‌گرفت. اما امروزه (سیمیلاتورها) ضمن آن که به تنهایی ظرفیت عملیاتی کاملی را دارا بوده و قادرند به خوبی از عهده آموزش‌های عملی مورد تأیید سازمان‌های بین‌المللی هواپیمایی برآیند، از نظر تولید درآمد مالی و بالا بردن سطح آموزش کورپروازی نیز عامل مؤثری محسوب شده و ارزش‌های ویژه‌ای دارند.

هواپیماها معمولاً به شش عامل مانور و هدایت در هوا به نام‌های YAW , ROLL , PTCH حرکت زاویه‌ای عرضی، طولی و بالا برنده مجهز هستند که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند، اما در (سیمیلاتور)ها سیستم عمل کننده به صورت مکانیکی یا هیدرولیکی است، که در اینباره می‌بایست یا به کارگیری عمل کننده‌های حساسی که تحت شرایط کنترل کامپیوتر با سرعت زیاد قرار می‌گیرند و استفاده از حداکثر ظرافت و دقت به ایجاد تطبیق بین مدارات الکترونیکی و مکانیکی و هیدرولیکی ژرداخت. باید در نظر داشت که بهره‌گیری از تکنیک دیجیتال، تغییرات برنامه‌ریزی شده یا Ware Saft چنین سیستم‌هایی را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

کارخانجات مهم سازنده Rediffusion

در انگلستان که از سال ۱۹۸۷ به شرکت هواپیمایی Hughes فروخته شد، اما روند فعالیت‌های آن همچنان در نزدیکی فرودگاه Gatwick جنوب لندن باقی است. این کارخانه چندی پیش بخش مهندسی خود در لندن را توسعه داد و شش دستگاه یمیلاتور دیگر نیز به سیمیلاتورهای موجود خود در Tulsa افزود.