دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
برخورد با متکدی بخشش یا چشم پوشی
او تنها یک کودک خردسال بیسرپرست یا بد سرپرست است، او فقط جوانی است که به هر دری زده، اما به خاطر نداشتن تحصیلات، تخصص و از آن مهمتر حسنسابقه از یافتن کار درمانده شده است، او یک مرد میانسال ازکارافتاده است که مشکلات جسمی و روانی در این سن و سال، نقاب کهنسالی به چهرهاش نشانده است... او یک متکدی است که از دستان تو تقاضای کمک و بخشش دارد، اما تو چگونه باید با او برخورد کنی؟ هر اندازه که میتوانی یا میخواهی به او ببخشی یا از کمکی که نمیدانی در کجا و صرف چه کاری میشود، چشم بپوشی؟
شاید از نظر شرعی و دینی چشمپوشی بر تقاضای کمک مستمندان پسندیده نباشد، اما از نقطهنظر جامعهشناسی یاری رساندن به کسانی که دچار فقر اقتصادی هستند و تکدیگری میکنند در قالب نهادهایی دولتی یا خصوصی که متولی امور مستمندان است، جایز شمرده میشود. برخی معتقدند که اعتماد عمومی نسبت به نهادهای دولتی متولی امور مستمندان، به دلیل کاستیهایی که در عملکردشان دیده میشود بتدریج رنگ باخته است. تحلیلگران جامعهشناس بر این باورند، اگر دلایل این بیاعتمادی از سوی این نهادها ریشهیابی شود و راهحلهای مشخصی توسط این تشکلها برای احیای مشروعیت کاهش یافته ارائه شود، اقبال عمومی برای جذب کمکهای مردمی از طریق آنها دوباره جلب خواهد شد.
از آنجا که انجمنهای مردمی در حال حاضر بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگیرد؛ اگر هر شخص با یکی از این انجمنها مرتبط شود، میتواند از طریق آنها کمکهای خود را به هر اندازه که میتواند به دست مستمند واقعی برساند. مهمتر آنکه اگر انجمنها و جمعیتهای خیریه کار خودشان را به درستی انجام دهند و به نوعی در الگوسازیهای جدید برای دریافت کمک فعال شوند، بتدریج کمک یاریرسان از قالب بخشش به متکدی خارج میشود و شکل پاداش به خود میگیرد. برای رسیدن به این هدف لازم است مستمندان از طریق این تشکلها تحت آموزش کارهای دستی یا هنری ساده قرار بگیرند تا با ارائه آنها به بازدیدکننده، مزد یا پاداش دریافت کنند.
بازشناسی مستمند واقعی از یک متکدی که میتواند کودک، جوان یا سالخورده باشد، در بسیاری موارد ممکن نیست. بخشیدن مبلغی به متکدی که معلوم نیست، آنچه جمعآوری میکند در چه راهی صرف میشود، نهتنها چهره جامعه را مخدوش میسازد، بلکه رویه ناسالمی برای کسب در آمدهای خرد، اما بیزحمت را فراهم میکند.
از سوی دیگر کمک مستقیم به یک متکدی به معنای بیارزش کردن کارگری و فعالیت جسمانی سخت است. بخشیدن مبلغی هر چند ناچیز به مستمندی که تکدیگری میکند به معنای دهنکجی کردن به کارگری است که برای به دست آوردن همان مبلغ، یک روز تمام زحمت میکشد و عرق میریزد. فراموش نکنیم که فقر اقتصادی اگر با فقر فکری و فرهنگی عجین شود، درمان و ریشهکنی آن بسیار سختتر خواهد بود. پس بخشش، نهالی است که میتواند در دامن تشکلهای یاریرسان به مستمندان واقعی بارور شود.
دکتر علی انتظاری
مدیر گروه جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج کردستان عراق مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم رسانه
تهران شهرداری تهران حجاب قوه قضاییه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی قتل پلیس سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت بورس
تئاتر سریال افعی تهران سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما کتاب
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
رژیم صهیونیستی اسرائیل حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین رفح طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ماهواره
چاقی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی