جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
واردات خودرو كابوس در حال وقوع
امسال تعرفه واردات خودرو بین ۵ تا ۱۰ درصد كاهش مییابد و از طرفی محصولات جدیدی وارد بازار میشود. از سوی دیگر نیز به احتمال زیاد بنزین در نیمه دوم سال سهمیه بندی میشود و به همین دلیل میتوان این سال را سالی پر چالش برای خودروسازان خواند.
اولین كلید رقابتی تر شدن بازار در اردیبهشت ماه با ورود مگان به ایران به صدا در خواهد آمد؛ خودرویی كه رقابت را در قسمت بالا دستی بازار خودرو ایران تغییر خواهد داد.
درباره این خودرو آندریاس گابریل مدیر عامل رنو پارس گفته است: مگان قدیمی پرفروشترین خودرو اروپا در دو سال اخیر بود و امیدواریم مگان جدید نیز این روند را ادامه دهد. به هر حال ایران به همراه فرانسه و تركیه جزو اولین پایگاههای تولید این خودرو در جهان محسوب میشود و قرار بر این بوده كه تولید این خودرو پس از تعطیلات نوروز ۸۵ در ایران آغاز شود. حضور رنو مگان در بازار ایران سبب رشد ذهنیت مردم در خصوص شركت رنو خواهد شد و بسترهای لازم برای فروش ال ۹۰ در ایران را نیز مهیا میكند.
موتورهای استفاده شده در این خودرو موتور ۴/۱ لیتری ۱۰۰اسب بخار، ۶/۱لیتری ۱۱۰ اسب بخار، دو لیتری ۱۳۵ اسب بخار، دو لیتری ۱۶۵ اسب بخار و دو لیتری ۲۲۵ اسب بخار هستند. البته در ایران از موتور ۱/۶ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری و دو لیتری ۱۳۵ اسب بخاری با دو گیربكس معمولی و اتوماتیك بر روی این خودرو استفاده خواهد شد.
موتور و قطعات مشترك این خودرو با ال ۹۰ نیز در ایران ساخته میشوند. تیراژ این خودرو ۱۵ هزار دستگاه در سال خواهد بود كه در پارس خودرو تولید میشود و بنابه گفته رییس هیات مدیره رنو پارس، مگان جدید با ۱۸ میلیون تومان قیمت به فروش خواهد رسید. اما عرضه این خودرو با قیمت ۱۸ میلیون تومان و در حالی كه رقبای آن در بازار مانند زانتیا، تویوتا كرولا و مزدا ۳۲۳ بالای ۲۲ میلیون تومان به فروش میرسند، سبب تغییرات اساسی در قسمت بالا دستی بازار خودرو ایران میشود.
اما اتفاق بعدی تولید مدلهای جدید فولكس، هیوندایی و رسیدن تیراژ كیا ریو به حدود ۲۰ هزار دستگاه است كه تا حدودی بازار را رقابتی تر میكند. از طرفی ورود پژو صندوقدار (SD) هم تا حدودی بر تنوع محصولات بازار خواهد افزود؛ و اما كابوس واقعی زمانی آغاز میشود كه تولید ال ۹۰ آغاز شود، زیرا در این زمان خودروسازان با یك تضاد آشكار روبرو میشوند. خودرو ال ۹۰ و ورود آن با قیمت ۷ میلیون تومان به چالش خودروسازان تبدیل میشود، چرا كه توانایی تولید با چنین قیمتی وجود دارد و وزارت صنایع هم بر آن تاكید دارد، اما ورود این خودرو با این قیمت كل بازار خودروسازان را به هم میریزد.
در صورتی كه طبق قول مسئولان، ال ۹۰ با قیمت ۷ میلیون تومان با هندلینگ و فرمان پذیری مناسب و قدرت موتور ۱۱۰ بخار تولیدش آغاز شود، بسیاری از خودروها كه با تكنولوژی قدیمی و قیمت بالا عرضه میشوند عاقبت غمانگیزی خواهند داشت. البته شاید به گفته قاسمی مدیر بازاریابی شركت ایران خودرو بازار شرایطی ایجاد كند كه ال ۹۰ حدود ۱۵میلیون تومان خرید و فروش شود. البته در این صورت بسیاری از خودروها نفس راحتی خواهند كشید؛ اما ممكن است در ابتدا با توجه به تیراژ كم ال ۹۰ بسیاری از خودروها بتوانند نفس راحتی بكشند، اما بعد از سه سال و رسیدن تیراژ ال ۹۰ به ۳۰۰ هزار دستگاه و تثبیت قیمت آن، بسیاری از خودروها مغلوب میشوند و مدیران صنعت خودرو از هم اكنون باید دنبال یك راهكار باشند؛ مگر آنكه عدهیی نگذارند این خودرو به تیراژ عنوان شده برسد یا جلوی تولید آن را بگیرند.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده، امسال ۱۵ هزار ال۹۰ در ایران خودرو و ۱۵ هزار ال۹۰ در سایپا تولید خواهد شد. تولید ال۹۰ در سال ۸۶ به ۷۵ هزار دستگاه در ایران خودرو و ۷۵ هزار در سایپا خواهد رسید و درسال ۸۷ نیز ۱۵۰ هزار ال۹۰ در سایپا و ۱۵۰ هزار ال۹۰در سایپا تولید خواهد شد.
در سال ۸۴ حدود ۱۰ هزار خودرو وارد ایران شد و این در حالی بود كه شركتهایی مانند تویوتا و بی.ام.و از آذر ماه دیگر اقدام به واردات گسترده نكردند و منتظر تعرفههای جدید شدند. از طرف دیگر واردات خودرو در سال۸۴ سبب كاهش فروش خودروهای گرانقیمت ساخت داخل شده و این بیم در تولید كنندگان داخلی ایجاد شده كه با كاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو كه از سیاست دولت پیشین بود، این اتفاق بتدریج تمامی صنعت خودرو ایران را در برگیرد.
البته دكتر منطقی مدیرعامل ایران خودرو معتقد است كه با اعمال تعرفه ۹۰ درصدی برای واردات خودرو، ایران خودرو همچنان توان رقابت با شركتهای خارجی را خواهد داشت.
به نظر میرسد اگر تعرفه واردات ۱۰ درصد كاهش یابد، به تبع آن باید تعرفه واردات CKD و قطعات خودرو نیز كاهش یابد. در تمام دنیا برای كاهش تعرفهها و نظام تعرفهیی كار كارشناسی انجام میشود و برای این كار برنامه مدون درازمدت اعلام میشود كه متاسفانه چنین روندی در ایران وجود ندارد. اما حتی با وجود گفتههای مدیر عامل ایران خودرو، نگرانی خودروسازان در حال افزایش است، چرا كه در سال ۸۴ شركتهای تولید كننده خودروهای با قیمت بالای ۲۰ میلیون تومان، به دلیل گسترش واردات خودرو اقدام به كاهش تولید كردهاند.
بر همین اساس تیراژ ماكسیما، پاجرو و موسو كاهش یافته است. تولید موسو حتی در مرداد ۸۴ به صفر رسید. از سوی دیگر تیراژ ماكسیما نیز نصف شده و تیراژ پاجرو حتی در مواردی به یك سوم اوایل تولید آن رسیده و این در حالی است كه تویوتا بازار نیسان و مزدا را به دست آورده و در سال ۸۴ پنج هزار خودرو را در ایران به فروش رسانده است. خودروهای پرادو نیز تاكنون بازار را از دست خودروهای شاسی بلند ساخته شده در ایران مانند رونیز و موسو درآوردهاند. البته ورود بی.ام.و ۳ر نیز در كاهش تقاضا برای خودروهای شاسی بلند داخلی تاثیرگذار بوده است. تویوتا قصد دارد در سال۸۵ مدلهای لوكس و لندكروز را نیز وارد كند. مدلهای بی.ام.و سری ۳ نیز در مواردی بازار را از دست نیسان ماكیسما خارج كرده است و به نظر میرسد كه بی.ام.و تاكنون بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو وارد ایران كرده باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست