یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

الفبای مدیریت زمان


الفبای مدیریت زمان

یکی از عوامل مهم استرس در زندگی امروزی، محدودیت زمان است. برای اینکه بتوانیم زمان را برای خود تنظیم کنیم لازم است اصولی را رعایت کنیم:
۱) ابتدا اهداف خود را مشخص کنیم. بهتر است …

یکی از عوامل مهم استرس در زندگی امروزی، محدودیت زمان است. برای اینکه بتوانیم زمان را برای خود تنظیم کنیم لازم است اصولی را رعایت کنیم:

۱) ابتدا اهداف خود را مشخص کنیم. بهتر است کلی‌گویی نکنیم و اهدافی انتخاب کنیم که قابلیت اجرایی داشته باشند؛ بلندپروازانه یا کمال‌طلبانه نباشند. هدف‌ها را ساده کنیم و سخت نگیریم و اهدافی انتخاب کنیم که نه زیاد بزرگ باشند و نه زیاد کوچک. برای مثال شما برای منزل قصد خرید یک یخچال را دارید میزان کل دریافتی شما ماهیانه چهارصد هزار تومان است طبق بررسی خودتان میزان هزینه‌ ماهانه شما حدود ۳۰۰ هزار تومان است و با کنار گذاشتن پس‌انداز می‌توانید در مجموع در عرض ۶ ماه فقط ۶۰۰ هزار تومان برای خرید کنار بگذارید پس زمان خود را صرف دیدن یخچال‌های با قیمت‌های بالاتر از آن نکنید چون فقط موجب اتلاف وقت، حرص خوردن که چرا من پول بیشتری ندارم و کم جلوه کردن یخچالی که توانایی خرید آن را دارید خواهد شد از خرید خود رضایت نخواهید داشت، در حالی که با توجه به بودجه و توانایی خود بهترین خرید را داشته‌اید.

۲) پس از تعیین هدف دنبال راه‌های رسیدن به آن بروید.

۳) زمانی را برای همان هدف مشخص کنید؛ برای این کار:

توانایی‌ها و شرایط خود را بسنجید.

برای کارهای خود فهرست تهیه کنید؛ اولویت‌بندی کنید و فوری بودن یا میزان اهمیت کار را در نظر بگیرید. باید توجه داشته باشید همیشه فوری فوری مساوی اهمیت نیست و ممکن است اهمیت کمتری داشته باشد و کار دیگری باشد که باید سریع‌تر انجام شود به‌طور مثال برای خرید اتومبیل در حال پس‌انداز پول هستید و قبض برق با مهلت پرداخت مشخصی آمده است با آنکه اهمیت با پس‌انداز برای خرید است ولی چون قبض برق مهلت پرداخت دارد فوری تلقی می‌شود.

زمان را درست برنامه‌ریزی کنید و واقع‌بینانه عمل کنید. فکر کنید دانش‌آموزی قصد شرکت در کنکور سراسری دارد و مدت ۹ ماه در مجموع زمان دارد پس هدف قبولی در کنکور است. در ابتدا از مجموع ۹ ماه برنامه‌ریزی می‌کنید به‌طور مثال ۵ ماه را برای مطالعه دروس، ۲ ماه برای دوره کردن، یک ماه برای یادگیری مهارت تست زدن و یک ماه زمان آزاد برای حوادث غیرقابل پیش‌بینی، به‌طور مثال بیماری، مسافرت و غیره در نظر می‌گیرد. سپس برای ۵ ماه مجددا لازم است برنامه‌ریزی کنید و دروس مورد مطالعه را اهمیت‌بندی کرده و برحسب تعداد صفحات، میزان نمره و اهمیت آن نمره در نتیجه کل امتحان، حفظی بودن یا فهمی بودن دروس برنامه‌ریزی کنید. تقویم را بردارید و بدون اینکه بخواهد کمال‌طلبی و بلندپروازی کنید طبق تقویم و تقسیم‌ زمان ۵ ماه را تقسیم کنید. در مورد مدیریت زمان بعضی عوامل می‌تواند موجب اخلال در کار شود که از جمله مهم‌ترین آنها؛ به تعویق انداختن کار و به قول معروف کار امروز رابه فردا موکول کردن، ناتوانی در نه گفتن، ترس از شکست، عدم قدرت تصمیم‌گیری، مشاوره نکردن با دیگران و اینکه فرد می‌خواهد یک تنه همه مشکلات را به دوش بکشد و حل کند، عدم تمرکز، اضطراب، عدم اعتماد به نفس و خجالت کشیدن است.