جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
تاملی در کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
یکی از ویژگیهای واقعه عاشورا ذوابعاد و ذومراتببودن حوادث، گفتارها و رفتارهای منطوی در آن است. نگاه علاقهمندان به حماسه حسینی هم در پس تاریخ عاشورا به آن هماره مبتنی بر وجهی یا وجوهی خاص از آن بوده است. عارفان، فقیهان، شاعران و... هر کدام از زاویهای خاص به حماسه حسینی نگریستهاند. همین مساله گویای آن است که این حماسه دارای چنان ظرفیتی است که اندیشه آدمی هماره میتواند از آن بهره برد و راه زیست و حیات منطبق بر منطق وحی را از آن بیابد.
در میان اندیشمندان معاصر که هم دستی در ساحت قرآن و هم سیادتی در فهم فلسفه، عرفان و فقه دارد و از قضا مواجهه عقلانی ـ قرآنی با حماسه حسینی داشته، آیتالله جوادی آملی است که سیر و سلوک عقلانی خود را در حماسه حسینی، به مدد یک جمله آن امام همام که میراثدار نبوت و حامل ولایت بود، به پیش برده و از قضا به نتایج مهم و درسهای متعالی از آن حماسه رسیده است.
امام حسین(ع) را جمله معروفی است که همه شیعیان دستکم آن را نیوشیدهاند: الا ترون ان الحق لایعمل به و الباطل لا یتنهی عنه؟ یعنی آیا نمیبینید بهحق عمل نمیشود و از باطل پیشگیری نمیگردد؟ اما نکته اینجاست که حکیم تیزبین، پساپشت این جمله را نیز بخوبی و درستی کاویده و بنیان آن را بر جملهای محیرالعقول یافته است، چرا که امام پیش از بیان این جمله، مبنایی شگفت به میدان معنا میآورد و آن این که: لایکمل العقل الا باتباع الحق، الا ترون ان الحق لایعمل به... یعنی که شکوفایی عقل که ممیز هستی آدمی از همه هستها و هستیهاست، جز با پیروی از حق ممکن نیست و این جمله شگفت تاچهاندازه مانند آن حکمت وزین قرآنی است که فرمود: اگر مرا دوست دارید به متابعت رسول درآیید! آنجا هم به همین اعتبار عقل آدمی بود که شکوفا میشد و مگر نه این که حضرت علی(ع) در خطبه نخست نهجالبلاغه فرموده بودند پیامبران آمدند تا گنجینه عقول آدمیان را احیا کنند؟!
سخن حضرت امام حسین(ع) هم که پیشاپیش گشایش مسیر عاشورا بیان میشود، همان معنا را به دنبال دارد. عقل انسان در پیروی از یزید احیا نمیشود. شکوفایی عقل در اتباع از حق به ثمر میرسد. اگر امیری مثل یزید بر مردم حاکم شود در واقع فصل میرایی عقل به ظهور میرسد و نتیجه این میرایی چیزی نیست جز شهادت امام و ثمره قلب پیامبر و نور چشم سیدالمرسلین!
این کتاب شریف که کتابت گفتارهای عاشورایی آیتالله جوادی آملی است در دو بخش و هشت فصل شامل مباحث زیر منتشر شده است: سیره حسینی، پیام نهضت حسینی، اثر نهضت حسینی، شکوفایی و شکوفاگران عقل، اقدامات مخالفان شکوفایی عقل، قیام حسینی برای شکوفایی عقل، اثر قیام حسینی در شکوفایی عقل، تداوم اثر قیام حسینی برای شکوفایی عقل و... .
این اثر در ۲۹۲ صفحه و توسط مرکز بینالمللی اسرا به چاپ رسیده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی