جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
فینال زودرس برای افست رول
نشریات ورزشی در كشور ما طرفداران زیادی دارد، شاید جوانی جمعیت یكی از دلایل آن باشد. درست است كه تعداد روزنامهخوانها در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای در حال توسعه، كمتر است، اما اگر تنها درباره روزنامههای ورزشی صحبت كنیم، این رقم اندكی بالاتر میرود. گرایش جوانان به روزنامههای ورزشی موجب تحول در قطع، نوع كاغذ و كیفیت چاپ روزنامهها هم شده است.
●مطبوعات و چاپ افست
در فضای پر تب و تاب جام جهانی فوتبال، تنوع و نقش رسانههایی چون تلویزیون، رادیو، روزنامه، اینترنت و ... به چشم میآید و به دنبال آن رقابت آنها برای جلب توجه مخاطبان و نمایش برتریهای هر كدام بر دیگری پررنگتر میشود.
شاید تلویزیون با امكان پخش مستقیم مسابقات و ارایه نقد و بررسی همزمان بازیها محكمترین جایگاه را در میان دیگر ابزار داشته باشد، رادیو هم كه صدای جام جهانی است.
شاید در جامهای جهانی چند دوره قبل علاقهمندان فوتبال، از جلوی تلویزیون تكان نمیخوردند. آنها هم كه اهل مطالعه و روزنامه بودند منتظر انتشار روزنامهها و مجلات محدود ورزشی مثل كیهان ورزشی و دنیای ورزش و ... بودند، اما امروز با گسترش فراگیر رسانهای مانند اینترنت در ایران، سیستم اطلاعرسانی و اخبار متحول شده است. انبوه سایتهای خبری و خبرگزاریهای داخلی و خارجی ورزشی و غیرورزشی و حتی سایتهایی كه ارتباطی به فوتبال ندارند، در كسری از ثانیه تحولات لحظه به لحظه جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را در سراسر جهان مخابره میكنند. یعنی به نظر میرسد هر جا دسترسی به اینترنت باشد، اخبار آنلاین جام جهانی هم هست. با وجود همه این امكانات جورواجور رسانهای، حتماً شما هم تعداد انبوه روزنامهها و مجلات ورزشی را در این روزها دیدهاید كه یا تعداد صفحات و قطع و قد و قوارهشان به لطف جام جهانی فوتبال بزرگتر شده یا اینكه به مناسبت جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، بهویژهنامههای رنگارنگ و متنوع تبدیل شدهاند. كسی البته انتظار اخبار داغ جام جهانی را از مطبوعات ندارد، اما تحلیلها و مقالات و عكسهای جذاب فوتبال، علاقهمندان را به سوی مطبوعات میكشاند. حتی روزنامههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سینمایی و ... هم طی جام جهانی روزهایی را به فوتبال اختصاص داده و تیتر و عكس صفحه اول را فوتبالی انتخاب میكنند.
در این میان برخی مطبوعات و مجلات و روزنامهها با بهكارگیری امكانات چاپی متفاوت، چاپ مطالب، عكس، افزایش تعداد صفحات و ارایه CD همراه مجله و ... به رقابت با یكدیگر پرداختند.برای سردرآوردن از موج فوتبال در مطبوعات، ابتدا به سراغ چند روزنامه و مجله تخصصی ورزشی و فوتبال میرویم و ویژگی انتشار و چاپ آنها را بررسی میكنیم.
پنجمین ماه انتشار روزنامه گل با آغاز جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان مصادف شده است. قامت بلند این روزنامه روی كیوسك روزنامهفروشی در میان سایر روزنامههای ورزشی جلب توجه میكند و بعد وقتی روزنامه را ورق میزنیم كاغذ گلاسه Lwc آن و عكسهای رنگی در اندازه بزرگ نظرمان را میگیرد. مجید كوهستانی سردبیر روزنامه گل پیش از صحبت در مورد ویژهنامه این روزنامه به مناسبت جام جهانی فوتبال، به معرفی روزنامه و مشخصات آن میپردازد: «میتوانم بگویم روزنامه گل، اولین روزنامه ورزشی گلاسه تمام رنگی درایران است كه در قطع ۶۲*۴۳ سانتیمتر منتشر میشود. سعی كردهایم شرایط انتشار روزنامه را با روزنامههای ورزشی جهان تطابق دهیم. قطع معمول روزنامه نیاز روزنامههای ورزشی یعنی داشتن تیتر و عكسهای بزرگ را برآورده نمیسازد، از این رو قطع بزرگ را برای روزنامه برگزیدیم. از همان ابتدا برای چاپ و كاغذ روزنامه اهمیت ویژهای قایل شدیم، روزنامه گل ۱۶ صفحه دارد كه نیمی از آن بروی كاغذ كاهی خارجی و نیمی بر روی كاغذ گلاسه نازك و به صورت چهار رنگ به چاپ میرسد. با اینكه قیمت تمام شده چاپ هر شماره روزنامه ۲۵۰ تومان است، قیمت روزنامه را ۲۰۰ تومان در نظر گرفتهایم. هدف ما تأمین هزینه از طریق آگهی است.
متأسفانه برخی روزنامهها در ایران به تكفروشی اعتقاد دارند، در حالی كه روزنامههای دنیا، بر روی آگهیها حساب میكنند. تیراژ روزنامه در روزهای معمولی كه بازی فوتبال نیست ۷۰-۶۰ هزار عدد است و در روزهای قبل و بعد از مسابقات فوتبال و پنجشنبهها این تیراژ به ۱۵۰ هزار نسخه میرسد.
روزنامه گل در چاپخانه رسالت و رجانقشینه چاپ میشود، البته بیشتر در چاپخانه رسالت.»
كوهستانی در مورد ویژهنامهای كه در رابطه با جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان منتشر كردهاند، میافزاید: «ویژهنامهای در حدود ۱۳۰ صفحه، رنگی، بر روی كاغذ گلاسه و در قطع مجله منتشر كردهایم. جمعآوری و تولید مطالب ویژهنامه حدود یك ماه زمان برده كه علاوه بر كارهای روزنامه بوده است. شاید بتوان گفت معادل ۳ برابر حجم یك هفته كاری روزنامه بود. ویژهنامه از یكسری مطالب شامل جدول كامل بازیهای فوتبال، مطالب تحلیلی، ترجمه و تاریخچه و معرفی تیمها و پوستر ستارگان دنیای فوتبال و ... تشكیل شده است. برای آگهیهایی كه قرار بود در ویژهنامه به چاپ برسد تعرفه جداگانهای تعریف كردیم. چون ویژهنامه به نسبت روزنامه، مدت زمان بیشتری نزد خواننده نگهداری میشود. قبلاً ویژهنامههای عید و بازی استقلال و پیروزی هم داشتهایم كه در چاپخانه رسالت به چاپ رسیدند، اما این دوره برای آزمودن امكانات چاپخانه رجانقشینه در چاپ مجله در تیراژ بالا، با مسؤولان چاپ رجانقشینه رایزنیهایی داشتیم. قیمت ویژهنامه را هم ۱۰۰۰ تومان درنظر گرفتهایم و برای چاپ اول تیراژ ۷۰ هزار نسخه پیشبینی كردهایم.»
كوهستانی كه برای تهیه خبر از مسابقات جام جهانی به آلمان سفر میكند به نكته دیگری اشاره میكند: «برخی از دوستان و همكاران به ظاهر و قطع روزنامه و كاغذ آن خرده میگیرند و آن را كاری شیك میدانند. اما بهطور قطع مطالب و اخبار و تحلیلهای روزنامه بیشترین تأثیر را در جذب مخاطب داشته است.»
روزنامه ورزشی بینالمللی ۹۰ هم چهار سال است كه هر روز با ۱۲ صفحه مطلب بر روی كیوسك روزنامهفروشیها جای میگیرد. صفحه اول و آخر این روزنامه رنگی و كاغذ آن هم كاغذ روزنامه است و در چاپخانه چاپ و نشر تهران چاپ میشود.
اما روزنامه بینالمللی نود برای ویژهنامه جام جهانی ۲۰۰۶، تدابیر چاپی دیگری اندیشیده است. كاغذ گلاسه LWC و چاپ رنگی و ... به این ویژهنامه رنگ و بوی دیگری بخشیده است. ازطرفی مزدك میرزایی با همكاری عادل فردوسیپور ـ مجریان و گزارشگران فوتبال در تلویزیون ـ سردبیری ویژهنامه جام جهانی روزنامه نود را بر عهده داشتهاند. علاوه بر مطالب و معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی ویژهنامه، عكسهای پوستر مانند رونالدینیو، زیدان، پیرو، رونالدو، گونزالس، بكهام، علی كریمی، زندی، نیكبخت و ... كه هر كدام یك صفحه از مجله را به خود اختصاص دادهاند، برای علاقهمندان میتواند جذاب باشد.
محمد سررشتهداری سردبیر روزنامه نود، پس از معرفی روزنامه و ویژهنامه از مسایل فیمابین روزنامه و چاپخانه میگوید: «روزنامه با تیراژ ۳۷ هزار عدد هر روز منتشر میشود. تولید ویژهنامه هم حداقل دو هفته زمان نیاز داشت كه در كنار تولید مطالب روزنامه صورت گرفت.»
یكی از مواردی كه در خصوص چاپ با آن مواجه هستیم، این است كه چارچوب تعریف شدهای برای كار چاپخانههایی كه روزنامه چاپ میكنند، تعریف نشده است و تعداد روزنامهها از تعداد چاپخانههایی كه توانایی چاپ روزنامه دارند، بیشتر شده است. در نتیجه از نظر زمانبندی با مشكل مواجه میشویم، زیرا هر روزنامهای كه زودتر به چاپخانه برسد، زودتر هم چاپ میشود. اعلام برنامه مشخص و منظم، كارها را بهتر به پیش میبرد.»
روزنامه بینالمللی خبر ورزشی با تیراژ ۱۵۰ هزار عدد كه در امارات هم توزیع میشود، علاوه بر انتشار روزنامهای ۱۲ صفحهای هر ماه مجلهای تحت عنوان خبر ورزشی ماه ارایه میدهد. این نشریه شماره خردادماه خود را به جام جهانی ۲۰۰۶ اختصاص داده، كه همراه با یك CD كه روی آن آرم جام جهانی و خبر ورزشی چاپ شده در یك بستهبندی سلفونی ارایه شده است.
حجتالله جیرودی دبیر اجرایی روزنامه خبر ورزشی و مدیر چاپخانه گلها میگوید: «ویژهنامه مثل روزنامه بر روی كاغذ روزنامه است با جلد گلاسه كه یووی میخورد. ابتدا تیراژ ۶۰ هزار نسخه را در نظر گرفتیم، اما پیشبینی میكنیم به صد هزار عدد هم برسد. CD ویژه جام جهانی هم در مؤسسه فاینال به روش سیلك اسكرین به چاپ رسیده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست