یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
شرایط سلوک
سالک الی الله چگونه می تواند خود را از مهالک و لغزشگاهها نجات داده و سیر حرکت تکاملی خود را تقویت و باثبات گرداند؟
ـ انسانی که با معرفت توحیدی درمسیر تقرب به خدا و حصول کمالات معنوی گام برمی دارد حداقل سه مرحله از اهم شرایط سلوک را روزانه باید طی کند تا به واسطه اعمال صالحه و مداوم خود، آن مقام و صورت ملکوتیه مجرده را درنفس خود تثبیت کند و در اثر تکرار هر عملی حظ روحانی و ایمانی خود را از آن دریافت کند. مرحله مشارطه، که همان حدیث نفس است انسان باید تمامی ارزش ها و ضدارزش ها و فضایل و رذایل اخلاقی را درمقابل خود قرار دهد و با خود شرط کند که فضایل و ارزش های اخلاقی را در وجود خود عینیت بخشیده و درمقام سلوک و رفتار خود پیاده نماید. و در مراحل بعدی با مراقبت و محاسبه آنها را درنفس و روح خود تثبیت نماید. مرحوم علامه طباطبایی در رساله «لب اللباب» صفحه۹۷ در خصوص مراقبه و محاسبه می نویسد: «سالک در جمیع احوال مراقب و مواظب باشد تا از آنچه وظیفه اوست تخطی ننماید و از آنچه بر آن عازم شده تخلف نکند. مراقبه معنای عامی است و به اختلاف مقامات و درجات و منازل سالک تفاوت می کند. در ابتدای امر سلوک، مراقبه عبارت است از آنکه از آنچه به درد دین و دنیای او نمی خورد اجتناب کند و از مالا یعنی دوری گزیند و سعی کند تا خلاف رضای خدا در قول و فعل از او صادر نگردد، ولی کم کم این مراقبه شدت یافته و درجه به درجه بالا می رود. گاهی مراقبه عبارت است از: توجه به سکوت خود و گاهی به نفس خود و گاهی به بالاتر از آن، از مراتب حقیقت از اسما و صفات کلیه الهیه و مراتب و درجات آن.
باید دانست که مراقبه از اهم شرایط سلوک است و مشایخ عظام را در آن تاکیداتی است و بسیاری آن را از لوازم حتمیه سیر و سلوک شمرده اند، چه آن به منزله حجر اساسی است و ذکر و فکر و سایر شرایط بر آن حجر بنا نهاده می شود؛ لذا تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهدبود. مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و ذکر و فکر حکم دارو و تا وقتی که مریض مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بی اثر خواهدبود و چه بسا گاهی اثر معکوس می دهد؛ لذا بزرگان و اساتید عظام این راه، سالک بدون مراقبه را از ذکر و فکر منع می کنند و ذکر و فکر را برحسب درجات سالک انتخاب می نمایند.
محاسبه
آن عبارتست از اینکه وقت معینی را در شبانه روز برای خود معین کند و در آن وقت به تمام کارهای شبانه روز خود رسیدگی بنماید، و اشاره به آن است آنچه حضرت موسی بن جعفر(ع) فرموده است که «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم مره » از ما نیست آن کس که روزی یک بار به حساب خود نرسد. چنانکه در محاسبه برای سالک چنین ظاهر شد که از وظایف خود تخلف نموده است باید استغفار کند و در صورت عدم تخلف، شکر حضرت باری تعالی شأنه را به جای آورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست