دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
نهضت كربلا از دیدگاه اهل سنت
نهضت امام حسین(ع)از نادرترین رخدادهایی است كه تفكر انسانها را به خود معطوف داشته است و در تاریخ اسلام ارزش والایی دارد. شهادت حسین بن علی(ع)حیات تازهای به اسلام بخشیده، خونها رابه جوشش آورد و تنها را از رخوت خارج ساخت. امام حسین(ع) باحركت قهرمانانه خود روح مردم مسلمان را زنده و احساس ذلت و زبونی و اسارت را كه از اواخر حكومت عثمان بر روح جامعهاسلامی حكمفرما شده بود، تضعیف كرد.
آنچه امت اسلامی از زمان وقوع این حادثه عظیم تا امروز بر آن متفق است، این است كه انقلاب كربلا هیبت و ابهت اسلام را كه بهعلت حاكمیت فرمانروایان ضعیف النفس و تحقیر ارزش ها و مقدساتدینی رو به افول گذارده بود، احیا كرد. حركت امام حسین(ع)،حركتی است مستمر برای همه نسلها و همه عصرها است.
این انقلاب تنها انقلابی است كه اگر كلیه صحنههایش چنان كهبوده، تصویر شود، هیچ كس نمیتواند از بروز احساسها و عواطف فطریاش جلوگیری كند; زیرا این فاجعه به قول شافعی دنیا را لرزانده و نزدیك است قله كوهها را آب كند.
حادثه كربلا در میان اهل تسنن موجی ایجاد كرد كه زبان و قلم دانشمندان آنان گاه ناخواسته و زمانی با شجاعت به توصیف و تجزیه و تحلیل آن پرداخته است. شوكانی در كتاب «نیل الاوطار» در رد بعضی از سخنوران درباری میگوید: به تحقیق عدهای از اهلعلم افراط ورزیده، چنان حكم كردند كه:
«حسین(ع)نوه پیامبر كه خداوند از او راضی باشد. نافرمانییك آدم دائم الخمر را كرده و حرمت شریعت یزید بن معاویه را هتككرده است.» خداوند لعنتشان كند، چه سخنان عجیبی كه از شنیدن آنها مو بر بدن انسان راست میگردد.
تفتازانی در كتاب «شرح العقاید» مینویسد: حقیقت این است كه رضایتیزید به قتل حسین(ع)و شاد شدن او بدان خبر و اهانت كردنش به اهلبیت پیامبر(ص)از اخباری است كهدر معنی متواتر است; هر چند تفاصیل آن متواتر نیست. دربارهمقام یزید بلكه درباره ایمان او كه لعنتخدا بر او و یارانشباد. توافقی نداریم.
جاحظ میگوید: منكراتی كه یزید انجام داد، یعنی قتل حسین(ع) و به اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدینه و منهدم ساختن كعبه، همه اینها بر فسق و قساوت و كینه و نفاق و خروج از ایمان او دلالت میكند.
بنابراین، یزید فاسق و ملعون است و كسی كه از لعن او جلوگیریكند، نیز ملعون است.
ابن حجر هیثمی مكی در كتاب «الصواعق المحرقه» مینویسد: پسر امام حنبل در مورد لعن یزید از وی پرسید. احمد در جواب گفت: چگونه لعنت نشود كسی كه خداوند او را در قرآن لعن كرده است.
آنجا كه میفرماید: «فصل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامكماولئك الذین لعنهمالله» و چه مفاسدی و قطع رحمی از آنچه یزیدانجام داد، بالاتر است؟!
عبدالرزاق مقرم در كتاب «مقتل الحسین» میگوید: به تحقیقگروهی از علما از جمله قاضی ابویعلی و حافظ ابن الجوزی وتفتازانی و سیوطی در مورد كفر یزید نظر قطعی دادهاند و باصداقت تمام لعن او را جایز شمردهاند.
مولف كتاب «شذرات الذهب» مینویسد: در مورد لعن یزید، احمدبن حنبل دو قول دارد كه در یكی تلویح و در دیگری تصریح به لعناو میكند. مالك و ابوحنیفه نیز هر كدام همتلویحا و هم تصریحایزید را لعنت كردهاند; و به راستی چرا اینگونه نباشد و حالآنكه او فردی قمار باز و دائم الخمر بود.
شیخ محمد عبده میگوید: هنگامی كه در دنیا حكومت عادلی وجوددارد كه هدف آن اقامه شرع و حدود الهی است و در برابر آنحكومتی ستمگر است كه میخواهد حكومت عدل را تعطیل كند، بر هرفرد مسلمانی كمك كردن حكومت عدل واجب است; و از همین باب است انقلاب امام حسین كه در برابر حكومتیزید كه خدا او را خواركند. ایستاد.
از سبط بن جوزی در مورد لعن یزید پرسیده شد. او در جواب گفت: احمد حنبل لعن او را تجویز كرده است، ما نیز به خاطر جنایاتیكه درباره پسر دختر رسول خدا مرتكب شد، او را دوست نداریم; واگر كسی به این حد راضی نمیشود، ما هم میگوییم اصل، لعنت كردنیزید است.
حادثه كربلا چنان در قلوب نفوذ كرد كه بسیاری از بزرگان اهلتسنن آن را در قالب شعر مطرح ساخته، اندوه خویش را ابرازكردند. امام شافعی كه در دوستی اهلبیت زبانزد است. دربارهنهضت كربلا چنین سروده است:
قتیل بلا جرم كان قمیصه صبیغ بماء الارجوان خصیب نصلی علی المختار من آل هاشم و نوذی بنیه ان ذاك عجیب لئن كان ذنبی حب آل محمد(ص) فذلك ذنب لست عنه اتوب هم شفعائی یوم حشری و موقفی و بغضهم للشافعی ذنوب
حسین(ع)كشتهای بی گناه است كه پیراهن او به خونش رنگین شده وعجب از ما مردم آن است كه از یك طرف به آل پیامبر درودمیفرستیم و از سوی دیگر فرزندانش را به قتل میرسانیم و اذیتمیكنیم!
اگر گناه من دوستی اهلبیت پیامبر است، پس من هیچگاه از آنتوبه نمیكنم. اهلبیت پیامبر(علیهم السلام)در روز محشر شفیعان من هستند واگر نسبتبه آنان دشمنی داشته باشم، گناهی نابخشودنی است.
نویسنده:شمسالله صفرلكی
منبع: ماهنامه كوثر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست