پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

درس های سیاسی فاطمیه


درس های سیاسی فاطمیه

فاطمیه , اصالتا سیاسی است, مبانی فاطمیه وعلت فاطمیه سیاسی است اتفاقا دعوا بر سر حكومت و سیاست و اقتصاد و با لمآل هدایت و راهبری الی الله است

امشب به یاد حرم رضوی ، دلم به سوی بارگاه ملكوتی امام رئوف سلطان علی بن موسی الرضا پر زد . چند سال پیش روی دیوار ورودی صحن گوهرشاد ، اذن دخول به حرم شریف را روی دیوار حك كرده بودند ؛ و نمی‌دانم چرا چند سالی است كه آن را محو كرده‌اند؛ ‌اللهم این وقفت علی باب من ابواب بیوت نبیك ، و قد منعت الناس ان یدخلوا الا باذنه و قلت یا ایهاالذین امنو لاتدخلوا بیوت النبی الاان یأذن لكم .... همواره مات و مبهوت می‌ماندم، در اوج زیارت و عبادت ، به كنایه بلكه به صراحت سخن از سیاست است از در و دیوار حرم رضوی ، و از ویرانه‌های بقیع سیاست فوران دارد، سیاستی عین ولایت و نه آن سیاست كه متجددان آن را فن پلیتیك گویند.

فاطمیه ، اصالتا سیاسی است، مبانی فاطمیه وعلت فاطمیه سیاسی است. اتفاقا دعوا بر سر حكومت و سیاست و اقتصاد و با لمآل هدایت و راهبری الی الله است. دعوا بر سر «زمینی‌ترین» و «عرفی ترین» مسائل است، دعوا بر سر یك باغ است، سخن بر سر فدك است، آن هم ازسوی الهی‌ترین مردم ، آری علی و فاطمه علیهما السلام به عنوان قدسی ترین زمینیان بر سر عرفی ترین مسائل جان می‌دهند تا فریاد زنند كه سكولاریسم و «عرفی سازی» ریشه در كجا دارد . خانه نشینی یعنی عزلت از حكومت و خانه نشین كردن یعنی سكولاریزاسیون، بهانه امام حفظ احترام دین و دیانت و اهل بیت طهارت بود . بهانه‌ایی كه كوركورانه هزار و چهارصد سال است تكرار می‌شود.

در نگاه شیعی هیچ امری ؛ واقعا هیچ امری ، به مانند «ولایت» محوریت ندارد . نماز نشانه ایی از پذیرش ولایت الله و رسول و اولوالامر است ، روزه نیز، حج نیز، و حتی جهاد، ‌ولایت روح است برای كالبد نماز و روزه ، و كالبد بی روح را حركتی نیست، جسم خالی از روح از حقیقت خالی است ، و ولایت به زبان عوامانه امروز دقیقا دعوای بر سر «ریاست» است . اگر ولی ، حق باشد ، ولوجسم مریض و زخمی ، پیش می‌رود.

اما مرده سالم را دوامی نیست. مؤذنی كه اذانش گلوی یهود و لوله نفت به كام انگلیس را نمی‌فشرد ، گو تا اذان بگوید تا بمیرد كه بهره‌ایی از اوانش در دنیا و آخرت ندارد.

اما فاطمیه برای امروز ما درس‌های فراوان دارد ، امروز "جبهه باطل" با استراتژی های واحدی با آن سالها به جنگ جبهه حق آمده است . هر چند تاكتیك‌ها و ظواهر تغییر كرده است اما راه‌ها همان است ، مختصرا به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم :

۱) محاصره اقتصادی : وجود منابع مالی قدرت زاست ، جبهه باطل دریافته بود كه علی و فاطمه علیهما السلام نباید از لحاظ مادی تأمین باشند ، لذا برنامه گسترده‌ایی برای محاصره اقتصادی بیت فاطمه علیهاالسلام آغاز كردند . فدك به عنوان مهمترین منبع مالی اهل بیت با بهانه‌های مضحك ، غصب شد و بارای زنی هایی كه انجام شد . مهاجر و انصار به صورت نانوشته خانه فاطمه را تحریم اقتصادی نمودند.

ابن ابی الحدید معتزلی در شرحی كه بر خطبه فدكیه دارد ، نقل می‌كند كه شبی فاطمه علیهما السلام علی علیه السلام را با شرم فرا خواند و خبر از گرسنگی سه روزه اطفال داد ، به نقل وی ، علی علیه السلام درب خانه تمام مهاجر و انصار را زد و طلب اندكی جو نمود. كسی در خانه بر روی او باز نكرد .... و چادر عصمت الله به خانه شمعون یهودی برای لقمه‌ایی جو به گرو رفت، هر چند نور ساطع الهی از آن چادر خاكی آن شب هفتاد یهودی را مسلمان كرد كه یریدون لیطفؤ نورالله والله یتم نوره و لو كره المشركون ....

این شیوه در طول سالیان دراز هماره مورد استفاده حزب شیطان بوده است، از ابتدای انقلاب نیز ما همواره در محاصره اقتصادی بوده‌ایم، اما این نوای روح الله بود كه طنین می‌انداخت كه محاصره كنید ما را ، درب‌ها را بر روی ما ببندید ، باب رحمت الهی كه باز است. محاصره اقتصادی برای مردمانی انقلابی بركت و موجب استقلال و زهد و كمال است . ( ان الناس قد جمعوا .... لایزیدهم الا ایمانا) اما برای رفاه طلبان و شكم پرستان پرتگاه جهنم ، این هشداری است به همه از جمله خودمان كه دشمن این حقیقت را دریافته است ، لذا می‌داند كه ابتدا «انسان انقلابی» راباید با اخلاق بورژوازی اصلاح كند ، او را شهروند خوب دهكده ظلمانی جهانی خود كند ، آنگاه تهدید به محاصره نیز كافی است برای بالاآوردن دست‌ها و بی اخلاقی بورژوازی این سالها از «پنجره» طرد شده است تو خو حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

۲) گرد و غبار خبری:

راستی از علی بن ابیطالب چه خبر، حداقل به او هم بگوئید به سقیفه بیاید ، او مشغول كفن و دفن پاك ترین مخلوق خداست و این فرصتی است تا او در گرد و غبار خبری و «بایكوت رسانه‌ایی» قرار گیرد . برجسته نشود ، تیتر نشود، انگار مهم نیست ، گویی علی نیست . كسی نباید نفیا یا اثباتا از او سخن بگوید ، حتی انکار او جایز نیست، علی باید از معادلات حذف شود . اما جبهه حق در مقابل ، اطلاع رسانی می‌كند . شبها ، فاطمه سوار بر استر با حسنین ، در خانه مهاجر و انصار و تذكر عهد غدیر . اینجا نقش خواص بسیار حساس است . ولی خود قادر به سخن گفتن نیست او در موضع اتهام است ، دفاع او از خود كار را در بین مردم خراب تر می‌كند.

خواص باید غربت ولی حق را بخروشند ، اما افسوس كه علی جز فاطمه و سه چهار نفر خواص دیگری ندارد و تمام نخبگان مهاجر و انصار علیه او صف كشیده‌اند و در زنجیر ترس و دنیا طلبی و طلا اندوزی و ریاست خواهی عهد غدیر از یاد برده‌اند و البته ماجرای هجوم به منزل وی یكی از بزرگترین اشتباهات استراتژیك حزب شیطان بود زیرا كه گرد و غبار وهم آلود خبری را كمرنگ كرد .

در تمام سالهای اخیر این سیاست نیز در قبال «انقلاب اسلامی» و مخصوصا رهبر روحانی آن از سوی رسانه‌های غربی پیگیری شده است علی رغم اهمیت مواضع امام و رهبری رسانه‌های غربی بسیار اندك اخبار حوزه «ولایت» را پوشش می‌دهند ، از خاطرم نمی‌رود كه یكی از دوستان شیعه فرانسوی ام بار اول كه به ایران آمده بود به طور دقیق جریان اصلاحات ، رئیس جمهور اصلاح طلب و حتی برخی افراد را می‌شناخت ولی بعد از دیدن عكس مقام معظم رهبری در یكی از خیابان‌های تهران از من پرسید این روحانی كیست ؟

هجمه رسانه‌ایی دو سه سال اخیر تكرار اشتباه استراتژیك آنان است. در چند ساله اخیر، فضا به دلائلی تغییر كرده است .

۳) معادل سازی انحرافی :

چهره سازی و قراردادن بزرگ نماها در مقابل بزرگان از استراتژی های ثابت این جریان است، اگر علی علیه السلام پسر عمو و حتی از نزدیكمان رسول ا... است . « ما» نیز از مهاجر و انصاریم و سابق در اسلام و از اقوام رسول خدا ، ما نیز خیلی كم از علی نداریم ، بلكه اولویت‌هایی نیز بر او هست، شواهد تاریخی فراوانی بر جمل احادیث فراوان برای چهره كردن برخی مقابل امیرالمؤمنین موجود است یهودیان به صورت خاص ، به سبب تسلط بر رسانه‌ها و تبحر در شانتاژ رسانه‌ایی در این زمینه موفق بوده‌اند .

سیاست جبهه حق ، اطلاع رسانی و «انشاد» و در مقابل به تلویح به سابقه افراد مقابل اشاره كردن .

سعی در پیوند دادن روحیه اسلامی ضد آمریكایی به ماركسیسم و آمریكای لاتین و ..... در همین راستا تحلیل می‌شود . در این موارد از افشاگری علیه این جریان‌ها نباید غفلت كرد .

۴) گفتمان سازی متقابل:

اصحاب حل و عقد در مقابل وصایت و جانشینی ، سابقه در اسلام در مقابل شایسته سالاری ، مهاجر و انصار و قبیله گرایی در مقابل مؤمن به خدا و محوریت خدا ف سقایت حجاج و كلید داری كعبه در برابر ایمان به خدا ، اشرافیت و سابقه قبیله‌ای در مقابل جهاد در راه خدا و سرانجام خلافت در مقابل ولایت‌الهی و ترویج این اندیشه كه كار مردم در زمان «غیبت» رسول اكرم صلی الله علیه وآله و سلم به خود آنان واگذار شده است در مقابل ادبیات غدیر از اهم معادل سازی واژگانی و مفهومی است .

به عبارتی حزب شیطان با «جعل» ملاك در برابر ملاك‌های حقیقی حق ، افراد را با ملاك‌های مزوری همچون مسن بودن و .... می سنجند و «وارد» چالش «در» در ملاک های اهل حق نمی شوند ، چون شکست آنان واضح است .

تبلیغ ادبیات صحیح و تبیین مفاهیم حق استراتژی جبهه حق علیه این حرکت بود .

پژوهشگر: عطا الله بیگدلی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.