دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
جایگاه فربه فضیلت در فلسفه اخلاق جهان قدیم
![جایگاه فربه فضیلت در فلسفه اخلاق جهان قدیم](/web/imgs/16/96/op8gr1.jpeg)
فضیلت یکی از مفاهیم مهم برای فهم فلسفه اخلاق جهان قدیم است. این مفهوم به وفور در دیدگاه های دو فیلسوف مطرح یونانی یعنی افلاطون و ارسطو به کار می رود.
به گزارش مهر، فضیلت اصطلاحی کلی است که ترجمه واژه یونانی «آرته» است. این واژه یونانی همچنین به عنوان مزیت هم ترجمه می شود. در این میان اشیای زیادی هستند - چه طبیعی و چه مصنوعی - که آرته یا مزیت مخصوص خود را واجدند. برای اسب و چاقو مزیت های خاصی موجودند. البته برای انسان هم مزیتی موجود است. مثال های عینی چنین فضایلی چهره های متفرقی مانند فرمانده سربازان هومری و سیاستمدار آتنی در دوره گسترش این امپراتوری به حساب می آیند.
شخصیت مورد علاقه افلاطون یعنی منو هم سرجمع مهمی از این تفکر است هنگامی که وی می گوید که مزیت انسان مدیریت فعالیت شهر به گونه ای که او از دوستانش سود ببرد و از دشمنانش آسیب نبیند و آسیبی به خودش وارد نشود به حساب میآید. از این توصیف می توانیم ببینیم که اقسامی از مزیت انسانی نسبت مهمی با فضایل اخلاقی برقرار می کنند.
در جهان قدیم شجاعت، اعتدال و عدالت انواع مقدم فضیلت اخلاقی به حساب می آمدند. یک فضیلت گرایشی ثابت برای عمل به طریقی خاص به حساب میآمد. عدالت هم به طور مثال گرایشی ثابت برای عمل به گونه ای است که هر چیزی حق خود را به دست آورد. این گرایش ثابت شامل معرفتی عملی در باب چگونگی تحقق این نکته است که در هر موقعیت هر امری به حق خود دست یازد.
این گرایش همچنین شامل یک رویکرد جدی مثبت در این باب که هر کسی به حق خود برسد به حساب میآید. بنابراین افراد عادل افرادی نیستند که به صورت گهگاهی عادلانه رفتار می کنند یا حتی آن افرادی نیستند که به صورت مرتب عادلانه رفتار می کنند اما این کار را به جهت انگیزه های دیگری صورت می دهند. جدای از اینها آنها افرادی هستند که با اطمینان آنگونه رفتار می کنند چون ارزش مثبت و بسیار نابی را برای اجرای هر یک از وظایف شان دارا هستند و به جهت این رفتار خوب هستند.
شجاعت گرایشی ثابت است که به فرد اجازه می دهد تا به صورت قابل اعتمادی برای پی جویی غایات درست در موقعیت های ترسناک رفتار کند. چون فرد برای چنین عملی ارزش ذاتی قایل است. اعتدال هم فضیلتی است که به صورت یکسانی با خواست ها و احساسات پیوند برقرار می کند.
خیر انسانی می تواند به طریقی فهم شود که شامل فضایل اخلاقی نباشد. به طور مثال فردی که فکر می کند خیر عبارت از سود رساندن به دوستان و ضرر رساندن به دشمنان است می تواند سنگدل، دمدمی ، چپاولگرو حریص باشد. با این همه، بیشتر فیلسوفان جهان قدیم از این بحث می کنند که خیر انسانی باید فضایل انسانی را نیز شامل شود و بدین طریق این خیر فراتر از هر چیز شامل شجاعت، اعتدال و عدالت خواهد بود. این بحث مبتنی بر پیوندی میان فضایل اخلاقی و خوشبختی است. در حالی که بیشتر فیلسوفان جهان قدیم اذعان می کنند که خوشبختی غایت یا هدف زندگی بشری است این تصور آنگونه که ارسطو می گوید هم ساده و هم پیچیده است. آسان است که بگوییم هر فردی می خواهد خوشبخت باشد و دشوار است که بگوییم این خوشبختی چیست. ما در ابتدا می توانیم به این مسئله از بحث در باب نسبت خوشبختی و خیر انسانی و سپس نسبت خیر انسانی و فضایل اخلاقی نزدیک شویم.
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت رهبر انقلاب مجلس محمدجواد ظریف رئیس جمهور انتخابات مجلس دوازدهم
ایران قتل تهران شهرداری تهران هواشناسی پلیس تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو واردات خودرو بازار خودرو سایپا مالیات حقوق بازنشستگان قیمت طلا برق ایران خودرو بانک مرکزی
سعید راد دفاع مقدس بازیگر فضای مجازی سینمای ایران عاشورا تلویزیون کربلا سینما محرم موسیقی تئاتر
دانش بنیان فناوری حوزه علمیه دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی
جو بایدن رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ یمن اسرائیل روسیه فلسطین غزه ترامپ جنگ غزه چین انتخابات آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس المپیک 2024 پاریس باشگاه استقلال المپیک سپاهان
فیلترینگ تلفن همراه گوگل سامسونگ مایکروسافت ایلان ماسک سرعت اینترنت ویندوز تلگرام ناسا
گرمازدگی فشار خون خواب رژیم غذایی تغذیه دیابت ویتامین افسردگی استرس چای بیماری تب دنگی